حمایت از طراحی و تولید بازی‌های شناختی؛ مهارت‌ها ارتقا می‌یابد

حمایت از طراحی و تولید بازی‌های شناختی؛ مهارت‌ها ارتقا می‌یابد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 85383
با هدف توسعه و ارتقای مهارت‌های شناختی در اقشار گوناگون سنی جامعه به ویژه کودکان و نوجوانان، طراحی و ساخت بازی‌های این حوزه در اولویت قرار گرفته است.

در نشستی مشترک با حضور مدیران حوزه علوم و فناوری‌های شناختی، شرکت‌های خلاق، طراحان و تولید‌کنندگان اسباب بازی‌ها حمایت از طراحی و تولید بازی های شناختی بررسی و زمینه‌های رونق تولیدات ایران‌ساخت در عرصه بازی‌های شناختی مورد بحث و تحلیل قرار گرفت.

 

این نشست مشترک با عنوان «صد میز صد بازی» شناسایی اهمیت و جایگاه مهارت‌های شناختی و نیز ترویج آن از طریق طراحی و تولید اسباب بازی‌ها، ضمن معرفی ظرفیت‌های تولیدی در بازی‌سازان، به محورها و زمینه‌های اولویت‌دار و مورد حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی در این حوزه اختصاص داشت.

 

حمایت از توسعه ابزارهای توان‌بخشی شناختی

محمود تلخابی دبیر کارگروه بازی های شناختی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری از اهمیت بازی گفت: بازی های شناختی ابزاری برای توانبخشی و ارتقای سرمایه های شناختی محسوب شده و زمینه ساز ارتقای توانمندی‌های آموختن و اندیشیدن به طور خاص در سنین کودکی و نوجوانی خواهد شد.

سید محمد مهدوی مدیرکارگروه توسعه زیست‌بوم شناختی در ستاد با اشاره به رویکردها و اولویت‌های این ستاد از شرکت‌های خلاق و دانش بنیان فعال درحوزه علوم شناختی، به بیان چگونگی تخصیص این حمایت‌ها برای طراحی و تولید بازی های شناختی پرداخت.

وی با اشاره بر اهمیت ارائه محصول تجاری و بازاریابی برای تولید بازی های شناختی ایران‌ساخت گفت: ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، طراحان و گروه‌ها دست اندرکار در این حوزه را به سمت مستقل شدن و رقابت در بازار واقعی تشویق می‌کند.

در ادامه این نشست، تولیدکنندگان و طراحان بازی‌های رومیزی با ثبت طرح‌های خود از امتیازات شناختی نهاد اعتباربخش بازی های شناختی بهره‌مند شدند. نهاد اعتباربخش بازی‌های شناختی با هدف شناسایی و ارزیابی و حمایت از بازی های شناختی با همکاری شورای نظارت بر اسباب بازی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اجرایی شده است.  

ارتقای سرمایه شناختی یکی از ابزارهای توسعه و پیشرفت جامعه به شمار می رود و بازی یکی از فرصت­هایی است که می­تواند موجب پرورش کارکردهای اجرایی و ارتقا سرمایه شناختی شود. با توجه به این‌که بازی های شناختی از جایگاه ویژه‌ای در حوزه ارزیابی و توانبخشی شناختی در کودکان و بزرگسالان برخوردار هستند توسعه این محصولات در دستور کار ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار دارد.

 

طراحی، تولید و عرضه بازی‌های شناختی به عنوان بخش جدایی ناپذیر رشد و تحول کودک و به عنوان ابزاری ارزان و دردسترس برای همه اقشار، از مهم‌ترین عواملی است که زمینه ایجاد وگسترش مهارت­های جدید حرکتی، شناختی وزبانشناختی، رافراهم می‌­کند.

 

مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
علوم شناختی| «بازی‌های جدی» تاب‌آوری و قدرت تصمیم‌گیری را ارتقا می‌بخشد
علوم شناختی| «بازی‌های جدی» تاب‌آوری و قدرت تصمیم‌گیری را ارتقا می‌بخشد
00/09/14 - 15:43
دانش و مهارت‌های توان‌بخشی شناختی ارتقا می‌یابد تا بیماران زندگی بهتری داشته باشند
دانش و مهارت‌های توان‌بخشی شناختی ارتقا می‌یابد تا بیماران زندگی بهتری داشته باشند
00/07/03 - 08:25
5 کسب و کار نوپا با تولید بازی‌های جدی مهارت‌های شناختی را ارتقا می دهد
5 کسب و کار نوپا با تولید بازی‌های جدی مهارت‌های شناختی را ارتقا می دهد
99/04/15 - 10:47
بیشتر بخوانیم