آگاهانه توانمندی‌هایمان را افزایش دهیم
در «پردیس مغز من»؛

آگاهانه توانمندی‌هایمان را افزایش دهیم


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 42276
«پردیس مغز» مجموعه‌ای که به عنوان نخستین موزه، مرکز علم مغز و علوم اعصاب شناختی به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در باغ کتاب گشایش می‌یابد تا عموم مردم از توانمندی‌های ذهنی و مغزی خود آگاهی بیشتری یابند.

«پردیس مغز» مجموعه‌ای که به عنوان نخستین موزه، مرکز علم مغز و علوم اعصاب شناختی به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در باغ کتاب گشایش می‌یابد تا عموم مردم از توانمندی‌های ذهنی و مغزی خود آگاهی بیشتری یابند.

 

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اینجا پر از هیاهوی بچه ها است. کودکانی که دست در دست هم با لباس فرم مدرسه شادمانه دسته دسته به باغ کتاب آمده اند. البته هستند کودکانی که همراه والدین خود به این مکان آمدند. مکانی که با وجود مجسمه ها و انیمیشن هایی نوعی حس نوستالژیک را برای بزرگسالان به همراه دارد و به نوعی کودکی آنها را یادآوری می کند. جودی آبوت، پینوکیو، حنا دختری در مزرعه و روباه مکار و شنل قرمزی.

 

خبرهایی خوش رسید

البته جاذبه های این مکان محدود به کتاب ها نیست بلکه فضاهایی همچون پردیس سینمایی، تالار علم کودک، باشگاه رباتیک و گالری هنر از جذابیت های دیگر این مجموعه است تا بتوان نهایت بهره را از این مکان فرهنگی برد و مخاطبان و مراجعه کنندگان اوقات خود را مفید سپری کنند.

اما در چند ماه اخیر خبرهای خوبی از این مجموعه به گوش رسید و آن افتتاح پردیس «مغز من» است تا به عنوان نخستین موزه، مرکز علم مغز و علوم اعصاب شناختی باشد. این مرکز توسط ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی راه اندازی می شود تا مکانی برای ارتقاء آگاهی ها از مغز فراهم شود.

از آن جا که کشف حقایق مسحور کننده درباره مغز بی پایان است و در این حوزه با وجود کشف های زیاد راه درازی پیش رو داریم. احداث چنین مکانی می تواند راهکاری برای پیمودن بهتر مسیر کشف حقایق مغز باشد. چرا که حل معماهایی که در کاسه سر نهفته نیاز به آشنایی و آگاهی هر چه بیشتر از این عضو حیاتی دارد. 

 

با فرمانروای بدن آشنا شویم

گرچه مغز ارگانی است که هر چه بیشتر درباره آن کنکاش شود با اطلاعات حیرت آوری روبرو می شویم. اما این عضو حیاتی آنچنان پر رمز و راز است که برخی دانشمندان بیشتر عمر خود را به کاوش پیرامون آن پرداخته اند. در یک جمله کل حیات انسان به مغز وابسته است. پس ضرورت گشایش چنین مکانی مشخص است.

احداث پردیس مغز من آن هم در مکانی که بیشتر مخاطبان آن کودکان هستند اقدامی مثبت است چرا که آشنایی کودکان با مغز این ارگان مهم آنها را توانمندتر می کند.

 

عملی بیاموزیم

پس این اقدام  گامی برای ترویج حوزه علوم شناختی است تا عموم مردم بیشتر در جریان توانمندی های ذهنی و مغز خود قرار گیرند. این مجموعه متشکل از 5 بخش ساختار مغز، مغز های متفاوت، مغز سلولی، مغز های آینده و بخش شناختی است که با وجود ماکتی از مغز همه اطلاعات عملی به فرد منتقل می شود.

همچنین 19 ابزار و تجهیزات مشتمل بر سنجش اعصاب، شبیه سازی ام ار ای، بازی های شناختی ، مغز شفاف ، سیستم بینایی، تاریخچه شناخت مغز و دیگر حوزه های علوم اعصاب شناختی و دانش شناختی برای افزایش آگاهی اقشار مختلف مردم به ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان نسبت به ذهن و مغز در این مرکزعلمی نصب و راه اندازی می شود. این فضا به گونه ای طراحی شده که تمام اطلاعات از مغز با مراجعه به آن در اختیار افراد قرار گیرد. بنابراین با آشنایی با هر یک از بخش های مغز و چگونگی فعالیت آن بخش می توان برای ارتقا و افزایش توانمندی هایمان اقدام کنیم.

«پردیس مغز من» همزمان با هفته آگاهی از مغز به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در اسفندماه سال جاری افتتاح می شود.

انتهای پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم