مجلس شورای اسلامی عضویت در «یاسا» را پذیرفت
صبح امروز

مجلس شورای اسلامی عضویت در «یاسا» را پذیرفت


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 47411
مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز 21 آبان ماه با کلیات و اصل لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در موسسه بین‌المللی سیستم‌های كاربردی تجزیه و تحلیل (یاسا) موافقت کرد.

 

این لایحه با 153 رای موافق، 6 رای مخالف و 4 رای ممتنع تصویب شد. سال 95 عضویت صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری به عنوان نماینده ایران در یاسا پذیرفته شد و امروز نیز مجلس شورای اسلامی این عضویت را تایید کرد.

با این موافقت مجلس و تصویب لایحه، به دولت اجازه داده می‌شود در موسسه بین‌المللی تحلیل سامانه‌های کاربردی به شرح منشور پیوست عضویت یابد و نسبت به پرداخت حق عضویت مربوط یا کمک، اقدام کند.  

موسسه بین المللی سیستم‌های كاربردی تجزیه و تحلیل (یاسا) یك سازمان تحقیقاتی بین‌المللی واقع در نزدیكی وین، پایتخت اتریش است كه انجام مطالعات علمی میان رشته‌ای در مورد مسائل زیست محیطی، اقتصادی، تكنولوژیكی و اجتماعی در زمینه ابعاد انسانی تغییرات جهانی را هدایت می‌كند.

 

با پیوستن صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری به موسسه بین‌المللی یاسا محققان کشورمان می‌توانند از ظرفیت‌های این موسسه وامکاناتش بهره‌مند شوند.

سید کاظم دلخوش یکی از نمایندگان موافق عضویت ایران در این موسسه می‌گوید: " عضویت در موسسه مذکور شرایطی دارد که اگر کشورها آن را رعایت کنند می توانند در آن عضو شوند از این رو عضویت ایران در این موسسه در توسعه نوآوری های علمی و پژوهشی کمک به تقویت مدیریت انرژی، حمایت از محیط زیست، ارتقاء سطح بهداشت و ایمنی تاثیرگذار خواهد بود. "

 

این موسسه دارای ساختاری مستقل است که در سال 1971 میلادی توسط 12 کشور دنیا که معتقد بودند، کشورها بدون توجه به ارتباطات سیاسی، باید به لحاظ علمی، با یکدیگر ارتباط داشته باشند، تاسیس شد. این موسسه، ارتباط بین شاخه های مختلف علوم را برقرار می‌کند و متخصصان برجسته حدود 60 کشور جهان، با این موسسه همکاری دارند که برندگان جایزه نوبل از جمله آنها هستند.

اتریش، استرالیا، انگلستان، اندونزی، اكراين، آمریکا، آلمان، ‌آفريقاي جنوبي، برزیل، روسیه، ژاپن، چین، كره جنوبي، پاکستان، فنلاند، سوئد، مصر، مكزيك، مالزي، نروژ، هند و هلند برخی از کشورهای عضو این موسسه هستند.

 گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/25


اخبار مرتبط:

*عضویت ایران توسط یاسا تایید شد

* یاسا عضویت ایران را پذیرفت

*ایران عضو یک موسسه علمی تحقیقاتی در اتریش شد


 

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم