system
راهنمایی برای رسیدن به اشتغال پایدار گیاهان دارویی
 راهنمایی برای رسیدن به اشتغال پایدار گیاهان دارویی

راهنمایی برای رسیدن به اشتغال پایدار گیاهان دارویی


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 33100
*علی محمد عمویی



*علی محمد عمویی

کارآفرینی را باید یکی از ضروریات هزاره جدید دانست عصری که به جامعه اطلاعاتی و هنگامه جهانی شدن موسوم است و در بردارنده پیامدهای مهمی همچون فراگیری فناوریهای نوظهور و تغییر و تحولات شتابدهنده در عرصه مبادلات بشری و رقابت شدید در عالم کسب و کار است، در چنین فضایی کارآفرینی به مثابه عامل رشد، توسعه و نیز یکی از شاخصهای تاثیرگذار در رصد کردن چشم انداز مطلوب هرجامعه ای یاد می شود که این خود بر تاثیرات عمیق و گسترده آن در به چالش کشیدن انسان های این  عصر دلالت دارد.
چنانچه مشارکت را زمینه توسعه پایدار در سازمان های بهداشتی و درمانی بدانیم، کارآفرینی، نظریات و الگوهای آن برای فراهم نمودن عوامل و انگیزه های مشارکت می تواند مهم و اساسی به شمار آید. با این حال کارآفرینی ویژگی های دیگری دارد که پا را از مشارکت سنتی فراتر می نهد " ایجاد چارچوبی برای اشتغال خودجوش که می تواند مشارکت را علاوه بر منابع جامعه، با منافع گروه های کوچك و فعال در جامعه پیوند دهد . "
به علاوه منافع مورد بحث نه تنها با منافع عموم در تضاد قرار نمی گیرند، بلکه مروج و مشوق آن است. چرا که کارآفرینان دارای خلاقیت برای ایجاد زمینه بهبود و توسعه به شمار می روند. با این وجود عقیده بر آن است که به دلیل تنوع و تعدد فعالیت های بخش فرآورده های طبیعی   به ویژه گیاهان دارویی می تواند از کارآفرینی فردی، گروهی و سازمانی سود جست و بر کارآیی منابع و اثر بخشی فعالیت و در نهایت ارتقاء - کیفیت و بهبود بهره وری افزود.
یک کار آفرین برای موفقیت در رسیدن به اهدافی که در پیش گرفته .و هدفگذاری انجام داده ، باید مهارت های لازم برای برنامه ریزی ، طراحی محصول ، تیم سازی ، نظارت ، تامین منابع مالی و ... داشته باشد که مهمترین آنها موارد هشتگانه زیر می باشند و پیشنهاد می شود که یک کارآفرین حتما به آنها و جزییاتشان توجه کافی کرده و در راه رسیدن به مهارت بالا در آنها تلاش لازم را بکند :
1) مدیریت فنی ( مدیریت تولید ، انبار ، تولید ، خرید ، فروش )
2) مدیریت منابع انسانی
3) مدیریت راهبردی
4) مدیریت زمان
5) مدیریت خطر پذیری
6) مدیریت منابع و شناخت بازار ( انجام تحقیقات بازار ، مهارت در قیمت گذاری ، مهارت در  تبلیغات ، مهارت در تامین روش فروش ، مهارت در تعیین شیوه های توزیع )
7) مدیریت مالی - حسابداری و تامین مالی
8) مدیریت سرمایه
صنعت گياهان دارويي یک منبع عظيم اقتصادي و با ارزش ‌افزوده بسيار بالا در ايران محسوب می‌شود. شناخت زمينهها و برنامههاي اشتغال در آن ميتواند موقعيت ارزشمندي به اين صنعت چه در داخل و چه در بخش صادرات و حضور موفق ايران در بازارهاي جهاني ببخشد. در همين راستا، نهضت توليد و مصرف گياهان دارويي و داروهاي گياهي و فراگير شدن طب سنتي، در کانون حمايت و برنامهريزي مديران اقتصادي- اجتماعي و حوزه سلامت کشور و نیز مورد گرايش جامعه قرار گرفتهاست. شکلگيري ستاد گياهان دارويي و طب سنتي ايراني و به دنبال آن طراحي و اجراي سند راهبردي توسعه صنعت گياهان دارويي ايران و اقبال عمومي از مصرف اين گياهان و داروهاي ذي‌ربط مؤيد این مدعاست. ظرفيت و نرخ اشتغالزايي اين صنعت در ابعاد توليدی، فرآوري، انبارداري، بستهبندي، توزيع و فروش با عنايت به ظرفيتهاي جهاني آن بسيار گسترده است. سازماندهي نشدن مشاغل حوزه صنعت گياهان دارويي و نبود استاندارد سرمايهگذاري، ستاد را بر آن داشت تا در اولين گام براي حمايت و هدايت فرآيند اشتغال دانشآموختگان جوان کشاورزي و منابع‌طبيعي و شفافسازي سودآوری آن براي سرمايهگذاران اقدام به تدوين بستههاي کارآفريني گياهان دارويي نمايد. اين بستهها محتوي دادههاي واقعي از فرايند توليد اقتصادي و مصرف، شرح شغل، شناخت بازار، بازده اقتصادي، نيروي انساني و به اجمال مديريت توليد و کارآفريني در این حوزه است و نحوه سرمايه‌گذاري و سود ناشي از آن را طبق فرمولهاي اقتصادي نشان ميدهد. اميد است شاهد گسترش اشتغال مولد، مصرف داخلي و توسعه بازرگاني داخلي و بينالمللي محصولات گياهان دارويي ايران بوده و با استفاده از ظرفيتهاي بکر بخشهاي کشاورزي و سلامت اجتماعي کشور و کاهش عوارض جانبي جسمي و روحي داروهاي شيميايي، روحيه طراوت و شادابي در جامعه ايران ارتقاء يابد. بدون شک، اين شرايط در تسريع روند پيشرفت اقتصاد کلان ايران بسيار مؤثر بوده و برهمگان تلاش در جهت شتاب‌بخشی به چرخه توسعه ايران اسلامي واجب است.

*عضو کار گروه توسعه کار آفرینی ستاد علوم و فناوری گیاهان دارویی وطب سنتی

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: