موقعیت‌ها با سامانه واقعیت مجازی«ایران ساخت» شبیه‌سازی می‌شود

موقعیت‌ها با سامانه واقعیت مجازی«ایران ساخت» شبیه‌سازی می‌شود


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 69969
سامانه‌های شبیه‌ساز مجازی نقش مهمی در توسعه صنایع و تکمیل فرایند آموزش در جهان ایفا می‌کنند. شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی نیز در این عرصه پیشتاز هستند. یکی از این شرکت‌ها یک سامانه شبیه‌ساز واقعیت مجازی طراحی کرده است که می‌تواند حالت‌های مختلفی مانند، آتش‌سوزی، برق‌گرفتگی،حوادث ریلی و ده‌ها موقعیت دیگر را شبیه‌سازی کند.

حمید‌رضا جمشیدی‌مقدم مدیر‌عامل شرکت دانش‌بنیان منشور فن آوری فردا ایرانیان گفت: بخشی از فعالیت این شرکت در زمینه تولید انواع سامانه‌های شبیه‌ساز واقعیت مجازی است. یکی از سامانه‌های شبیه‌ساز واقعیت مجازی تولید شده در این مجموعه، سامانه‌ای است که در حال حاضر در دانشگاه فرودسی مشهد نصب شده است.

به گفته وی، این سامانه با استفاده از عینک‌های VR و انواع سنسورهای که به بدن کاربر متصل می‌شود، واقعیت مجازی تولید می‌کند که بسیار شبیه رخدادهای واقعی است و کاربر احساس می‌کند که در یک حادثه کاملاً طبیعی قرار دارد.

مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان منشور فن آوری فردا ایرانیان در ادامه افزود: در این سامانه رخدادهایی مانند آتش‌سوزی یا برق‌گرفتگی شبیه‌سازی می‌شود و دانشجو باید در یک مدت زمان معین، سعی کند تا به مجروحان این حادثه کم کند و اقدامات لازم را انجام دهد.

وی همچنین بیان کرد: یکی دیگر از سامانه‌های که ساخت آن به مسئولان راه آهن کشور پیشنهاد شد، سامانه شبیه‌سازی حوادث ریلی است. با توجه به اینکه اپراتورهای قطار و راه‌آهن در مدت زمان طولانی اعمال یکسانی را تکرار می‌کنند، ممکن است بر اثر تکرار زیاد شرطی شوند و در نتیجه یک حادثه تلخ رخ دهد. این سامانه کمک می‌کند تا حوادث ریلی درست مانند حوادث واقعی شبیه‌سازی شود تا آموزش‌های لازم پیش از خدمت و در عین خدمت به کارکنان راه‌آهن عرضه شود.

 

جمشیدی‌مقدم افزود: با توجه به قیمت بالای این فناوری در جهان، سامانه «ایران ساخت» تولید شده در این شرکت، تقریباً با یک دهم قیمت نمونه مشابه خارجی عرضه می‌شود و در صورتی که فرهنگ‌سازی لازم در دستگاه‌ها و ارگان‌های مختلف انجام شود تا از محصول ایرانی استفاده کنند، این مجموعه آمادگی دارد تا محصولاتی کاملاً سفارشی و منطبق با نیاز مشتری تولید کند. این در حالی است که محصول خارجی به شکل آماده وجود دارد و ممکن است منطبق با نیاز مشتری ایرانی طراحی نشده باشد.

وی همچنین گفت: توسعه فناوری در آینده و تولید سامانه‌های دارای فناوری بسیار بالاتر از جمله برنامه‌های این شرکت دانش‌بنیان است که در حال حاضر در حال اجرایی شدن هستند.

 

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/33

 

 

 

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
فراخوان| شبیه‌ساز آموزش رانندگی با فناوری واقعیت ترکیبی ارتقا می‌یابد
فراخوان| شبیه‌ساز آموزش رانندگی با فناوری واقعیت ترکیبی ارتقا می‌یابد
99/05/29 - 08:06
داده‌نما: تماشا با ذهن
داده‌نما: تماشا با ذهن
99/04/04 - 08:24
فریب مغز انسان در واقعیت مجازی چگونه ممکن می‌شود
فریب مغز انسان در واقعیت مجازی چگونه ممکن می‌شود
97/04/10 - 10:15
بیشتر بخوانیم