«فایر استاپ» ایران‌ساخت راه وقوع حادثه‌های برق کارخانجات را بست

«فایر استاپ» ایران‌ساخت راه وقوع حادثه‌های برق کارخانجات را بست


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 46303
یک شرکت تحقیقاتی،تولیدی و صنعتی دانش‌بنیان موفق شد «فایراستاپ» ماده‌ای که در کابل‌های برق صنعتی برای جلوگیری از آتش‌سوزی استفاده می شود، به صورت کاملا بومی سازی شده تولید کند.

 

 

یک شرکت تحقیقاتی،تولیدی و صنعتی دانش‌بنیان موفق شد «فایراستاپ» ماده‌ای که در کابل‌های برق صنعتی برای جلوگیری از آتش‌سوزی استفاده می شود، به صورت کاملا بومی سازی شده تولید کند.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بسیار در خبرها شنیده می شود که کارخانه ای به خاطر اتصالات کابل های برق طعمه حریق شده و خسارات زیادی متحمل شده است. اما حالا موادی در کشور تولید می شود که می تواند از وقوع این فجایع جلوگیری کند.

«فایر استاپ» ماده ای است که روی بخش هایی از کابل های برق زده می شود تا به این ترتیب اگر بخشی از کابل برق دچار حریق شد مانع پیش روی آتش شود. استفاده از این مواد در کابل های برق کارخانجات یک اقدام مهم پیشگیرانه تلقی می شود که حالا مواد آن نیز در کشور با کمک یک شرکت دانش بنیان تولید می شود. 

علی احمدی مدیر عامل شرکت تحقیقاتی،تولیدی و صنعتی کرانگین درباره زمینه فعالیت این شرکت می گوید: شرکت ما بر مبنای نیروی تحقیق و توسعه فعال که از نیروی انسانی دانش‌آموخته شکل گرفته است، توانسته است محصولات دانش‌بنیانی را که در ایران تولید نمی‌شوند و مبنای علمی و فناورانه بالایی دارند، تولید کند.

احمدی ادامه می دهد: تولیدات ما به دو گروه تقسیم می شود. یک گروه رنگ های ضد حریق روی کابل ها هستند و گروه دوم پلیمرهای مورد استفاده مهندسی هستند. ما پلیمر تولیدی پتروشیمی ها را می گیریم و فرایند شیمیایی روی آن ها انجام می دهیم و محصول جدیدی که در صنایع پلیمری کاربرد دارد را تولید می کنیم. 

مدیرعامل شرکت تحقیقاتی،تولیدی و صنعتی کرانگین می گوید که در این شرکت 15 نفر به طور مستقیم بعلاوه جمعی از استادان دانشگاه و متخصصان مشغول به کار شده اند. 

 

پیشگیری از فاجعه با «فایر استاپ»

احمدی درباره ویژگی های محصول تولید شده این شرکت می گوید: تا پیش از این مواد فایر استاپ را شرکت های خارجی که در ایران فعال بودند تولید می کردند و در بازار ایران به فروش می رساندند. ولی حالا که این شرکت ها از ایران رفته اند این محصول به طور کامل بومی سازی شده و از سوی شرکت تحقیقاتی،تولیدی و صنعتی کرانگین تولید می شود. ولی متاسفانه در کشور ما فرهنگ پیشگیری وجود ندارد به همین خاطر خیلی توجهی به مواد فایر استاپ استفاده شده در کابل ها نمی شود. 

این فعال فناور، درباره ویژگی مواد فایر استاپ تصریح می کند:  مواد فایر استاپ که روی کابل برق زده می شود. این کابل اگر آتش بگیرد به مواد فایر استاپ که می رسد، از شعله ور شدن آتش به قسمت بعدی جلوگیری می کند. این مواد را بیشتر شرکت های آلمانی و انگلیسی تولید و در خاورمیانه عرضه می کنند که حالا ما هم با تولید این محصول وارد عرصه رقابت با این شرکت ها شده ایم. 

احمدی با تاکید بر اینکه استفاده از مواد فایر استاپ در کارخانجات صنعتی بسیار مهم است می گوید: در دهه هشتاد یک شرکت فولاد سازی به خاطر اینکه از این مواد در کارخانه خود استفاده نکرده بودند طعمه حریق شد و حدود 12 میلیارد تومان خسارت دید. همچنین یکی از کارخانه های سیمان نیز به همین خاطر دچار آتش سوزی شد. باید این فرهنگ پیش گیری در صنعت ایران جا باز کند. 

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان می افزاید: ما یازده هزار تن در سال پروانه بهره برداری کسب کردیم و تا جایی که بازار نیاز داشته باشد آماده عرضه این مواد هستیم. اکنون نیز در حال رایزنی با کشور ترکیه برای صادرات این موادیم.

به گفته احمدی، لازم است از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تشکر کنم چرا که همیشه ضمانت نامه هایی که برای شرکت در مناقصه ها لازم داشته ایم برای ما تامین کرده اند و ما از این بابت هیچ وقت دچار مشکل نشده ایم.

 

پایان پیام/

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم