«انرژی» و آینده شهرها
در گفت‌وگو با دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی مطرح شد:

«انرژی» و آینده شهرها


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 37862
فناوری‌های حوزه انرژی به سرعت در حال رشد هستند ایران نیز به عنوان کشوری توانمند از نظر نیروی انسانی و منابع طبیعی باید گام هایی جدی در این حوزه بردارد.

 


فناوری‌های حوزه انرژی به سرعت در حال رشد هستند ایران نیز به عنوان کشوری توانمند از نظر نیروی انسانی و منابع طبیعی باید گام هایی جدی در این حوزه بردارد.


به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، فناوری های مختلف به سرعت در حال توسعه هستند و هر روز اخبار جدیدی از نوآوری‌ها و اختراع‌های تازه در این حوزه به گوش می‌رسد؛ در این میان، ایجاد شهرانرژی را می توان از جمله اخبار مهم و مورد توجه دانست. کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس که منابع فسیلی بسیاری دارد با صرف هزینه‌های هنگفت، گام‌هایی به سوی شهر انرژی پیموده‌اند. شهری که تنها از انرژی های پاک بهره می برد و با استفاده از فناوری ها امکانات مختلفی در آن فراهم شده است. این حرکت کشورهای حاشیه خلیج فارس نشان می دهد که آنها نیز به آینده فکر می کنند.
در شهر انرژی ساختمان ها همگام با مسائل زیست محیطی طراحی شده اند و سیستم های روشنایی انرژی خود را از منابع پاک تامین می کنند. همچنین جابه جایی در این شهرها نیز با پهپادهای هوایی است. تصور کنید در چنین شهری سکونت دارید. تجربه زندگی در چنین شهری، قطعا متفاوت خواهد بود، این‌طور نیست؟!


«شهر انرژی» راهی که از آن گریزی نیست
کامبیز مهدی زاده فرساد دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی، راه آینده جهان را حرکت در مسیر فناوری‌ها انرژی دانسته و انرژی‌های تجدید‌پذیر را به عنوان آینده انرژی شهرها قلمداد می‌کند.
وی با بیان اینکه رویکرد کشورهای مختلف حرکت به سمت توسعه انرژی های تجدیدپذیر است اظهار کرد: توجه به مسئله انرژی و تامین آن از چالش های حال حاضر در کشورهای مختلف است به گونه ای که برخی از کشورها به دنبال ایجاد شهر انرژی هستند که انرژی آن با استفاده از نیروی باد و خورشید تامین می شود.
به گفته مهدی زاده فرساد، در چنین شهرهایی انرژی فسیلی جایی ندارد و می‌توان پارک های علم و فناوری را به عنوان نمونه کوچکی از آن محسوب کرد که خلاقیت ها و نوآوری‌های نیروی انسانی در آن چشمگیر است.

ظرفیت بالقوه ایران در حوزه انرژی‌های نو
این متخص حوزه انرژی‌های تجدید‌پذیر بیان می‌کند: با توجه به ظرفیت‌های بالقوه‌ای که کشور ما در این زمینه دارد، باید موضوع حرکت به سوی انرژی‌های نو و تجدیدپذیر مد نظر قرار داده شود؛ چرا که ایران از نظر نیروی انسانی خلاق، منابع طبیعی دارای توانمندی‌ و استعدادهای خارق‌العاده برای توسعه فناوری‌های نوظهور این عرصه است.
دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی همچنین متعقد است: حرکت به سوی ایجاد شهرهای انرژی باید به عنوان اولویت در نظر گرفته شود.
 
پایان پیام /25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم