آیین تجلیل از پژوهشگران و نام آوران دانشگاه علم و صنعت؛ دانشگاه در مسیر پرورش نیروی انسانی کارآفرین و دانش‌محور است/ رسالت امروز دانشگاه تربیت فناور و کارآفرین دانش‌بنیان است

آیین تجلیل از پژوهشگران و نام آوران دانشگاه علم و صنعت؛ دانشگاه در مسیر پرورش نیروی انسانی کارآفرین و دانش‌محور است/ رسالت امروز دانشگاه تربیت فناور و کارآفرین دانش‌بنیان است


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 89415
آیین تجلیل از پژوهشگران، نام‌آوران و فناوران دانشگاه علم و صنعت با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری برگزار شد.

روح‌الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری در این مراسم، مروری بر نقش آموزش و پژوهش در فرآیند اندیشه تا بازار و صنعت داشت.

وی با اشاره به این که در تمامی حلقه‌های این زنجیره، آموزش و پژوهش نقشی کلیدی و راهبردی دارد افزود: اندیشه نخستین ساحت و مرحله ای است که از آن سخن می‌گوییم. علم، ساحت بعدی است و پس از علم، فناوری تجلی می‌یابد. ساحت بعدی نوآوری و ساحت بعد از نوآوری، تولید و ساحت پس از تولید نیز عرضه است.

 

از اندیشه ورزی تا رفع نیاز جامعه
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری، جایگاه اندیشه ورزی را اندیشکده ها دانست و افزود: آموزش در عرصه اندیشه‌ها  منجر به پرورش اندیشمند می‌شود و پژوهش در اندیشه، فرضیه‌ها را شکل می‌دهد. از آزمودن فرضیه‌ها علم حاصل می‌شود.
وی، با بیان این‌که ماموریت دانشگاه‌ها از تربیت فرد عالم و دانشمند آغاز شده و امروز تا مرحله کارآفرین توسعه یافته است، ادامه داد: دانشگاه ها محل علم‌ورزی و تربیت و پرورش عالم هستند. از پژوهش در علم ، دانش تولید می‌شود که خروجی آن مقالات، پایان‌نامه‌ها و کتب هستند. این خروجی‌ها در بستر مهارت که قرار بگیرند، فناوری را شکل می دهند.

دهقانی، با تاکید بر این‌که فناوری از کنار هم قرار گرفتن یک سری خروجی علمی به علاوه تجربه و آزمایش تولید می‌شود، عنوان کرد: از پژوهش در فناوری تکنیک و روش حاصل می شود که خروجی آن پتنت است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان در ادامه افزود: از ترکیب خلاقانه چند فناوری، نوآوری حاصل و از آموزش نوآوری، فرد کارآفرین حاصل می شود. پژوهش به شکل گیری محصول اولیه منجر می شود و از توسعه محصول، تولید شکل می‌گیرد.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری با بیان این‌که از آموزش و پژوهش در عرصه تولید، محصول و صنعتگر حاصل می شود ادامه داد: ساحت بعدی عرضه است که از آموزش آن، فرد تاجر و از پژوهش در آن، نیاز احصا می شود. بنابراین، آموزش و پژوهش دو فرایند هستند که در تمامی ساحت‌های یادشده، از اندیشه تا بازار نقش آفرینی می‌کنند.
دهقانی، با تاکید بر این‌که می‌بایست نقش دانشگاه را در این چرخه به درستی و مبتنی بر الزامات امروز تبیین کنیم، عنوان کرد: زمانی بود که دانشگاه عالم تولید می کرد و دستگاه‌ها، نهادها و سازمان‌ها به نیروی انسانی دانش آموخته و آکادمیک نیاز داشتند. اما چندی بعد کشور با احساس نیاز به پیشرفت، گام در مسیر تربیت پژوهشگر گذاشت. امروز اما نیاز جامعه، وجود فرد خلاق وکارآفرین است.


رسالت دانشگاه در تربیت کارآفرین
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری با اشاره به اینکه نیاز امروز جامعه به کارآفرین است و دانشگاه می‌بایست در  مسیر تربیت کارآفرین گام بردارد، افزود: دانشگاه باید مولد نیروی انسانی باشد که علاوه بر اینکه برای خودش کار ایجاد می کند بتواند برای چند نفر دیگر نیز اشتغال‌زایی کند.

 دهقانی ادامه داد: دورانی که دانشگاه کارمند و مستخدم تربیت می کرد، گذشته است و اکنون می‌بایست حرکت خود را با ایجاد زیرساخت‌های لازم، به سوی آموزش و پرورش و کارآفرین سوق دهد. مراکز رشد پارک های علم و فناوری از این جنس زیرساخت‌ها، ایجاد شده‌اند تا زمینه را برای تربیت نیروی انسانی کارآفرین و شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم کنند.

 رئیس بنیاد ملی نخبگان افزود: حرکت دانشگاه ها به سوی تربیت نیروی انسانی کارآفرین، یک اولویت جدی است و دانشگاه با حرکت در این مسیر، ‌باید جامعه را به این باور برساند که در شناخت و حل نیازها تاثیر گذار است.

 

ظرفیت دانشگاه علم و صنعت در تربیت کارآفرین فعال دانش بنیان

دهقانی با اشاره به نقش دانشگاه علم و صنعت در تربیت متخصص از یک سو و کارآفرین از سوی دیگر ادامه داد: توانمندی در این دو عرصه، دانشگاه علم و صنعت را به یک دانشگاه ویژه تبدیل کرده است.

وی با بیان این‌که شکل‌گیری ناحیه نوآوری دانشگاه، نشان دهنده توجه به شناخت اهمیت ارتباط میان دانش و بازار است گفت: نباید تولید و صنعت را مستقیما به دانشگاه متصل کنیم، چراکه هم دانشگاه و هم تولید آسیب می بینند زیرا جنس کار تولید و دانشگاه متفاوت است. اما شرکت دانش بنیان، پیونددهنده این دو عرصه خواهد بود چراکه به خوبی زبان تولید، بازار و اقتصاد را می فهمد و با دانش و فناوری به خوبی آشنا است. این شرکت ها با تمامی بخش ها از صنعت، دولت و بازار ارتباط برقرار می کنند ودانشگاه علم و صنعت همان طور که در تولید علم موفق است می‌تواند در خروجی و برون‌داد نیز موفق باشد.

 

افتتاح ناحیه نوآوری دانشگاه علم و صنعت

 با حضور معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، رییس دانشگاه علم و صنعت از ناحیه نوآوری علم و صنعت رونمایی شد.

 در ادامه این مراسم همچنین، فعالان صنایع، پژوهشگران و نام آوران برتر مورد تقدیر قرار گرفتند. ناحیه نوآوری دانشگاه علم و صنعت در فضایی بالغ بر ۳۳۰ هکتار، قرار است در مدت ۵ تا ۱۰ سال به یک هاب فناوری تبدیل شود. معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، علاوه بر حمایت از شکل گیری این ناحیه نوآوری، شرکت های استقرار یافته در این ناحیه را نیز مورد حمایت قرار خواهد داد.

 

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری

#24

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
دهقانی فیروزآبادی: دانش بنیان ها بهترین گزینه برقراری ارتباط درست میان صنعت و دانشگاه هستند
دهقانی فیروزآبادی: دانش بنیان ها بهترین گزینه برقراری ارتباط درست میان صنعت و دانشگاه هستند
01/09/06 - 12:53
دانشجویان کلید گشایش اقتصاد دانش‌بنیان هستند
دانشجویان کلید گشایش اقتصاد دانش‌بنیان هستند
95/02/30 - 15:52
پایه اقتصاد دانش‌بنیان مغز و اندیشه نیروی انسانی متخصص است
پایه اقتصاد دانش‌بنیان مغز و اندیشه نیروی انسانی متخصص است
94/09/25 - 13:33
بیشتر بخوانیم