مسیر داخلی‌سازی تجهیزات پزشکی زیستی هموار شد

مسیر داخلی‌سازی تجهیزات پزشکی زیستی هموار شد


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 70250
کرونا اتفاقی غیرمنتظره و ناگهانی بود که بر سر دنیا خراب شد. ویروسی که فقط 8 ماه از آمدنش می‌گذرد اما اقتصاد، معادلات اجتماعی و سیاسی دنیا را تغییر داد و حتی کشورهای توسعه یافته را در تامین نیازهای درمانی و بهداشتی مستاصل کرد.

این اتفاق یک نتیجه داشت و آن هم اینکه همه کشورها باید از داشته‌های داخلی خود حراست کنند و نگاهشان به بیرون مرزها نباشد. شرایط بحرانی که به دولتمردان اثبات کرد به ظرفیت‌های خود اتکا کنند چون در روزهای پرالتهابی که دنیا گرفتار بلایی ناخواسته می‌شود، همه کشورها فقط به فکر تامین نیازهای داخلی خود هستند و فقط گلیم خود را از آب بیرون می‌کشند.

روزهای ابتدایی شیوع کرونا هم مهر تاییدی بود بر همین موضوع. روزهای پرالتهابی که کشورها به جان هم افتاده بودند و در دزدی محموله‌های ماسک‌‌های ارسال شده گوی سبقت را از هم می ربودند. کشورهایی با داشتن نظام پیشرفته بهداشتی که برای تامین نیازهای خود در سطح انبوه با مشکل مواجه شدند.

در جهانی زندگی می‌کنیم که قطعا شیوع کرونا اولین و آخرین اتفاق اینچنینی نیست. کما اینکه پیش از کرونا هم با مدل‌های مختلفی از شیوع بیماری آنفلوآنزا دست به گریبان بودیم. پس همیشه باید آماده چنین روزهایی باشیم و کاملا مسلح به دروازه‌های جهانی نزدیک شویم.

ایران هم با وجود فاصله جغرافیایی زیادی که با کشور چین داشت، یکی از کشورهای پیشرو در شیوع کرونا بود، بیماری مرموزی که هیچ درمانی نداشت و در یک چشم به هم زدن همه دنیا را گرفت. روزهای ابتدایی این بیماری کابوس وحشتناکی بود که همه کشورها را به هول و ولای تامین نیازهای درمانیشان انداخت.

کشورمان برای تامین این نیازها دست به دامان زیست‌بوم فناوری و نوآوری شد که به تازگی با اتکا به توان متخصصان داخلی در کشور پا گرفته و به سرعت در حال رشد بود. این زیست‌بوم به یاری آمد تا نظام بهداشت و درمان و مردم برای تامین نیازهای پیشگیرانه و درمانی خود وانمانند.

از جمله این نیازها تجهیزات پزشکی بود که به دلیل افزایش ناگهانی مراجعات مردم به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی با کمبودهای جدی مواجه شده بود. تجهیزاتی که کمک حال بیماران بد حال از کرونا است. تجهیزاتی برای کاهش عوارض این بیماری مرموز و خطرناک.

 

توان دانش‌بنیان‌ها به تولید تجهیزات پزشکی تزریق شود

کشورمان هم با وجود همه تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی به این حوزه فناورانه ورود و با استفاده از توان داخلی و داشن‌بنیانی، همه تجیهزات مورد نیاز بیماری کرونا را تامین کرد. اتفاقی که به فاصله تقریبا یک ماه از شیوع کرونا رخ داد. اما هنوز بازار داخلی ایران در حوزه تامین تجهیزات پیشرفته پزشکی با کمبودهایی مواجه است و قسمت بزرگی از این تجهیزات از دیگر کشورها خریداری می‌شود. مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره این موضوع، می‌گوید: ساخت و تولید تجهیزات زیستی یکی از چالش‌ها است و هنوز به ساخت این دستگاه‌ها به خوبی ورود نکرده‌ایم.

به گفته او، بیشتر دستگاه‌هایی که بر پایه فناوری در این حوزه استفاده می شود وارداتی هستند. اما اگر بتوانیم به تولید این دستگاه‌ها و تجهیزات ورود کنیم قطعا قیمت آن هم کاهش می‌یابد. باید از توان دانشمندان و متخصصان کشورمان برای توسعه این حوزه استفاده کنیم. عدم ورود ما به تولید این تجهیزات مساوی است با ورود نسل جدید خارجی آنها به بازار کشور.

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه می‌دهد: باید ساخت تجهیزات زیستی پیشرفته و نسل جدید را در دستور کار قرار دهیم. کاری که با توان دانش‌بنیان‌ها امکانپذیر است. نباید اجازه دهیم دیگر کشورها، بازار ما را در دستمان بیرون بیاورند.

 قانعی همچنین بیان می‌کند: در حال حضار حدود 6 شرکت به ساخت برخی از این تجهیزات ورود کرده‌اند اما این عدد قابل توجه نیست.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/23

 

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
فعالیت‌ها در حوزه چاپ سه‌بعدی زیستی شتاب گرفت
فعالیت‌ها در حوزه چاپ سه‌بعدی زیستی شتاب گرفت
98/02/22 - 13:32
 توسعه بازار تحلیل داده‌های زیستی در کشور
توسعه بازار تحلیل داده‌های زیستی در کشور
97/08/26 - 13:56
تجهیزات و مواد آزمایشگاهی گلوگاه پیشرفت فناوری است
تجهیزات و مواد آزمایشگاهی گلوگاه پیشرفت فناوری است
94/11/25 - 12:06
بیشتر بخوانیم