بنفشه ایرانی پیروز مبارزه فناورانه با سرطان شد

بنفشه ایرانی پیروز مبارزه فناورانه با سرطان شد


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 68633
پزشکان هر سال به زنان بسیاری خبر از بیماری سرطان سینه می‌دهند. سرطانی شایع میان زنان. در ایران نیز این نوع از سرطان در مقایسه با انواع دیگر رتبه نخست را در ارتباط با مرگ و میر میان زنان دارد.

پزشکان با درمان‌های گوناگونی به جنگ این سلول‌های سرطانی می‌روند. شیمی درمانی و پرتو درمانی نمونه‌هایی از آنها است. اما در بیشتر موارد این درمان‌ها سلول‌های بنیادی سرطانی را از بین نمی برد و بیماری مجدد عود می‌کند.

زیرا این سلول‌های باقی مانده قادرند تا دوباره تقسیم شوند، تمایز یابند و سرطان جدیدی ایجاد کنند و در نتیجه سبب بازگشت بیماری شوند.

شناحت این سلول‌های شروع کننده سرطان راهی تازه برای درمان سرطان باز کرده است اما هنوز دارویی تخصصی برای مبارزه با آنها ساخته نشده است.

بنابراین محققان دانشگاه اصفهان و پژوهشگاه رویان اصفهان تحقیقات خود روی گیاهان برای کنترل این نوع سرطان را آغاز کردند. در مسیر این تحقیقات گروهی از پپتیدهای حلقوی گیاهان نظر آنها را جلب کرد. این ترکیبات به طور طبیعی از جمله عوامل دفاعی در گیاهان به شمار می‌رود. تحقیقات روی آنها پرده از خواص ضد سرطانی آنها برداشت. انها تحقیقات خود را به طور تخصصی روی بنفشه ایرانی ادامه دادند.

کامران قائدی مجری این طرح پژوهشی گفت: تحقیقات ما روی عصاره‌های گیاهی بنفشه ایرانی نشان از تاثیرگذاری آن بر سلول‌های سرطانی سینه داشت. به گونه‌ای که رشد آنها را کاهش داد یا متوقف کرد. بافت‌های سرطانی دارای سلول‌های بنیادی سرطانی هستند که با انجام عمل جراحی و برداشتن این توده این سلول‌های بنیادی سرطانی باقی می‌مانند و مجدد رشد می‌کنند. پس استفاده از یک درمان مکمل می‌تواند اثربخش باشد. عصاره گیاهی بنفشه ایرانی همان درمان مکمل است که روی رشد سلول‌های بنیادی سرطان سینه اثر می‌گذارد. به دنبال آن هستیم تا به زودی این دارو وارد بازار شود.

محققان برای انجام این طرح پژوهشی از پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برخوردار شدند.

 گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/25

 

 

 

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم