وزیر نفت در نخستین کنفرانس و نمایشگاه مدیریت فناوری محصولات دانش بنیان در صنعت نفت ایران: 500 شرکت دانش‌بنیان با وزارت نفت تعامل می‌کنند

وزیر نفت در نخستین کنفرانس و نمایشگاه مدیریت فناوری محصولات دانش بنیان در صنعت نفت ایران: 500 شرکت دانش‌بنیان با وزارت نفت تعامل می‌کنند


زمان مطالعه : 5 دقیقه
کد خبر : 89309
نخستین کنفرانس و نمایشگاه مدیریت فناوری محصولات دانش بنیان در صنعت نفت ایران از امروز کار خود را آغاز کرد.

جواد اوجی وزیر نفت در پیامی به این کنفرانس اعلام کرد که پس از بیانات مقام معظم رهبری در بهمن‌ماه ۱۴۰۰ مبنی بر دانش بنیان شدن صنعت نفت، همه تلاش خود را در این زمینه انجام دادیم و در تعامل با معاونت علمی این اقدامات را تثبیت کردیم. وزارت نفت دولت سیزدهم؛ تحریم‌ها را فرصتی برای توسعه کشور می‌داند.

در این پیام آمده است: تحریم‌ها بهترین فرصت برای توسعه ساخت داخل و بومی سازی فناوری‌های کاربردی در صنعت نفت و دانش‌بنیان کردن این حوزه است‌. در حال حاضر ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان با صنعت نفت همکاری دارند اما هدف نهایی ما تنها افزایش تعداد این شرکت‌ها نیست.

وزیر نفت در بخش دیگری از پیام خود تاکید کرد: هدف نهایی وزارت نفت تحقق اقتصاد دانش بنیان است که معتقدیم این کار با تعامل درست دیگر نهادها و شرکت های دانش بنیان اجرایی خواهد شد و در تلاشیم از توان ۷ هزار و ۵۰۰ شرکت دانش بنیان فعال در کشور برای توسعه بخش های مختلف و رفع نیازهای فناورانه صنعت نفت بهره بگیریم. استفاده از سرریز فناوری دیگر بخش ها هم‌ اولویت دیگر وزارت خانه است.

 

ایران باید در صنایع مادر پیشتازی کند

اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی نیز در این کنفرانس، با بیان اینکه مهم ترین هدف این رویداد باید پیشتاز شدن ایران در صنایع مادر باشد، بیان کرد: باید در این صنایع مادر به جای تعریف اهداف کوچک به هدف های بزرگ و اثرگذار برسیم و به خلق فرصت های فناورانه فکر کنیم. این کار ایران را در صنایع بزرگ به کشوری پیشتاز بدل می کند.

وی افزود: برخی کشورها در دنیا از ایران توسعه یافته می ترسند و ورود کشورمان به فناوری های نوظهور را خط قرمز می دانند. مثلا در انرژی هسته ای خودشان بارها اذعان کردند که ایران قصد تولید بمب اتم ندارد اما برای اینکه ایران به فناوری های نوظهور ورود نکند این جنجال ها را به پا کرده اند. دستاوردهای ایران در انرژی هسته‌ای کاملا بومی و بدون وابستگی به دیگر کشورها به دست آمده است.

اسلامی معتقد است که تحریم‌ها با هدف جلوگیری از پیشرفت ایران اعمال شده است و دنیا به دنبال جلوگیری از توسعه ایران و ایجاد روحیه خودباوری و خوداتکایی نخبگان و جوانان است. در صنعت هسته‌ای توانستیم مستقل و با اتکا به متخصصان داخلی به پیشرفت برسیم و محصولاتی تولید کنیم که نیازهای راهبردی کشور مثل پزشکی و درمان بیماری ها را رفع کنند.

وی همچنین گفت: سازمان انرژی اتمی و همه زیرساخت های آن از حوزه پایین دستی تا بالادستی در اختیار وزارت نفت است و امکانات خود را به این وزارت خانه تزریق کرده است‌‌. تجهیزاتی چون «مغناطیس سنجی ژئوفیزیک هوابرد»، سولفات زدایی و غیره که تاکنون در اختیار ۲۰۰ واحد صنعتی قرار گرفته است.

 

شرکت‌های دانش‌بنیان بهترین گزینه ایجاد اشتغال برای تحصیل‌کردگان هستند

همچنین محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این کنفرانس با اشاره به اینکه ایران رتبه نخست منطقه در تولید علم را به خود اختصاص داده است، گفت: در کنار این دستاورد قابل توجه باید به‌ این نکته نیز اشاره کنم که ۳۵ درصد تولیدات علمی کشور با مشارکت بین‌المللی انجام می‌شود. یعنی دنیا مرجعیت علمی دانشمندان کشورمان را پذیرفته است.

وی افزود: تعداد دانشمندان یک درصد کشور هم از ۴ نفر در سال ۸۳ به ۸۴۰ نفر در سال جاری رسیده است. در ادامه همین مسیر؛ دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور هم جایگاه علمی خود را در دنیا به اثبات رساندند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: ایران برای توسعه یافتگی خود هزینه زیادی داده است تا در این جایگاه بایستد. دنیا در مقابل ایران پیشرفته ایستاده است اما تلاش متخصصان و اندیشمندان کشورمان به کاهش اثرات سو تحریم‌ها و موانع موجود منجر شده است. بنابراین حل چالش‌ها و مسایل کشور با کمک توان علمی و دانشی بومی امکانپذیر است.

وی ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان بهترین مراکز ایجاد شغل برای افراد با تحصیلات پایین و اشتغالزایی در سطح بالا برای افراد تحصیل کرده هستند و می توانند به معضل بیکاری پاسخ دهند.

به گفته زلفی گل، افراد تحصیل کرده در کنار تامین شغل، به اثرگذاری در جامعه هم نیاز دارند که شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند با ایجاد شغل‌های در سطح بالا؛ به این نیاز آنها پاسخ دهند.

وی ادامه داد: تولید خدمت و سرمایه از دانش بسیار مهم است و می‌تواند برای کشور ارزش افزوده زیادی به همراه داشته باشد. اما تحقق آن نیازمند نگاهی فرابخشی و هم افزایی میان همه نهادهایی است که در این حوزه اثرگذار هستند. باید به دنبال ایجاد آموزش‌های مهارت‌محور و هدفمند در کشور باشیم و نوآوری و خلاقیت و قوانین درست و قابل اجرا را برای تحقق این اهداف مدنظر قرار دهیم.

 

کنفرانس و نمایشگاه مدیریت فناوری محصولات دانش بنیان در صنعت نفت ایران

نخستین کنفرانس و نمایشگاه مدیریت فناوری محصولات دانش بنیان در صنعت نفت ایران با رویکرد چالش ها و فرصت ها ۲۲ تا ۲۴ آذر ۱۴۰۱ توسط دانشگاه صنعت نفت، برگزار می شود.

هدف از برگزاری این رویداد هدایت هدفمند شرکت‌های دانش‌بنیان به سمت نیازهای واقعی صنعت نفت، آشنایی با آخرین دانش و فناوری روز این حوزه، بررسی فرصت‌ها و چالش‌های توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری وزارت نفت با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان، بررسی و اجرایی‌سازی الگوهای نوین تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان، افزایش بهره‌وری، تقویت، رقابت‌پذیری و گام برداشتن در مسیر رونق کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و فناور در صنعت نفت و عملیاتی‌سازی کارآفرینی فناورانه است.

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری

#۲۳

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
همکاری دانش‌بنیان‌ها و صنعت نفت توسعه یافت؛ ستاری: دیوارهای مستحکم فراروی زیست‌بوم نوآوری برای ورود به صنعت نفت در حال فروریختن است/ ستاری: پژوهش و محصولات ایران‌ساخت راه خود را به این حوزه هموار می‌کنند
همکاری دانش‌بنیان‌ها و صنعت نفت توسعه یافت؛ ستاری: دیوارهای مستحکم فراروی زیست‌بوم نوآوری برای ورود به صنعت نفت در حال فروریختن است/ ستاری: پژوهش و محصولات ایران‌ساخت راه خود را به این حوزه هموار می‌کنند
00/09/29 - 12:22
تولیدات با کیفیت داخلی، امید ، نشاط و غرور ملی ایجاد می کند/ حفاظت و استفاده بهینه و فناورانه از منابع انرژی ضروری است/تصمیم دولت حمایت و خریداری جنس با کیفیت ایرانی است
تولیدات با کیفیت داخلی، امید ، نشاط و غرور ملی ایجاد می کند/ حفاظت و استفاده بهینه و فناورانه از منابع انرژی ضروری است/تصمیم دولت حمایت و خریداری جنس با کیفیت ایرانی است
97/02/18 - 15:43
بیش از 4 هزار شرکت داخلی و خارجی دستاوردهای فناورانه خود را عرضه می‌کنند
بیش از 4 هزار شرکت داخلی و خارجی دستاوردهای فناورانه خود را عرضه می‌کنند
96/02/18 - 13:20
بیشتر بخوانیم