جزیره پدیده‌ها معرفی شد؛ مهدی‌‌زاده: «قشم» سرزمین گنج ها و رنج‌ها است

جزیره پدیده‌ها معرفی شد؛ مهدی‌‌زاده: «قشم» سرزمین گنج ها و رنج‌ها است


زمان مطالعه : 7 دقیقه
کد خبر : 76667
چهارمین قسمت از مستند رخساره زمین با عنوان «قشم، جزیره‌ پدیده‌ها» رونمایی شد تا مخاطبان با جاذبه‌های زمین‌گردشگری جزیره قشم آشنا شوند.

کامبیز مهدی‌زاده مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های معدن معاونت علمی و فناوری در آیین رونمایی مستند قشم، جزیره پدیده‌ها بیان کرد: برای این‌که یک کشور پیشرفت کند لازمه آن ابتدا اعتماد به نیروی انسانی متخصص و جوان است.


ضرورت حرکت به سوی اقتصاد فناورانه

وی با تاکید بر این‌که مدیریت نفتی مدیریت سیاه است، ادامه داد: نفت طلای سیاه نیست، بلکه بلای سیاه است. برای مثال در کشور نروژ درآمد ناشی از فروش نفت به عنوان منبع طبیعی خدادادی، متعلق به همه است و باید برای همه نسل‌ها باقی بماند و همه از مزایای آن بهره ببرند، موجودی صندوق ارزی این کشور به اقتصاد عمومی کشور وارد نمی‌شود.

وی افزود: این در حالی است که در ایران درآمدهای احتمالی مازاد بر سقف درآمدهای پیش‌بینی شده در بودجه به این حساب واریز می‌شود اما متاسفانه هرگاه درآمدهای دولت های ما از محل فروش نفت از مقدار پیش‌بینی شده در بودجه کمتر شده، دولت مابه تفاوت را از صندوق ذکر شده برداشت می‌کند این موضوع به معنای فربه و تنبل شدن دولت‌ها است.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، حرکت به سوی فناوری را لازمه توسعه کشور دانست و گفت: فاصله گرفتن از اقتصاد نوآورانه و فناورانه یکی از بهترین روش‌های جایگزین برای این صنعت سیاه، صنعت ژئوتوریسم است که صنعتی پاک و هم‌گام با محیط زیست است.

سرزمین گنج‌ها و رنج‌ها

مهدی‌زاده، با اشاره به ظرفیت‌های ارزنده زمین‌گردشگری ایران اظهار کرد: امروز در کشوری زندگی می‌کنیم که جزیره آن از چندین کشور دنیا بزرگ‌تر است. یکی از بزرگ‌ترین غارهای نمکی جهان در آن واقع می‌باشد. اما نتوانسته‌ایم از این نعمت الهی به درستی بهره‌برداری کنیم.

وی با بیان قشم سرزمین گنج‌ها و رنج‌ها است، ادامه داداین جزیره به عنوان سرزمین پدیده‌های زمین شناختی ایران، از 22 کشور دنیا بزرگ‌تر است. جزیره‌ای که 2.5 برابر سنگاپور و بحرین، 1.5 برابر هنگ‌کنک و 5 برابر مالدیو است. در سال‌های اخیر زحمات زیادی برای احداث زیر ساخت‌ها در این جزیره شده اما هنوز جای خالی کار بسیار دارد.

مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های معدن معاونت علمی و فناوری جزیره قشم یکی از نقاط بی همتای جهان دانست که شامل پدیده‌ها و جاذبه های زمین شناختی بی نظیر در دنیا است.

وی با اشاره به قرار گرفتن این جزیره در شمار برترین ژئوپارک‌های جهان ادامه داد: شبکه ژئوپارک جهانی پشتیبانی یونسکو در سال 2004 میلادی شکل گرفت. یونسکو تعریف روشنی از ژئو پارک‌ها برای خود دارند، یعنی گستره‌ای با مرزهای آشکار در برگیرنده چند پدیده زمین‌شناختی کمیاب و برجسته است که جزیره قشم ما شاخص ترین آنها است.

مهدی زاده با تاکید بر حرکت هم‌پای کشورهای پیشرفته در مسیر توسعه صنعت ژئوتوریسم، اظهار کرد: اگر نتوانیم از جزیره ای که از چندین کشور دنیا بزرگتر است درآمدزایی کنیم و نگاهمان به بشکه های نفتی باشد به عقب برخواهیم گشت، امروز جنگ دنیا جنگ اقتصادی است، جنگ در عرصه فناوری و نوآوری است،  هر کشور از لحاظ اقتصادی پیشرفت کند به توسعه دست می‌یابد.

وی موتور حرکت اقتصاد را سرمایه گذاری دانست و افزود: برای این‌که سرمایه گذاری بخواهد انجام شود لازمه آن معرفی جاذبه‌ها و پدیده‌ها به دنیا است و این مهم با تکیه بر دانش میراث زمین شناختی ایران حاصل می ­شود.

 

تلاش جدی برای تبدیل قشم به مقصد اصلی گردشگری جهان

در بخش دیگری از این مراسم، علی درویش پور مدیر عامل سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به این‌که در مستند قشم جزیره پدیده‌ها گوشه‌ای از زیبایی‌های این جزیره به خوبی نمایش داده شده است، ادامه داد: زبان نافذ هنر، بر معرفی هرچه بهتر جاذبه‌های این جزیره افزوده و با تلاش فعالان طرح توسعه فناوری‌های معدن و صنایع معدنی معاونت علمی، اثری قابل تحسین ارائه شد.

وی با بیان این‌که جزیره قشم به لحاظ جاذبه‌های طبیعی و زمین‌شناسی در شمار معدود پدیده‌های جهانی قرار دارد، ادامه داد: تمام تلاشمان این است که قشم به مقصد نخست گردشگری هم‌وطنان و یکی از مقاصد جدی گردشگری جامعه جهانی تبدیل شود؛ پیش نیاز این موضوع، معرفی جاذبه‌ها به بیان و شیوه‌های گوناگون است و خوشبختانه این تلاش به ثمر نشست.

 

توسعه و ضرورت شناخت منافع ملی در حوزه گردشگری

رضا هاشمی، رئیس اداره دیپلماسی گردشگری وزارت امور خارجه نیز در مراسم رونمایی از این مستند عنوان کرد: برای تحقق توسعه پایدار، می‌باید به تعریف واحد و مشترک از منافع ملی برسیم؛ اگر تعریف حاکمیت، جامعه نخبگانی و مردم از مفهوم توسعه و منافع ملی، یکسان نباشد، هیچ تحول و توسعه‌ای صورت نخواهد گرفت.

هاشمی، گردشگری را یکی از مفاهیم اصلی توسعه و در راستای منافع ملی کشور دانست و افزود: حتی در مفهوم گردشگری نیز بخش‌های گوناگون جامعه، برداشت و تعاریف متفاوتی دارند. باید به یک فصل مشترک در مفهوم و جایگاه گردشگری برسیم تا بتوانیم توسعه در کشور را محقق کنیم.

رئیس اداره دیپلماسی گردشگری وزارت امور خارجه با اشاره به ظرفیت‌های متعدد و نهفته گردشگری برای تحول آفرینی در کشور عنوان کرد: ایران در این حوزه دارای ظرفیت‌های بسیاری زیادی است و اگر به گردشگری به صورت تخصصی پرداخته شود، حتی بدون در نظر گرفتن دیگر حوزه‌ها و ظرفیت‌ها، می‌توانیم ایران را توسعه دهیم.

هاشمی با تاکید بر این که برای توسعه گردشگری قشم باید 2 راهبرد مهم تعریف شود، ادامه داد: نخستین راهبرد نگهداری و صیانت از این سرمایه عظیم و گام دوم اقدام جدی برای توسعه گردشگری و رونق این منطقه است. پیشنهاد می‌کنم در ادغام و همکاری چند حوزه از جمله زمین‌گردشگری و گردشگیر سلامت، ظرفیت این حور توسعه یافته و درآمد خوبی برای قشم و کشور رقم بخورد.

 

معرفی تمامی ظرفیت‌های زمین‌شناسی کشور با کمک ژئوتوریسم

علیرضا شهیدی رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، تلاش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در معرفی پدیده‌های زمین‌شناسی و توسعه ژئوتوریسم را ارزشمند ارزیابی کرد و گفت: ایران به معنای واقعی بهشت زمین‌شناسان است و به قدری پدیده‌های جذاب و ارزشمند زمین‌شناسی در این کشور وجود دارد که معرفی آن کار یک یا چند گروه نیست و حتی شاید نیاز باشد سازمانی برای ترویج و معرفی این ظرفیت‌ها تعریف شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: جزیره قشم یکی از بزرگ‌ترین و ارزشمندترین پهنه‌های زمین‌شناسی کشورمان به شمار می‌رود و تمامی ذره‌های این جزیره، قابل مطالعه است و سازندهای آغاجاری، بختیاری و میشان اصلی‌ترین سازندهای این جزیره هستند. فرسایش بادی، پدیده‌های زیبا و چشم‌نوازی را در این جزیره پدید آورده که بخشی از آن در این مستند به خوبی نمایش داده شده است و امیدواریم در آینده و قسمت‌های بعدی، شاهد معرفی دیگر پدیده‌های جذاب زمین‌شناسی باشیم.

 

ظرفیت‌های بومی در خدمت محیط زیست و گردشگری

داود میرشکار,مدیر کل دفتر حفاظت از زیست بوم های دریایی و سواحل دریایی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این مراسم اظهار کرذ: اگر هم‌گام با الزامات زیست‌محیطی از ظرفیت‌های بومی برای توسعه  استفاده کنیم، می‌توانیم علاوه بر پیشگیری از آسیب‌ها و مشکلات، زمینه‌ساز توسعه پایدار باشیم.

وی افزود: امیدواریم با استفاده از فناوری و ظرفیت‌های بومی بتوانیم ضمن صیانت از محیط زیست، کشورمان را در مسیر پیشرفت قرار دهیم و با استفاده از تجربه نیاکان، جاذبه‌های گردشگری را آن‌طور که شایسته است به جهان معرفی کنیم.

استفاده از فناوری‌های روزآمد در تولید و تدوین رخساره زمین

مهرداد همایان، تهیه کننده مستند رخساره زمین با اشاره به بهره‌گیری از گروه متخصصان در حوزه زمین‌شناسی و تولید این آثار اظهار کرد: بخش عمده کار ساخت مستند به تدوین مربوط می‌شود که با بهره‌گیری از گروهی 10 نفره و متخصص در حوزه تدوین و گروه 8نفره در حوزه تولید، مستندهای رخساره زمین آماده نمایش شد.

وی با اشاره به ثبت تصاویر ناب با وجود مسیرهای صعب‌العبور و شرایط اقلیمی نامساعد افزود: با وجود تمامی دشواری‌‌ها از جمله انتقال تجهیزات فیلمبرداری به غارهای نمکی، خوشبختانه این کار با موفقیت انجام شد.

همایان اظهار کرد: در فرآیند تولید و تدوین این 4 مستند، تجربه‌های گران‌بهایی به دست آوردیم که امیدواریم با بهره‌مندی از آن‌ها در ادامه آثار ارزشمندتری تولید و عرضه شود.

 

مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#24

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
با توسعه گردشگری معدن از خام فروشی جلوگیری کنیم/رونمایی از مستند «رخساره زمین»
با توسعه گردشگری معدن از خام فروشی جلوگیری کنیم/رونمایی از مستند «رخساره زمین»
99/07/23 - 11:51
توسعه زیست بوم نوآوری و کارآفرینی با «ریزجلبک» و «لنج‌ها» هموار شد
توسعه زیست بوم نوآوری و کارآفرینی با «ریزجلبک» و «لنج‌ها» هموار شد
98/02/03 - 15:14
بیشتر بخوانیم