ایران در جمع کشورهای تولیدکننده پمپ‌های فشارقوی برای آب‌شیرین‌کن قرار گرفت

ایران در جمع کشورهای تولیدکننده پمپ‌های فشارقوی برای آب‌شیرین‌کن قرار گرفت


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 78404
معضل کمبود آب شرب و تحریم دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن سبب شد تا متخصصان داخلی موفق به تولید و رونمایی از نمونه بومی از پمپ‌های فشار قوی مورد استفاده در آب‌شیرین‌کن شوند.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز این دغدغه حیاتی را در اولویت قرار داد و ستاد توسعه فناوری‌ حوزه آب و انرژی، در مسیر حمایت و تجاری سازی طرح‌های فناورانه در تامین و سلامت‌بخشی به آب گام برداشت.

 

گامی فناورانه برای شیرین کردن آب دریا

اسمز معکوس، فناوری پیشرفته‌ای است که آب شور را برای مصارف متعددی از جمله نمک‌زدایی و تهیه آب آشامیدنی آماده میکند.

در این روش فناورانه، با استفاده از پمپهای فشار قوی، آب شور از پرده مخصوصی به نام غشا که دارای منافذ بسیارریز است عبور دادهشده و به این ترتیب، مولکولهای آب از این منافذ عبور کرده و نمک‌ها در آب دریا باقی میمانند.

 

رونمایی از آبشیرینکن بومی

تا پیش از این، فناوری سامانه‌های اسمز معکوس در اختیار چند شرکت مطرح ژاپنی، اروپایی و آمریکایی بوده که بهدلیل شرایط تحریم، امکان همکاری با شرکتهای مذکور و انتقال دانش فنی به داخل کشور فراهم نیست.درحالحاضر با تکیه بر توانمندی و تلاش متخصصین داخلی، طراحی و تولید نیمهصنعتی پمپ فشارقوی و توربوشارژر و آزمونهای لازم با موفقیت طی شده است.

محصول نهایی طرح، پمپ طبقاتی فشارقوی و توربوشارژر بازیابی انرژی است که با تولید این محصولات، تمامی فناوریهای طراحی و ساخت قطعات و تجهیزات مورد نیاز توسط شرکت دانشبنیان داخلی بومیسازی شده است.

 

دستاوردهای محصول ایران‌ساخت

ازجمله دستاوردهای مهم این طرح فناورانه میتوان به بومی‌سازی فناوری طراحی و تولید پمپ کامل گریز از مرکز فشار بالا و توربوشارژرهای دور بالا، فناوری تولید پروانهها و دیفیوزرهای این پمپها به روش ریختهگری دقیق با توجه به حساسیتهای کارایی و ارتعاشی اشاره کرد.

همچنین فعالان فناور موفق شدند فناوری بالانس محوری مربوط به این پمپها را از طریق ایجاد سیستم بالانس محوری در بخش پرفشار پمپ، متعادل‌سازی هیدرولیکی مربوط به شارژکننده‌های قوی و فناوری استفاده از مواد مقاوم به سایش و مقاوم به خوردگی در بخش‌های سایشی مربوط به این تجهیزات را بومی‌سازی کنند.

 

رفع یک نیاز حیاتی کشور

با توجه به نیاز حیاتی کشور در تامین آب شرب و دیگر بهرهبرداریهایی که از آب شیرین به عمل میآید و البته محدودیت‌های گستردهای که در مسیر واردات و انتقال دانش فنی این حوزه به کشور وجود دارد، ستاد توسعه فناوریهای آب و انرژی معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری با اولویت قراردادن طرحهای علمی و دانشبنیان در این حوزه، مشاورههای علمی و تامین هزینههای اجرایی کردن طرح‌های فناورانه حوزه آب گام برداشته است.

 

 طرح، گام بلندی در بومیشدن این صنعت برداشت تا نیاز کشور به دستگاه خارجی، تامین قطعات و همچنین انتقال دانش فنی از خارج، بهکلی قطع شود.با این حمایتها، ایران به یکی از معدود کشورهای جهان تبدیل شد که کلیت این صنعت را به-صورت بومی اجرایی کرده است، صنعتی که علاوه بر خودکفایی از نمونههای مشابه خارجی، امکان ارزآوری بالایی را از صادرات به همراه دارد.

 

مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
ایران ساخت| سامانه‌های آب‌شیرین‌کن به قطعات بومی تجهیز می‌شود؛ خوردگی تجهیزات کاهش می‌یابد
ایران ساخت| سامانه‌های آب‌شیرین‌کن به قطعات بومی تجهیز می‌شود؛ خوردگی تجهیزات کاهش می‌یابد
00/03/12 - 08:22
دانش فناوران به نیاز صنایع پاسخ می‌دهد و تولید پمپ‌های فشار قوی شتاب می‌گیرد
دانش فناوران به نیاز صنایع پاسخ می‌دهد و تولید پمپ‌های فشار قوی شتاب می‌گیرد
99/11/11 - 12:41
خط تولید آبگرمکن و آب‌شیرین‌کن خورشیدی افتتاح شد
خط تولید آبگرمکن و آب‌شیرین‌کن خورشیدی افتتاح شد
98/09/30 - 08:44
بیشتر بخوانیم