آرامستان‌ها هم با فناوری عجین می‌شود

آرامستان‌ها هم با فناوری عجین می‌شود


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 42083
داستان شروع می‌شود. زندگی پایان می‌پذیرد. مرگ می‌آید. اتفاقی که پایان بخش زندگی همه موجودات زنده بر روی کره خاکی است و همه ما به غسالخانه می‌رویم.

داستان شروع می‌شود. زندگی پایان می‌پذیرد. مرگ می‌آید. اتفاقی که پایان بخش زندگی همه موجودات زنده بر روی کره خاکی است و همه ما به غسالخانه می‌رویم.

 

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بوی دیگری جزء کافور مشام را پر نمی کند. اشک هایی که جاری است. شیون و آه. اینجا غسالخانه است. 

میت های که بر روی تخت فلزی قرار دارند و آماده سفر ابدی خود می شوند. افرادی که با پوشش های خاص خود، ماسکهایی بر صورت و چکمه ها می آیند با آب و کف بدن میت را می شویند و برای سفر بدرقه شان می کنند. 

غسالخانه آخرین ایستگاه توقف انسان است. مکانی که انسان برای سفر پاک تطهیر می شود. 

اما این شروع داستان است. زندگی پایان می پذیرد. مرگ می‌آید. اتفاقی که پایان بخش زندگی همه موجودات زنده بر روی کره خاکی است و همه ما به غسال خانه می رویم. 

اما این روزها کار در غسالخانه دیگر به سختی گذشته نیست زیرا فناوری به مدد این حوزه نیز آمده است. دستور غسل يكي از خدمات اديان به انسان ها است كه موجب طهارت معنوي روح و بهداشت بدن انسان می شود.

محققان در این زمینه نیز وارد عمل شدند. با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف در این زمینه طرح پژوهشی را انجام دادند. «طراحي، شبيه سازي و ساخت مدل آزمايشگاهي يك غسالخانه رباتيكي سازگار با شريعت اسلامي» عنوان آن است. 

 

البته درباره ضرورت انجام این اقدام نیز باید گفت، با توجه به رشد مرگ و مير در شهرهاي بزرگ، غير بهداشتي و ناخوشايند بودن عمل شستشو و غسل دادن اموات استفاده از فناوری هاي مدرن در هر چه مطلوب تر كردن شرايط غسالخانه ها امری لازم است. اقدامی که وزارت بهداشت و شهرداري ها نیز از آن استقبال مي كنند. 

به گفته مجری این طرح پژوهشی، در اين پروژه هدف طراحي، شبيه سازي و ساخت مدل آزمايشگاهي از يك غسالخانه رباتيكي كاملا مكانيزه و سازگار با احكام اسلامي است. با انجام این پروژه می توان كليه مراحل شستشو، غسل و كفن كردن اموات را مكانيزه انجام داد و از افراد و تكنسين هاي حاضر در غسالخانه ها به عنوان اپراتور سيستم رباتيكي استفاده كرد. 

البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که پیش از این نیز طرح هایی در این زمینه انجام شده است.

انتهای پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم