فناوری چگونه به رفع آلودگی‌های صوتی کمک می‌کند

فناوری چگونه به رفع آلودگی‌های صوتی کمک می‌کند


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 75970
برای شناسایی ویژگی‌های فیزکی مواد طبیعی و سنتزی، از تجهیزاتی استفاده می‌شود که از فناوری پیشرفته‌ای برخوردارند. یکی از این تجهیزات در اندازه‌گیری میزان جذب و انتقال صوت کاربرد دارد.

یکی از ویژگی‌های فیزیکی که در مواد مختلف برای شناخت کارایی و کیفیتشان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، ویژگی مقاومت در برابر انتقال صدا و جذب آلودگی‌های صوتی است.

شناخت این ویژگی، به صنعتگران و پژوهشگران حوزه پلیمر کمک می‌کند فرآورده‌هایی تولید کنند که با جذب صوت و عبور جریان، میزان انتقال معیارهایی مانند امواج صوتی مزاحم را کاهش داده و محیط سالم‌تری را برای جامعه به ارمغان بیاورند.

رفع آلودگی صوتی در فضاهای صنعتی، شهری و خانگی نیازمند پژوهش بر روی انواع مواد طبیعی و مواد سنتزی است تا مواد تهیه شده در صنایع تولیدی، مبتنی بر میزان امپدانس استاندارد تولید شوند.

از مهم‌ترین موادی که برای ساخت جاذب‌ها و عایق‌های صوتی استفاده می‌شود، می‌توان به استفاده و انواع ماستیک‌ها، پلاسترها، پنل‌های آکوستیک  یا عایق‌های پلیمری اشاره کرد.

آن‌طور که مسعود اعتضاد پژوهشگر حوزه رنگ و مواد بیان می‌کند، مهم‌ترین کاربرد این فرآورده‌ها، پوشش دهی سطوح و ایجاد حفاظ برای جلوگیری از انتقال اصوات مزاحم است.

به گفته وی، در پژوهش‌های کاربردی که عمدتا مورد نیاز صنعت هستند،  اندازه گیری درصد جذب صوت و یا درصد انتقال صوت در مواد و تولیدات، با دامنه وسیعی که مواد مختلف از نظر مقاومت در برابر عبور صوت دارند،‌ دارای اهمیت بالایی است.

 

تجهیزات کارآمد در اندازه‌گیری جذب و انتقال صدا

تجهیز اندازه‌گیری انتقال صوت یکی از دستگاه‌های کارآمدی است که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خدمات فناورانه را به پژوهشگران، شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های فناور فعال در حوزه تولید مواد و فرآورده‌های عایق و جاذب صوت ارائه می‌دهد.

اعتضاد با بیان این‌که دستگاه اندازه‌گیری انتقال و جذب صوتی معیاری استاندارد برای کارکرد محصولات پلاستیکی و پلیمری مورد استفاده در ساختمان‌ها و زیرساخت‌هیا شهری است، ادامه می‌دهد: این تجهیز فناورانه، اندازه گیری خود را برای فرکانس های اصلی مولد آلودگی صوتی در محدوده شنوایی تنظیم می‌کند که بسامدی از 20 تا 20هزار هرتز را شامل می‌شود.

ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست علمی و فناوری ریاست جمهوری، با حمایت از پژوهش‌های حوزه رنگ و مواد پلیمری به ویژه نانومواد، زمینه را برای توسعه محصولات دانش‌بنیان این حوزه فراهم کرده است.

این حمایت‌ها به طور ویژه در زمینه توسعه مواد مرجع و تجهیزات آزمایشگاهی، از جمله عایق‌های پلاستیکی و پلیمری حمایت می‌کند. در همین راستا تا کنون فرآورده‌های ایران‌ساخت مختلفی با حمایت این ستاد به بازار تجاری عرضه شده است.

 

مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/24

 

 

 

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
گسترش‌ فرهنگ کتاب‌‎خوانی؛ روش‌های نوین به کمک آمد
گسترش‌ فرهنگ کتاب‌‎خوانی؛ روش‌های نوین به کمک آمد
00/01/22 - 11:42
3 طرح در حوزه مواد جاذب آلودگی‌های نفتی برگزیده شد
3 طرح در حوزه مواد جاذب آلودگی‌های نفتی برگزیده شد
97/04/11 - 13:28
ابزار صوتی که بهبود سرطان را تسریع می‌کند
ابزار صوتی که بهبود سرطان را تسریع می‌کند
94/11/14 - 09:17
بیشتر بخوانیم