ادبیاتی مختص توسعه کسب‌وکارهای نوین در کشور شکل گرفته است

ادبیاتی مختص توسعه کسب‌وکارهای نوین در کشور شکل گرفته است


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 47439
تا همین چند سال پیش، مفاهیمی مانند زیست بوم نوآوری، شتاب دهنده ها، استارتاپ ها و دانش بنیان ها در کشور ناملموس بودند و غریب. مفاهیمی که با خود موج جدیدی از فرهنگ و قوانین نوین را به کشور تزریق کردند.

مفاهیمی که پیش از این در فرهنگ عمومی جامعه جایی نداشتند و کسی هم به سراغشان نرفته بود. تا اینکه با حرکت دیرهنگام اما تاثیرگذار فعالان حوزه علم و فناوری شد آنچه باید می شد و زیست بومی از فعالیت های علمی و فناوری در کشور شکل گرفت.

در این زیست بوم شکل گرفته که نگاه ها به سمت نخبگان دانشگاهی و اندیشمندان کشور دوخته شده است، زیرساختی از فعالیت های پژوهشی، تحقیقاتی و علمی در کشور شکل گرفت. زیرساختی که از دل جوانان کشور بیرون آمد و گل کرد.

«این زیست بوم نوین ادبیاتی خاص خود دارد. این ادبیات جدید مختص زیست‌بوم نوآوری و فناوری و یکی از مهم‌ترین عناصر توسعه کسب و کارهای نوین در کشور است.» رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان این مطلب، می گوید: زیست بوم فناوری و نوآوری مفاهیمی را با خود آورد که با فرهنگ عمومی جامعه تفاوت های آشکاری داشت.

به گفته قادری فر، این مفاهیم نوین به سرعت و با شتاب زیادی توانست جای خوبی در فرهنگ عمومی مردم باز کند و این روزها به یکی از آشناترین گفتمان های عادی بدل شده است.

در این زیست بوم فناوری و نوآوری که چند سالی است به دل مردم خوش نشسته، جایگاه ویژه ای برای کسب و کارهای جدید تعریف شده است. کسب و کارهایی متفاوت با نسل قدیم کار در کشور که ساز و کار و ادبیات خاص خود را دارد.

ادبیاتی سازگار با روحیه و خواسته نسل جوان کشور. در این میان نهادهای موثر در این حوزه نیز با ترویج گفتمان کسب و کارهای جدید، این مسیر سخت را هموارتر کرده اند و در تکاپوی برداشتن موانع پیش روی فعالیت آنها هستند.

«در حال حاضر ۶۰ شتاب دهنده فناوری برای توسعه کسب و کارهای نو در کشور فعالیت می کند.» رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با ارائه این آمار، بیان می کند: یکی از مفاهیم جدید شکل گرفته در این زیست بوم، ایجاد شتاب دهنده هایی است که هر روز بر تعداد آنها افزوده می شود.

آن طور که قادری فر می گوید: شتاب دهند ها با حمایت از تیم‌ها و سرمایه‌گذاری های اولیه به استارتاپ‌ها کمک می کنند که به بلوغ برسند و وارد کسب‌وکار شوند.

استارتاپ هایی که اساس و بنیان زیست بوم فناوری و نوآوری را تشکیل می دهند و برای رسیدن به بلوغ کاری به حمایت های ویژه ای احتیاج دارند. حمایت های مالی و مشاوره ای که توسط شتاب دهنده ها ارائه می شود.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از اواسط سال ۹۷ در نسل دوم زیست بوم استارتاپی در کشور از طریق ستادهای توسعه فناوری، ایجاد شتاب‌دهنده‌های تخصصی را در دستور کار قرار داده است. در این زیست بوم جدید در کنار پلت‌فرم، سکوی ایجاد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، رونق‌بخشی به تولیدات فناوران در کشور هم مدنظر است.

گزارش از: مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/23

 


اخبار مرتبط:

مروری بر کسب و کارهای نوین

شغل های نوین و آینده‌دار در ایران

جایگاه کسب و کارهای نوین در کشورهای مختلف جهان چگونه است؟


تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم