حمایت‌ها شتاب گرفت تا نیاز صنایع را فناوری فوتونیک و لیزر برطرف کند

حمایت‌ها شتاب گرفت تا نیاز صنایع را فناوری فوتونیک و لیزر برطرف کند


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 83043
شتاب‌دهی به حمایت از طرح‌های فناور با دامنه کاربرد صنعتی و رصد پیشرفت‌ها برای به نتیجه رساندن طرح‌های‌ مصوب از گام‌های مهم در توسعه فناوری لیزر بود.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با توجه به اهمیت و راهبردی بودن موضوع فوتونیک، لیزر، مواد و ساخت پیشرفته، ضمن ساماندهی، کمک به ارتقای وضعیت تولید، تجاری‌سازی، توسعه فناوری و زیرساخت‌های مرتبط با این دو حوزه مهم با تعریف اولویت‌های راهبردی، مسیر توسعه را هموار کرد.

این ستاد همچون سال‌های قبل، متناسب با نیازهای کشور، برنامه‌هایی برای سال 1401 مد نظر قرار گرفته  ضمن تحقق شعار سال در مسیر تولید دانش‌بنیان، اشتغال آفرینی و رفع مشکلات مختلف در مراکز مختلف علمی و تحقیقاتی و همچنین صنایع کشور، گام بردارد.

 

شناسایی و تعریف اولویت‌ها

ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری، ضمن تعامل و مشورت با ضصاحبان فناوری، کسب‌وکارها و نخبگان علمی موضوعات دارای اولویت مرتبط با حوزه فعالیت را برای رفع نیازهای فناورانه صنایع مختلف در کشور، شناسایی و تعریف کرد.

همچنین درخواست‌های حمایت برای توسعه فناوری، با توجه به نیازهای تعیین‌شده، دریافت شد که برخی، مراحل ارزیابی و داوری را گذرانده و برخی به دلیل وجود امکان ارسال درخواست تا پایان سال، در حال طی کردن این مراحل هستند.

علاوه بر این، با رعایت شرایط خاص موردنیاز به دلیل بیماری همه‌گیر کرونا، ستاد با هدف مبادله اطلاعات و ایجاد ارتباط بین صنعتگران و پژوهشگران، آشنایی با آخرین دستاوردهای علمی و فناوری در زمینه‌های گوناگون و معرفی خود، در رویدادهای مختلف، مشارکت یا از آن‌ها حمایت کرده است که در تمامی این موارد، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه فناوری‌های مرتبط با حوزه فعالیت ستاد نیز، در دستور کار قرار داشته است.

ستاد در بخش حمایت از دستیابی به مرجعیت علمی کشور و ایجاد زیرساخت‌های راهبردی ملی در حوزه‌های کلیدی، برنامه حمایت از نمونه‌سازی مواد و تجهیزات مورد نیاز کشور را پیگیری و تصویب کرد که پذیرش و پیگیری انجام حمایت متناسب با سطح آن، برای حدود 30 تیم فناور در دست اقدام است.

در همین زمینه، مرکز آموزشی ساخت افزایش که در سال 1399 با حمایت این ستاد تشکیل شده است، در نیمه دوم سال 1400 برای برگزاری 8 دوره آموزشی با استفاده از مدرسان مختلف اقدام کرد.

در ماموریت ترویج و فرهنگ‌سازی علم، فناوری و کارآفرینی نیز، ستاد با هدف آشنایی مخاطبان عام و خاص مرتبط با حوزه فعالیت خود، تلاش کرد که تا حد امکان، از ابزار تهیه محتوا و اطلاع‌رسانی آن در سایت، بهره‌برداری کند. در همین راستا، ضمن بهره‌برداری از نسخ فارسی و انگلیسی وب‌سایت ستاد، بیش از 200 مورد محتوا در قالب اخبار علمی، گزارش، یادداشت، فراخوان‌ها، اطلاع‌رسانی‌ها به منظور پوشش خبری علمی و توسعه فناوری، اطلاع‌رسانی شد.

با استفاده از توان بدنه کارشناسی ستاد، به‌روزرسانی 1 گزارش تخصصی -  مدیریتی مرتبط با حوزه فعالیت ستاد و مبتنی برای شناسایی نیازهای وارداتی کشور و توسعه زنجیره تامین / ارزش صنایع مهم و تاثیرگذار داخلی، تدوین شده است.

همچنین حمایت مادی و یا معنوی از برپایی بیش از 10 رویداد علمی و فناوری مختلف مرتبط با حوزه‌های تخصصی فعالیت ستاد انجام شد.

نظر به اهمیت همیشگی بحث ترویج در توسعه علم و فناوری، از سال 1398، ستاد توسعه فناوری‌های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، تدوین و انتشار ماهنامه فناوری فوتونیک و مواد پیشرفته را در دستور کار خود قرار داد. در سال 1400،  11 شماره ماهنامه فناوری فوتونیک و مواد پیشرفته نیز در این ستاد منتشر شد.

طی سال 1400، ستاد ضمن رصد پیشرفت و به نتیجه رساندن طرح‌های‌ مصوب سال‌های قبل، حدود 40 طرح را تصویب (شخص حقوقی اعم از شرکت، مراکز پژوهشی و هسته فناور) کرد که به صورت حمایت‌های بلاعوض و تسهیلات مورد حمایت قرار می‌گیرند.

 

ایجاد زیرساخت‌هایی برای توسعه فناوری لیزر و فوتونیک

همچنین در بخش ایجاد زیرساخت، راه‌اندازی مراکز نوآوری و شتابدهنده که همواره در دستور کار این ستاد قرار داشت، دارای 2 برونداد مشخص در سال 1400 بوده است.

در این سال، گشایش یک شتابدهنده تخصصی در حوزه ساخت و تولید (شتابدهنده هم افزا)، با مشارکت انجمن تحقیق و توسعه و نوآوری صنایع و معادن ایران و با حضور معاون محترم علمی وفناوری رئیس جمهور، صورت پذیرفته است.

همچنین یک مرکز نوآوری در حوزه مواد ساختمانی با مشارکت شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین، ایجاد و با انجام فراخوان‌هایی، آغاز به فعالیت کرد.

 

مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
توسعه حمایت‌ها؛ تولید انبوه مواد پیشرفته ایران‌ساخت شتاب می‌گیرد
توسعه حمایت‌ها؛ تولید انبوه مواد پیشرفته ایران‌ساخت شتاب می‌گیرد
00/06/15 - 11:45
 مروری بر مهم‌ترین رویدادهای لیزری در سالی که گذشت
مروری بر مهم‌ترین رویدادهای لیزری در سالی که گذشت
97/01/06 - 11:12
 لیزر فناوری پیشرو در توسعه صنعتی است
لیزر فناوری پیشرو در توسعه صنعتی است
96/02/19 - 07:57
بیشتر بخوانیم