آموزش‌ها به یادگیری عمیق کمک کرد و آگاهی‌ از حوزه شناخت افزایش یافت

آموزش‌ها به یادگیری عمیق کمک کرد و آگاهی‌ از حوزه شناخت افزایش یافت


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 77310
یادگیری عمیق کمک می‌کند آگاهی‌ها نسبت به توانمندی‌های شناختی و استفاده از آن در سطح آموزش افزایش پیدا کند.

محمود تلخابی دبیر کارگروه آموزش ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، افزایش یادگیری عمیق را مقدمه فراگیری مهارت های شناختی دانست و  گفت: پیشرفت در حوزه­ آموزش و پرورش شناختی می‌باید همراه با دیگر حوزه های شناختی صورت بپذیرد و تحولات مربوط به حوزه میان رشته ای علوم شناختی رابطه این علم با دیگر علوم مرتبط را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

وی برقراری پیوند عمیق و تاثیرگذار میان علوم شناختی، علوم تربیتی و ترویج تفکر میان رشته‌ای بین پژوهشگران این حوزه را ضروری عنوان کرد و ادامه داد: با پیچیده شدن مسائل تربیتی، تفکر میان‌رشته‌ای می‌تواند به پیدا کردن راه حل‌های اثربخش کمک کند.

 

افزایش آگاهی‌ها در حوزه شناخت

عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان با بیان این‌که آموزش و شناخت، حوزه ای نوظهور و نیازمند افزایش آگاهی است افزود: تربیت و ارتقای دانش و مهارت پژوهشگران در مطالعات شناختی، آشنایی با مسائل جدی این حوزه و رسیدن به یک استاندارد بین المللی در تولیدات پژوهشی و تحقیقی حیاتی است؛ نتایج این مطالعات ‌باید برای استفاده محققان از طریق رویدادهای علمی و رسانه های اجتماعی در اختیار آنان قرار گیرد.

برقراری تعامل در سطوح مختلف، از جمله حمایت از رویدادهای آموزشی از قبیل کارگاه های آموزشی، سمپوزیوم ها،  وبینارها برای آشنایی جامعهء آموزشی، دست اندکاران، مدیران، معلمان با آموزه های این حوزه از برنامه‌هایی است که در دستور کار قرار دارد.

تلخابی در این باره توضیح داد: بخشی از فعالیت های کارگروه آموزش شناختی ستاد برای پیگیری این مسائل در مناطق مختلف کشور است؛ بخش دیگر فعالیت‌ها نیز در قالب کتاب‌ها، مستندات و راهنماهای آموزشی و رویدادهایی برای مدارس و دانشگاه ها است که در سال های اخیر مورد حمایت بوده است.

 

توسعه شناخت با توسعه آموزش

این پژوهشگر علوم وفناوری‌های شناختی با بیان این‌که فعالیت حوزه آموزش و شناخت دارای دو جریان اصلی است، عنوان کرد: این حوزه می تواند معطوف به برنامه های رسمی آموزش و پرورش از طراحی کتاب درسی تا نظام برنامه درسی، تربیت معلم و حتی فضاهای آموزشی باشد و تمامی این موارد می توانند تحت تاثیر دستاوردهای مطالعات شناختی، مورد بازبینی و بازسازی قرار بگیرد.

به گفته تلخابی، استفاده از این آموزه ها، صرفا محدود به سیستم رسمی نخواهد بود. به دلیل آن‌که امروزه در دنیا، برای بخش توسعه مهارت های شناختی، برنامه‌ریزی برای ارتقای این مهارت ها از دوره کودکی آغاز شده است.

عضو ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی با اشاره به این‌که آموزش شناختی از سنین بسیار پایین آغاز می‌شود، ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته، برای کودکان بالاتر از 6 ماه، برنامه هایی دارند که عمدتا در برنامه های آموزش خانواده از طریق والدین و فرآیندهای دیگری که در محیط های آموزش غیر رسمی وجود دارد، درحال اجرا است در آن فرصت های بسیار ارزشمندی برای ارتقای سطح تعاملات و کیفیت یادگیری مورد توجه  است .

تلخابی، سمپوزیوم آموزش و پرورش شناختی را در توسعه یادگیری شناختی اصربخش دانست و گفت: مبنای انتخاب مباحث در این رویداد علمی که به تازگی برگزار شد، طرح مسائلی در پیوند بین مطالعات حوزه علوم شناختی و تعلیم و تربیت بود و دستاوردهای شناختی برای حل مسائل تربیتی در این نشست تشریح و مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

 

مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#24

 

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
یادگیری چگونه عمق می‌یابد؛ وقتی تصمیم‌گیری با ماشین‌ها است
یادگیری چگونه عمق می‌یابد؛ وقتی تصمیم‌گیری با ماشین‌ها است
00/05/23 - 08:24
باز شدن مسیرهایی نو در برابر آموزشگران
باز شدن مسیرهایی نو در برابر آموزشگران
98/10/04 - 09:41
اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی به ابعاد هیحانی و عاطفی مغز آسیب می‌زند
اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی به ابعاد هیحانی و عاطفی مغز آسیب می‌زند
96/12/12 - 10:29
بیشتر بخوانیم