ارزش‌آفرینی در اقتصاد دانش بنیان مبتنی بر نیروی انسانی توانمند و مهارت‌آموخته است
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی در اختتامیه فناورد:

ارزش‌آفرینی در اقتصاد دانش بنیان مبتنی بر نیروی انسانی توانمند و مهارت‌آموخته است


زمان مطالعه : 7 دقیقه
کد خبر : 10396
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی، با تقدیر از برگزار کنندگان مسابقات مهارت سنجی فناورد گفت: این رویداد موجب ایجاد بازار شغلی برای برگزیدگان و شرکت‌کنندگان در این مسابقات شده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی، با تقدیر از برگزار کنندگان مسابقات مهارت سنجی فناورد گفت: این رویداد موجب ایجاد بازار شغلی برای برگزیدگان و شرکت‌کنندگان در این مسابقات شده است.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مراسم اختتامیه دومین مسابقات مهارت سنجی «فناورد» ظهر امروز در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. سیدمحمد سجادی نیری دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی، در این مراسم اظهار کرد: وقتی صحبت از اقتصاد دانش‌بنیان می‌کنیم منظورمان اقتصادی است که قرار است در آن ارزش‌آفرینی مبتنی بر خام فروشی، منابع زیرزمینی و معدنی نباشد. در این اقتصاد ارزش‌آفرینی قرار است بر اساس نیروی انسانی فرهیخته، توانمند و مهارت آموخته باشد.

وی افزود: وقتی صحبت از اقتصاد دانش‌بنیان می‌کنیم به اقتصادی اشاره داریم که عملکرد آن مبتنی بر توانمندی‌های داخلی ناظر به بیرون باشد.

سجادی نیری همچنین گفت: در بحث مشکلات داخلی کشو در حوزه کارآفرینی باید به این موضوع اشاره کرد که با عدم همکاری درست مجموعه‌های مختلف در یک زیست‌بوم مناسب توسعه کارآفرینی و ایجاد اشتغال در مجموعه‌ها، افراد و پتانسیل‌های خارج شده از دانشگاه‌ها مواجه هستیم.

وی ادامه داد: دانشگاه کارآفرین، دانشگاهی است که از زمان انتخاب نیروی انسانی و افرادی که قرار است محصول و فارغ‌التحصیل این دانشگاه باشند، از بد امر به این نکته فکر کرده باشد چطور قرار است بعداً در جامعه برای این افراد اشتغال ایجاد کرده و درآمدزایی داشته باشد.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز اشاره کرد: طی سال‌های گذشته، با نیم نگاهی به خروجی‌های دانشگاه ها و فارغ التحصیلان، با این نکته مواجه بوده ایم که معمولاً افراد فرهیخته و توانمندتر، بیشتر با این مشکل روبرو می شدند که چرا بازار کار متناسب با توان شان، آنها را جذب نمی‌کند.

وی افزود: شاید یکی از علت‌های مهاجرت افراد تحصیلکرده که بحث آن در سال‌های گذشته داغ بوده است همین باشد. این مسئله همواره مطرح بوده است که کشور نتوانسته برای نیروهایی که توان و تخصص بالا دارند از جهت شغلی، رضایت ایجاد کند.

سجادی نیری در ادامه اظهار کرد: از طرف دیگر با این مسئله مواجه هستیم که دانشگاه‌های ما گزارش‌هایی را ارائه می‌کنند که براساس آن، لازم است بسیاری از صنعت گران ما، متولیان حوزه‌های صنعتی و شرکت‌های دانش‌بنیان امروزی، حاصل فعالیت دانشگاه ها که تحصیلکرده ها هستند را می باید آموزش‌های جدیدی به آنها ارائه کنند که این افراد برای محیط کاری‌ در حال توسعه شان، مناسب شوند.

وی همچنین تاکید کرد: زمانی که صحبت از توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان می‌شود باید به این نکته توجه کنیم که این شرکت‌ها را سوله تجهیزات و ماشین‌آلات تشکیل نمی‌دهد. شرکت‌ها و پیش برندگان برنامه اقتصاد دانش‌بنیان را همین نیروی انسانی فرهیخته شکل می‌دهد.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی با تاکید بر برنامه‌ریزی در حوزه توانمندسازی نیروهای دانشگاهی، گفت: این حرفی است که همه دولت‌مردان بر آن اتفاق نظر دارند. اما نکته اصلی این است که وقتی با فارغ‌التحصیلانی مواجه هستیم که ممکن است در رشته‌ای خاص مهارت لازم را نداشته باشند چه باید کرد؟ طی سالیان گذشته رویدادهایی برگزار می‌شد که از مدل‌های خارجی کپی برداری و ایده گرفته بودند. در این میان بعضاً مهارت‌هایی مورد سنجش قرار می‌گرفت که لزوماً این مهارت مورد نیاز صنعت یا شرکت دانش بنیان داخلی نبوده است.

سجادی نیری افزود: گاهی اوقات مهارت‌هایی را آموزش می‌دهیم که این فرد باید در جامعه جهانی به دنبال شغل باشد به جای این که در کشور خودمان به دنبال شغل باشد.

