الگوهای جدید آبیاری؛ فناوران ایرانی از محدودیت‌ها فرصت جدید خلق کردند

الگوهای جدید آبیاری؛ فناوران ایرانی از محدودیت‌ها فرصت جدید خلق کردند


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 68452
فناوران کشور همواره از محدودیت‌ها فرصت خلق کرده‌اند. کمبود منابع آبی در استان‌های گوناگون یکی از این موارد است که با ارائه الگوهای جدید کشت و آبیاری مورد توجه قرار گرفته است. این موضوع در استان سیستان و بلوچستان با توجه به ظرفیت نیروی انسانی نوآور با اجرای طرح‌های فناورانه در حال انجام است.

سیستان و بلوچستان استانی غنی از نیروی انسانی نوآور است. به تازگی نیز 4 طرح فناورانه با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این استان افتتاح شد تا توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری استان سرعت گیرد.

در همین راستا ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از اجرای طرح‌های فناورانه در این استان حمایت کرده است.

نادر قلی ابراهیمی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از روند پیشرفت این طرح‌های فناورانه بازدید کرد.

 

تثبیت کانون‌های گرد و غبار با استفاده از روش‌های فناورانه در استان یکی از اقدامات مهم در حال اجرا است. چند طرح مطالعاتی برای تثبیت شن‌های روان در منطقه سیستان در حال انجام است. همچنین۳۲ هزار هکتار از طرح ۴۶ هزار هکتاری آبیاری به اراضی دشت سیستان مورد بهره‌برداری قرارگرفته است. البته باید متناسب با این طرح الگوها و شیوه‌های نوین کشاورزی به کشاورزان و بهره‌برداران ارائه شود تا مردم طعم شیرین استفاده از روش‌های نوین کشاورزی را تجربه کنند.

در این سفر تفاهم‌نامه طرح پایلوت کاهش ریز گردها در تالاب هامون موردبررسی قرار گرفت. بر اساس این تفاهم‌نامه مقرر شد پهنه‌های موردتفاهم در تالاب هامون توسط محیط‌زیست و منابع طبیعی در اختیار شرکت‌های طرف قرارداد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گیرد. بر اساس این طرح پایلوت مقرر است از مالچ‌های رسی به‌جای مالچ‌های نفتی در پهنه‌های موردنظر مورداستفاده قرار می‌گیرد.

 

همچنین در این سفر انجام طرح‌هایی ازجمله آبزی‌پروری، توسعه باغ‌های انگور یاقوتی و صادرات این محصول، ایجاد گلخانه‌های دریایی، توسعه مزارع کاکتوس اپونتیا در مناطق بیابانی، تولید بستر کشت از ضایعات درخت خرما، تولید مصالح سبک ساختمانی از ماسه‌بادی با توجه به ظرفیت‌های موجود در استان مورد تأکید قرار گرفت که در صورت حضور سرمایه‌گذار برای اجرای طرح‌های موردنظر ستاد در حمایت، مشاوره علمی و کمک به اجرای این طرح‌ها نقش‌آفرین خواهد بود.

طرح الگویی استخر پرورش آبزیان در مقیاس کوچک روستایی در شهرستان زهک و هیرمند یکی از پروژه‌های فناورانه بود که بازدید شد.

اجرا و ارائه طرح‌های مطالعاتی در حوزه کشاورزی، شیلات و دامداری افزایش بهره‌وری و ایجاد اشتغال مبتنی بر ظرفیت‌های استان را به همراه دارد.

 

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/25

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم