زیست‌ فوتونیک چگونه درمان بیماری را سرعت می‌بخشد

زیست‌ فوتونیک چگونه درمان بیماری را سرعت می‌بخشد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 79401
بیوفوتونیک دانش میان‌ رشته‌ای است که از فناوری ‌های مبتنی بر نور در پزشکی و علوم زیستی بهره می‌ برد.

در این فناوری از روش‌ های نوری استفاده می ‌شود. با فوتون و ذرات نور در ارتباط است. دستکاری مواد با استفاده از آن به ‌عنوان واحد کوانتومی نور، به ارتباط بین نور و مباحث زیستی می‌ پردازد.

 

فراهم آوردن ابزارهای قدرتمند

کاربردهای فناوری بیوفوتونیک رو به گسترش است. این دانش، ظرفیت بالایی در کاهش بسیاری از پیامدهای مرتبط با سلامت در جامعه دارد. یکی از این کاربردها، نوآوری در بخش تجهیزات پزشکی است مانند دستگاه هایی نظیر میکروسکوپ نوری یا ابزارهایی که به تشخیص زودهنگام بیماری کمک می کنند. بیوفوتونیک ابزارهای قدرتمندی برای دستیابی به این فناوری را فراهم می‌‌کند.

جابجایی بیشتر جمعیت منجر به افزایش بیماری ‌های همه گیر می ‌شود. بنابراین مراقبت ‌های بهداشتی کافی برای تمام شهروندان، نیاز به تلاش بسیاری دارد.

این چالش‌ ها می ‌توانند از طریق فناوری ‌های بیوفوتونیک حل شوند و روش‌‌های مقرون ‌به‌ صرفه جدید برای تشخیص و درمان را بهتر فراهم آورند. همین فناوری ‌ها می ‌توانند برای کنترل کیفیت آب و غذا به کار روند و بیماری‌ های ناشی از آلودگی را کاهش دهند.

 

توسعه روش‌ های غربالگری با دسترسی آسان

یک قدم مهم برای مقابله با این چالش ‌ها، تمرکز بر تحقیق و نوآوری بیوفوتونیک و توسعه روش‌ های غربالگری با دسترسی آسان، با حداقل حالت تهاجمی و حداقل هزینه است. این‌ تمرکز مبتنی بر روش‌ ها و فناوری ‌های نقطه سلامت فوتونیکی خواهد بود که ریسک مربوط به بیماری‌ های مربوط به سن و یا شیوه زندگی را امکان ‌پذیر کرده و بنابراین نتایج قابل اعتمادی را در لحظاتی کوتاه ارائه می‌ کنند.

اگر غربالگری یک نتیجه مثبت برای یکی از علائم بیماری نشان می ‌دهد، ارزیابی جامع و استفاده از روش ‌های تشخیص پیشرفته ‌تر برای تعیین و ارزیابی دقیق علت بیماری می ‌توانند به کار روند.

ستاد توسعه فناوری‌ های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یکی از اولویت های مهم فعالیت های سال های اخیر خود را تمرکز بر رویکرد به ‌کارگیری و توسعه در صنعت لیزر و همچنین روشن ‌سازی این حوزه قرار داده است.

مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

17# 

 

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
پوشش‌های پیشرفته چگونه زخم‌ها را التیام می‌بخشد
پوشش‌های پیشرفته چگونه زخم‌ها را التیام می‌بخشد
99/11/29 - 14:14
فوتونیک فناوری ارتباطات را به‌سوی عصر ترابیت سوق می‌دهد
فوتونیک فناوری ارتباطات را به‌سوی عصر ترابیت سوق می‌دهد
97/02/26 - 10:22
چگونه می‌توان با استفاده از فناوری لیزر تنفسی پاک را فراهم کرد
چگونه می‌توان با استفاده از فناوری لیزر تنفسی پاک را فراهم کرد
96/03/08 - 11:36
بیشتر بخوانیم