شگفتی‌آفرینی سلول‌های بنیادی؛ تصویر روبروی بیماران کلیوی رنگی است

شگفتی‌آفرینی سلول‌های بنیادی؛ تصویر روبروی بیماران کلیوی رنگی است


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 51136
پیشرفت در حوزه سلول‌های بنیادی پنجره جدیدی به روی درمان بیماری‌ها گشوده است. تصویری که درمان بیماری‌های مختلف را در آینده‌ای نزدیک خبر می‌دهد. شاید در گذشته بیماران زیادی بر اثر «سل» جان خود را از دست می‌دادند اما اکنون راه علاج بیماری‌های زیادی کشف شده است.

 

شگفتی آفرینی سلول‌های بنیادی برای درمان بیماری‌ها آغاز شده است. محققان در دنیا با کار روی این سلول‌ها گام‌های موثری برداشته‌اند. در این میان پژوهشگران و متخصصان حوزه بیماری‌های کلیه نیز این تحقیقات غافل نشده‌اند.

فرحناز پاشا عضو کارگروه کلیه ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: کلیه بافتی مختلط و تشکیل شده از انواع سلول‌ها دارد. همین موضوع ساختاری متفاوت را در این عضو به وجود آورده است که کار با سلول‌های بنیادی در این حوزه را سخت‌تر و زمان بر می‌کند.

پاشا ادامه داد: تحقیقات برای روی بیماری‌های کلیه و درمان با سلول‌های بنیادی در مرحله کارآزمایی بالینی قرار دارد. در بیماری‌های کلیه پلی کلیستیک و بیماران دیالیزی این تحقیقات روند خوبی را طی کرده است و با اجرایی شدن آن کند شدن روند پیشرفت بیماری را شاهد می‌شویم.

 

این فوق تخصص بیماری‌های کلیه افزود: هدف از کاربرد سلول‌های بنیادی به تاخیر انداختن از کار افتادگی و ایجاد نارسایی و افزایش طول عمر کلیه است.

وی با اشاره به اینکه محققان در دیالیز صفاقی با سلول‌های بنیادی در تلاش هستند طول عمر پرده صفاقی را افزایش دهند، بیان کرد: مدتی که از دیالیز می‌گذرد طول عمر پرده صفاقی کاسته می‌شود این پرده که حفره شکمی می‌پوشاند و به عنوان صافی عمل می‌کند. اگر بتوانیم با سلول‌های بنیادی کارکرد صفاق را بهبود دهیم گامی موثر برای تصفیه خون برداشته‌ایم. همچنین در برخی دیگر از بیماران کلیوی، دفع پروتئین از ادرار رخ می‌دهد که تحقیقات بالینی در زمینه جلوگیری از پیشرفت پروتئنوری با استفاده از سلول‌های بنیادی در حال پیگیری و انجام است.

در ایران نیز همگام با سایر کشورها تحقیقات در برای درمان بیماری‌های کلیوی با استفاده از سلول‌های بنیادی در مرحله کارآزمایی بالینی قرار دارد. به ثمر رسیدن تحقیقات در این حوزه امیدی برای این بیماران است تا سرعت پیشرفت بیماری در آنها کاهش یابد و به گفته پاشا، در خصوص درمان قطعی بیماری با این سلول‌ها هنوز نمی‌توان نظر قطعی داد.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/25

اخبار مرتبط:

*افزایش امید به درمان بیماری‌های مختلف با قابلیت سلول‌های بنیادی

*درمان 60 نوع بیماری صعب‌العلاج با سلول‌های بنیادی

 

 

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم