آلیاژی با خواص ویژه صنعت حمل و نقل ساخته شد

آلیاژی با خواص ویژه صنعت حمل و نقل ساخته شد


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 48779
محققان دانشگاه امیرکبیر موفق به ساخت قطعات آلومینیمی نانو ساختار در مقیاس آزمایشگاهی شدند اما استحکام بالا و صرفه جویی در استفاده از مواد ویژگی این فلز است که در صنعت حمل و نقل می‌تواند کاربردی گسترده داشته باشد.

 

محققان این دانشگاه با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری موفق به انجام این طرح پژوهشی شدند. دستاورد مهم آن نیز تولید مواد با استحکام بالا و به اندازه کافی سبک است. پس می‌تواند کاربردهای گسترده‌ای در صنایع گوناگون داشته باشد.

کامران دهقانی مجری این طرح پژوهشی درباره آن می‌گوید: اين مواد به طور گسترده می‌تواند در صنايع حمل و نقل و هوافضا که علاوه بر بحث ايمنی، کاهش وزن نيز از اهميت ويژه‌ای برخوردار است مورد توجه قرار گيرد. همچنین در اين طرح دانش فنی توليد مواد فوق ريزدانه و نانو ساختار با روش ترکيبی جدید توسعه یافت و نمونه محصول توليد شده و آزمايشات لازم روی آن انجام شد. 

 

تلاش برای كاهش وزن وسيله نقليه و از طرفی بهبود مسائل ايمنی با تولید مواد خاص سال‌ها است که در حال انجام است. تحقيقات مختلفی برای افزايش استحكام مواد و در كنار آن كاهش وزن و حجم مواد مورد استفاده در صنايع مختلف انجام شده است و تكنيك‌های مختلفی در اين زمينه پيشنهاد شده است.

يكی از روش‌های افزايش نسبت استحكام به وزن مواد استفاده از روش‌های تغيير شكل پلاستيك شديد است. استفاده از فرايند تركيبی تغيير فرم پلاستيك شديد و عمليات حرارتی پخت سختی برای نخستین بار در این طرح ارائه شد. با استفاده از اين روش امكان توليد مواد با نسبت استحكام به وزن بسيار بالا با قابليت استفاده در صنايع حمل ونقل و در نتيجه مصرف انرژی كمتر و آلودگی كمتر وجود دارد.


گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/25

 

 


 

اخبار مرتبط:

*ایران در جمع سازندگان قطعات یدکی هواپیما قرار می‌گیرد

*ضرورت‌های توسعه آلومینیوم در اقتصاد ایران

 


تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم