آبیاری ریشه‌های صنعت حمل‌ونقل با دستان توانمند استارتاپی

آبیاری ریشه‌های صنعت حمل‌ونقل با دستان توانمند استارتاپی


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 46674
استارتاپ هایی که در چند سال اخیر به حوزه کسب و کار و صنعت کشور تزریق شده اند، نقشی تاثیرگذار در روند رو به رشد اقتصاد کشور دارند. شرکت هایی که با هدف دگرگون کردن شیوه مدیریت و ادامه کار صنایع مختلف روی کار آمده اند و نگاهی نو به مفاهیم اقتصادی دارند.

 

 

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شاید هنوز هم باشندکسانی که برایمان تعریف کنند از دشواری های سفر در روزگارانی نه چندان دور. همان روزهایی که برای طی یک مسیر روزها سوار بر یک چهارپا بودند . روزهایی که سفر و جابجایی به کندی صورت می گرفت و گاهی جان انسان ها را به خطر می انداخت.

ایده ها به روز شد و شکل بهتری به خود گرفت. طراحی وسیله ای قابل حمل با چرخ های بزرگ به نام گاری. گاری های اولیه شکلی کاملا بدوی داشتند و بیشتر برای جابجایی محصولات کشاورزی و غیره به کار می رفتند.

اما انسان متفکر به همین جا بسنده نکرد و سختی ها و محدودیت های پیش رو، ارمغانی به نام خلاقیت برای آنها داشت. خلاقیت هایی که به آسان شدن زندگی و جابجایی آنها کمک می کرد. ایده هایی ناب که برخی به در بسته می خود و برخی در دنیا گل می کرد. زیردریایی ها، بالن های حرارتی، کشتی بخار و ماشین های اولیه از این دست ایده هایی بودند که هرچند برخی محدودیت ها را از زندگی مردم حذف کردند؛ اما ناقص بودند و نیازمند پیشرفت های بیشتر.

 

طراحی نخستین خودروی دنیا بیش از صد سال پیش

سال ۱۸۸۷ را مبدا تحولات اساسی در حمل و نقل شهری می دانند. سالی که نخستین خودروی بنزینی توسط شخصی آلمانی به نام «گوتلیب دیملر» طراحی شد. وسیله ای که تا پیش از این هیچ تصوری از آن در بین مردم وجود نداشت. این نقطه آغاز، سالهای بعد شتابی دو چندان یافت و با آغاز قرن بیستم با سرعتی فزاینده به اوج رسید.

پیشرفت های هر روزه این روزها، حمل و نقل را به یک صنعت پرسود و درآمدزا تبدیل کرده است. صنعتی که با زندگی مردم گره خورده است و نقشی همپای تامین غذا و دارو برای آنها بازی می کند. وسایل حمل و نقلی که دویدن همپای آنها برای همگان امکانپذیر نیست و این روزها از نیازهای معمول مردم نیز پیشی گرفته اند. طراحی خودروهای هوشمند و مدرن، هواپیماهای مافوق صوت، کشتی های تفریحی به مثابه یک شهر توریستی و غیره از جمله این پیشرفت های قابل توجه و شگفتی آور است.

امروز کافی است که برای سفر به یک قاره دیگر بلیت تهیه کنید و چند ساعت دیگر در شهرهای آن کشور قدم بزنید. این اتفاق به کمک وسایل حمل و نقل پیشرفته ای محقق شده است که با فناوری های مدرن و پیچیده امروزی در هم گره خورده است و یک ترکیب هوشمند، کارآمد و توانمند ارائه کرده است.

صنعت حمل و نقل در دنیا به بخش های مختلفی چون هوایی، فضایی، خودرو، ریلی و دریایی تقسیم بندی می شود. بخش هایی که هر کدام یک صنعت بزرگ را تشکیل می دهند و این روزها با کمک فناوری های مدرن روزهای درخشانی و پر رونقی را طی می کنند.

ایران نیز از جمله کشورهایی است که در چند سال اخیر تلاش های زیادی در این حوزه کرده است و سعی می کند با مدد فناوری های مدرن و متخصصان داخلی در کنار مونتاژ کاری به طراحی و تولید بومی این نوع محصولات نیز بپردازد. محصولاتی که برمبنای اقیلم شناسی کشور و نیازهای موجود طراحی شوند و تمام قطعات آن در کشور به تولید برسند. هر چند که این تلاش ها در سال های اخیر روندی رو به رشد داشته است؛ اما هنوز کافی نبوده و پاسخ درستی به نیازهای بومی نداده است.

شاید بتوان گفت که تنها راه نجات صنعت بزرگ و وسیع حمل و نقل در کشور به دست توانمند زیست بوم نوآوری و فناوری باشد. زیست بومی که راه های نوینی برای حل مشکلات، معضلات و کمبودهای همه صنایع کشور ارائه می کند. صنایعی که قدمتی طولانی و سبقه ای سنتی دارند و حال خوبی ندارند. سال ها است که صنایع کشور به دنبال روزنه ای برای نجات جان خود از ریشه های سنتی و کم سرعت مدیریت هستند، ریشه هایی که با آبیاری دستان توانمند استارتاپی جانی دوباره می گیرند.

 

فعالیت ۶۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه حملونقل هوشمند

با تلاش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تعداد قابل توجهی از استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان در کشور شکل گرفته اند. معاونت علمی و فناوری مجموعا بیش از ۴ هزار شرکت دانش بنیان را تأیید کرده است که در حوزه‌های مختلف فناورانه مشغول به فعالیت اند. در این میان الگوهای موفقی به چشم می‌خورند که تکثیر آنها می‌تواند اقتصاد کشور را متحول سازد. بر اساس آمارهای رسمی اعلام شده، تا پایان سال ۹۷ شرکت‌های دانش‌بنیان توانستند ۱۴۰ هزار نفر را در حوزه‌های مختلف به کار بگیرند. از این میان سهم صنعت حمل و نقل پیشرفته کشور از تعداد شرکت های دانش بنیان، فعالیت 60 شرکت است. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با توجه به اهمیت زیاد این صنعت در کشور، اقدام به شکل دادن یک ستاد مهم و کامل به نام  ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته عمومی کرده است تا راهی پیش روی جوانان و متخصصان ایرانی و ایده های درخشان آنها باز کند و نویدی برای توسعه این صنعت بزرگ باشد.

در این میان تلاش های گوناگونی توسط گروه های مختلف این ستاد برای توسعه هر بخش از حمل و نقل صورت گرفته است که هر کدام از آنها با هم افزایی بخش خصوصی، دولتی و فارغ التحصیلان دانشگاهی به دنبال بومی سازی و تسریع طرح های توسعه ای این حوزه ها است.

پایان پیام/23

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم