نوآوری شرکت‌های خلاق شناختی به یاری بیماران اختلالات عصب رشدی آمد

نوآوری شرکت‌های خلاق شناختی به یاری بیماران اختلالات عصب رشدی آمد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 75984
شرکت‌های خلاق ضمن معرفی ایده‌های نوآورانه زمینه را برای تجاری‌سازی خدمات و راه‌کارهای نوآورانه در حوزه بیماری اختلالات عصب رشدی فراهم می کنند.

عصب‌های رشدی به مدیریت عملکرد و روند پاسخ‌دهی کارکردهای شناختی و عصبی مغز یاری رسانده و با استفاده از کارکردهای شناختی مغز، زندگی و ارتباط را برای انسان ممکن می‌کنند.

اما در برخی از افراد، این اعصاب با اختلال‌هایی مواجه می‌شوند که در طول زندگی می‌توانند چالش‌های جدی را برای عملکرد اعصاب و واکنش به محرک‌های محیطی ایجاد کنند. اگرچه چنین اختلالاتی درمان‌پذیر هستند اما کم‌توجهی و نشناختن آن‌ها می‌تواند به بروز مشکلاتی تا پایان عمر فرد منجر شود.

برخی از عارضه‌ها مانند کم‌توجهی، بیش‌فعالی یا ناتوانی‌های فکری فرد را در انجام کارهای روزمره دچار مشکل جدی کرده و ضمن ایجاد مشکل در ارتباط ‌گیری، در عملکرد اندام‌ها و احساساتی مانند شنیدن یا بوییدن نیز اختلال ایجاد می‌کنند.

این عارضه‌ها در کودکانی که به اختلالات عصب رشدی مبتلا هستند به شکل واضح نمایان شده و آنان اغلب با مشکلاتی در زمینه زبان، حرکت کردن، ارتباط و تمرکز، حفظ کردن و آموختن مواجه می‌شوند.

نوآوری شرکت‌های خلاق شناختی در زمینه تولید محصولات، نرم‌افزارها، تجهیزات کمکی و یادگیری، روش‌ها و برنامه‌های کارکردی، و تولید فرآورده‌های دارویی می‌تواند به درمان اختلالات عصب شناختی کمک کند.

 

حمایت از شرکت‌های خلاق

ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با همکاری شتابدهنده کاگنوتک برنامه حمایت از نوآوری شرکت‌های خلاق در زمینه درمان و بهبود عوارض عارضه عصب شناختی حمایت می‌کند. در همین راستا، برنامه‌های توان‌بخشی با هدف تقویت توانایی های شناختی یکی از رویدادهایی است که با هدف ارتقای کارکردهای شناختی تدوین شده است.

 

حل معضلات شناختی با رقابت شرکت‌های خلاق

ستاد توسعه‌ی علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای مأموریت خود به دنبال پایش و ارتقای قابلیت های شناختی همه افراد جامعه علی الخصوص افراد دارای اختلالات شناختی است و در قالب رویدادی مجازی زمینه حضور فعالان زیست‌بوم نوآوری این دانش را فراهم کرده است.

شرکت‌های خلاق با بهره‌گیری از فناوری‌های شناختی با محصولات دانش‌بنیان و به کمک فناوری‌های کمکی و راه‌کارهای نوآورانه به ارتقای توانمندی‌های شناختی را ارتقا می‌دهند.

 

این ستاد با توجه به پروژه های بین‌المللی تعریف شده در این حوزه اقدام به انتخاب مهم‌ترین و موثرترین کارکردهای شناختی شامل زبان، حافظه، توجه، استدلال و حل مسئله، پردازش اطلاعات و هیجانات در افراد دارای اختلالات عصب رشدی کرده است. در واقع این چالش به دنبال توسعه و ساخت فناوری های ارتقا و توان‌بخشی با تأکید بر کارکردهای شناختی مغز است.

 

مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/24

 

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
پایداری سلامت مغز؛ با درمان مشکلات خواب از اختلالات عصب شناختی پیشگیری کنیم
پایداری سلامت مغز؛ با درمان مشکلات خواب از اختلالات عصب شناختی پیشگیری کنیم
99/04/29 - 12:25
فناوری رباتیک و سامانه‌های هوشمند به کمک مبتلایان اوتیسم آمد
فناوری رباتیک و سامانه‌های هوشمند به کمک مبتلایان اوتیسم آمد
98/02/21 - 09:44
استاندارد و بومی‌سازی مجموعه آزمون زبان‌پریشی انجام شد
استاندارد و بومی‌سازی مجموعه آزمون زبان‌پریشی انجام شد
94/11/26 - 11:58
بیشتر بخوانیم