وی ابداع، تلاش و مجاهدتی که برگزار کنندگان مسابقات مهارت سنجی فناورد به خرج داده‌اند را در راستای این هدف بیان کرد که تلاش کردند تا تلاش‌هایی مورد سنجش قرار گیرد که مورد نیاز شرکت‌های دانش بنیان و بخش خصوصی داخلی باشد.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز معاونت علمی همچنین ابراز کرد: همین که بخش خصوصی حضور دارد و همراه رویداد، همایش و مسابقه فناورد است و این امکان را ایجاد کرده است که دانش آموختگان و کسانی که در این مسابقات مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند بتوانند بازار شغل داشته باشند، نشان دهنده موفقیت این مسابقات است.

وی گفت: من به شخصه ارج می‌نهم تلاشی که در جهت برگزاری مسابقات مهارت سنجی فناورد صورت گرفته است. چرا که این رویداد، فرصتی است که در جهت شکل دهی زیست بوم توسعه شرکت‌های دانش بنیان ایجاد می‌شود. فرصتی که برای تعالی آن همه باید تلاش کنیم. ضمن این که باید توجه داشته باشیم توسعه، یک فرآیند است و باید زمان سپری شود تا در آن بازیگرهای مختلف نقش خود را به خوبی بازی کنند.

سجادی نیری توضیح داد: اقتصاد دانش بنیان نمی‌تواند در بخش‌های مالیاتی، گمرکی و قوانین شرکت‌های دانش بنیان، نسبت به دانشگاه‌ها و کارهای علم و فناوری عقب‌تر باشد. اینها باید در یک فرآیند توسعه‌ای با هم رشد و پیشرفت کنند. در فرآیند توسعه کاریکاتوری ممکن است در یک بدن دست از پا درازتر باشد. طبیعتاً این بدن نمی‌تواند به درستی عمل کند. در فرآیند توسعه شرکت‌های دانش بنیان و تک تک بازیگران و ذی‌نفعان دیگر باید نقش خود را به درستی بازی کنند.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی در ادامه به آینده سازی جوانان کشور اشاره کرد و گفت: این حرف در یک لایه کلیشه و شعار نباید باقی بماند. طبیعتاً فرصت ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان، این که دو یا سه نفر صاحب ایده و مهارت بتوانند کنار هم جمع شده و تیمی تشکیل دهند که این تیم دیگر وابسته به ایجاد اشتغال و کارآفرینی از سمت دولت نباشد، خودش از سرویس و مسئله‌ای که حل کرده و کسب درآمد کند یک فرصت است هم برای دولت و هم برای جوانان.

وی بیان کرد: خیلی وقت‌ها دولت مجبور به پاسخ‌گویی نیازی می‌شود که اتفاقاً از بخش خصوصی، فرهنگی، جوانان کشور مطرح‌شده باشد. معمولاً دولت‌ها کندتر از بخش خصوصی حرکت می‌کنند. پس تمام تلاش ما باید این باشد که بخش خصوصی فرهیخته‌ای داشته باشیم که این بخش خصوصی محرک توسعه کشور باشد.

سجادی نیری یکی از ابزارهایی که در این حوزه عملیاتی می‌شود را شرکت‌های دانش‌بنیان دانست و گفت: قانونی که در این زمینه مصوب شده است، صندوق نوآوری و شکوفایی که در این زمینه تسهیلات ارائه می‌کند و صرفاً به شرکت‌های دانش بنیان ارائه می‌شود یک فرصت است.

وی درباره نقش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حمایت از فارغ التحصیلان برای فعالیت در عرصه اقتصاد دانش بنیان تاکید کرد: این معاونت تلاش دارد تا فرصت‌هایی را برای شرکت‌های دانش‌بنیان با حضور فارغ التحصیلان، متخصصان و کارآفرینان ایجاد کند.

محمدحسین قمری دبیر این رویداد نیز در مراسم اختتامیه دومین مسابقات مهارت سنجی فناورد گفت: برای این مسابقات بیش از 10 هزار درخواست به ما رسید که ما توانستیم در مرحله اینترنتی سه هزار نفر را بررسی کنیم که از میان آنها 305 نفر در مرحله حضوری شرکت کردند.

وی عنوان کرد: شرکت‌های خصوصی استقبال خوبی از این رویداد داشته‌اند و تمامی آنها منتظر اعلام نفرات برگزیده برای استخدام هستند. ما نیز چون محدودیت داریم تنها از نفرات برتر تقدیر به عمل می‌آوریم. این در حالی است که تمامی افرادی که در مسابقات حضوری مهارت سنجی فناورد شرکت داشته‌اند از توانایی بالایی برخوردار هستند.

قمری با اعلام این نکته که اسامی شرکت‌کنندگان و برگزیدگان این رویداد برای شرکت‌های علاقه‌مند و استخدام افراد در پورتال اینترنتی قرار می‌گیرد از برگزاری دور سوم مسابقات مهارت سنجی فناورد در تابستان 95 خبر داد.
در این مراسم به برگزیدگان اول تا سوم رشته‌های مختلف مسابقات مهارت سنجی فناورد در قالب 18 گرایش تقدیر شد. همچنین شرکت دانش‌بنیان سرزمین هوشمند، وعده کارآفرینی استخدام نفرات برگزیده اول تا پنجم حوزه IT را ارائه کرد.
دومین مسابقات مهارت سنجی «فناورد» با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از اول آبان ماه رقابت‌های خود را آغاز کرده بود و امروز با برگزاری اختتامیه در دانشگاه صنعتی شریف به کار خود پایان داد.
پایان پیام/29

 

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم