پژوهشگران راهکارهای مدیریت جهش تولید دانش‌بنیان را ارائه کردند

پژوهشگران راهکارهای مدیریت جهش تولید دانش‌بنیان را ارائه کردند


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 71544
نشست راهکارهای علم مدیریت برای تحقق شعار جهش تولید به صورت مجازی برگزار شد.

مهدی الیاسی معاون سیاستگذاری و توسعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نخستین بخش از این نشست دوساعته و مجازی، به راهکارهای جهش تولید از منظر زنجیره ارزش پرداخت.

معاون سیاستگذاری و توسعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با بیان این‌که آسیب پذیری در مقابل تحریم و عدم رقابت پذیری بین المللی دو چالش اصلی است، ادامه داد: بر اساس گزارش آنکتاد از نظر تنوع محصولات جزو کشورهای متنوع حساب می شویم ولی در صادرات جزو کشورهای منبع محور هستیم.

 

ضرورت توجه به زنجیره ارزش در جهش تولید

وی بر ضرورت توجه به زنجیره های تولید و ارزش، با ایجاد انعطاف پذیری و پیچیدگی فناوری‌ها تاکید کرد و گفت: باید ضمن افزایش پیچیدگی فناوری‌ها و صنایع، وارد اقتصادی با ارزش افزوده بالاتر شویم و از صنایع منبع محور و معدنی به حوزه های فناورانه‌ای مانند دارو، خودرو و.. عبور کنیم.

الیاسی ادامه داد: علاوه بر این‌که باید از زنجیره‌های با ارزش افزوده پایین به سوی زنجیره‌های با ارزش افزوده بالا برویم، باید در مسیر زنجیره تولید جهانی از طریق همکاری با صنایع بزرگ حرکت کنیم.

معاون سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین بیان کرد: این زنجیره موجب می شود هم تاب آوری را افزایش دهیم و هم به سوی رقابت پذیری پیش برویم. این امر با نوسازی در ساختارها صنعتی موجود ممکن می شود.

وی با بیان این‌که شکل گیری زنجیره ارزش موجب می شود یک صنعت رشد کند و به اقتصاد بدل شود، افزود: زنجیره ارزش رقابت‌پذیری را ایجاد می‌کند. مزیت شرکت های یکپارچه کننده زنجیره، نوآوری آن‌ها است. ایجاد یک زنجیره ارزش و یکپارچه‌سازی آن توسط شرکت های بزرگ است که می تواند زمینه ساز جهش تولید و ایجاد ارزش افزوده شود.

الیاسی با اشاره به خلا وجود بازیگر رهبر پلتفرم گفت: سرمایه گذاران باید روی شرکت های دانش بنیان و کسب و کارهای رهبر پلتفرم سرمایه گذاری کنند چراکه در حوزه کسب و کارهای مریسوم به حد اشباع نیز رسیده ایم و باید با ایجاد زمینه نقش آفرینی شرکت های ارزش آفرین، رقابت پذیری و تاب آوری را به دست بیاوریم.

وی تاکید کرد: اگر مدیر پلتفرم و رهبر پلتفرم باشد کار دانش‌بنیان به ارزش افزوده منجر می‌شود و زمینه‌ساز تکمیل زنجیره و رشد اقتصادی می شود.

 

جهش تولید در صنعت خودرو

همچنین منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری در این نشست به راهبردهای جهش تولید در صنعت خودرو اشاره کرد و گفت:  نخستین راهبرد اشاعه توانمندی طراحی در قطعه سازی ها برای کاهش ارزبری و راهبرد دوم شکل دهی سازندگان است. طراحی و ساخت خودروهای ارزان ولی مدرن به عنوان راهبرد سوم برای جهش تولید برای خودروسازان مطرح شده است.

منطقی به راهبردهای معاونت علمی و فناوری ریاست برای جهش تولید دانش‌بنیان خودرو اشاره کرد و گفت: در وهله نخست سعی کردیم زنجیره تامین را در قابلیت های بالاتر ببریم و بعد کمی به ساختارهای بهینه بپردازیم.

وی با تأکید بر این‌که باید توان مهندسی را بالا ببریم و توانمندی استفاده از قطعات داخلی را افزایش دهیم، افزود: ما طراحی خودرو را آموخته ایم اما این که خودرو را برای یک جامعه هدف تعریف کنیم کار زیادی داریم.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری، با بیان این‌که برای بهره وری در تولید خودرو و نیز افزایش کیفیت و کاهش هزینه، راه حل پذیرفته شده در صنعت خودرو، رده بندی کردن سازندگان (Teiring) است، افزود: معاونت علمی و فناوری با حمایت از مراکز نوآوری طراحی خودرو و حمایت از ساختار  teiring ها زمینه ای را برای رونق تولید در حوزه خودرو شکل داده است و به این نتیجه رسیدیم که این کار را با کمک خودروسازان انجام دهیم. قرار است 30 مرکز تا سال 1400 شکل بگیرد.

منطقی، دستیابی به پلتفرمی برای تولید محصولات متنوع راهبرد کلیدی سوم برای جهش تولید خودرو دانست و گفت: بر همین اساس توجه به خانواده اقتصادی و مدرن را مورد توجه قرار دادیم. برای این که وارد طراحی محصول شویم یک قسمت دشوار را انتخاب کرده‌ایم که فراتر از یک پلتفرم به یک سری قابلیت ها برسیم. با استفاده از شرکت های دانش بنیان و فناوری ها سعی داریم این روش‌ها را پیاده‌سازی کنیم.

 

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به نقل از ستاد خبری جشنواره ایران ساخت

پایان پیام/24

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
رفع چالشی زیست محیطی؛ فناوران لجن فاضلاب را به کود تبدیل کردند
رفع چالشی زیست محیطی؛ فناوران لجن فاضلاب را به کود تبدیل کردند
99/07/06 - 12:08
 طراحی و تولید سیستم جامع مدیریت سازمانی در یک شرکت دانش‌بنیان
طراحی و تولید سیستم جامع مدیریت سازمانی در یک شرکت دانش‌بنیان
97/08/26 - 11:24
 ارتقاء سطح بهره‌وری سازمان‌ها با محوریت فناوری اطلاعات بومی
ارتقاء سطح بهره‌وری سازمان‌ها با محوریت فناوری اطلاعات بومی
97/04/05 - 10:13
بیشتر بخوانیم