ابرچالش استارتاپها و راهکار حل آن
یکی از بزرگترین چالشهای که استارتاپهای ایرانی با آن مواجه هستند، موضوع تامین مالی و جذب سرمایه است.
در یک پژوهش انجام گرفته، صاحبان 500 استارتاپ ایرانی این مسئله را در صدر چالشهای قرار دادند که یک استارتاپ با آن مواجه است.
با این همه تامین سرمایه بیش از آنکه به عوامل محیطی مرتبط باشد، به شدت به توانمندی یک استارتاپ در پیوند است. یعنی هر چه استارتاپ توانمندتر باشد، احتمال جذب سرمایه توسط آنها بیشتر است.
اما پرسش این است که این توانمندی به چه معنا است؟ در حال حاضر تعداد قابل توجهی صندوق سرمایهگذاری ریسک پذیر و سرمایهگذاران حوزه اکوسیستم استارتاپی کشور وجود دارند. جذب سرمایه از آنها نیازمند اشراف بر یک راه و متدی است که لزوماً فعالان استارتاپی باید آن را فرابگیرند.
محصول استارتاپ
یکی از مهترین مسائل در زمینه جذب سرمایه محصول یا خدمتی است که استارتاپ ارائه میکند. سرمایهگذاران ریسک پذیر غالباً هوشمند هستند و حاضر نیستند سرمایه خود را بر روی محصول یا خدمتی ریسک کنند که میدانند از سوی جامعه با اقبال مواجه نمیشود.
بسیاری از استارتاپها گلهمند هستند که به علت کمبود امکانات نتوانستهاند که سرمایه لازم را جذب کنند، اما آنها کمتر به این مسئله اشاره میکنند که طرح آنها از جذابیتهای لازم برخوردارنبوده، به همین دلیل رد شده است.
در واقع یک محصول خوب استارتاپی مانند آب روان میماند و بلاخره راه خود را به سمت دشت باز میکند و دیده میشود.
ارائه مناسب
بهترین طرحها نیز اگر به درستی ارائه نشوند، نمیتوانند سرمایه مورد نظر را تامین کنند. روال کار در بسیاری از صندوقها به اینگونه است، از بنیانگذاران استارتاپ خواسته میشود که در یک زمان کوتاه مثلاً یک ربع، طرح خود را برای یک هیئت داوری توضیح دهند.
در این بازه زمانی داوران علاوه بر طرح، اعضای استارتاپ را نیز مورد قضاوت قرار میدهند، اگر آنها به این نتیجه برستند که اعضای استارتاپ به اصطلاح ضعیف هستند و توانای تجاریسازی پروژه استارتاپی را ندارند، حتی اگر طرح و محصول عالی هم باشند، در اغلب اوقات رای منفی میدهند.
بنابراین لازم است که یکی از اعضای تیم استارتاپی که تسلط کافی بر طرح دارد و از هنر سخنوری برخوردار است، در جلسه ارائه حضور داشته باشد.
توضیح پیوست بازاریابی
اعضای تیم استارتاپی باید سرمایهگذاران را در مورد چند مسئله حتماً قانع کنند. موضوع اول پلن بازاریابی است، سرمایهگذار باید مطمئن شود که این محصول یا خدمت از سوی جامعه هدف با استقبال مواجه می شود و پاسخی به یکی از نیازهای جامعه است.
دومین مسئله این است که یک استارتاپ باید برنامه مشخص و مدونی برای بازاریابی و تجاریسازی طرح خود داشته باشد.
*پژوهشگر و فعال حوزه استارتاپی کشور، مدرس دانشگاه
منبع: isti.ir
پایان پیام/
Send to friends