از خودمان باید شروع کنیم

از خودمان باید شروع کنیم


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 40352
*منوچهر والی زاده


*منوچهر والی زاده

این دیگر تبدیل به یک عادت اشتباه شده که تا صحبت از تولید ایران ساخت می شود، همه نگاه ها به سمت دولت برمی گردد.اگر برندی در هر حوزه، کارهای خوبی بیرون دهد، کسی دولت را نمی بیند اما تا صحبت از کمی و کاستی تولید داخل می شود، همه دولت را عامل این رخداد بد می دانند.

اشتباه ما در این است که در تمام این سال ها، نگاه وابسته ای به دولت داشته ایم درحالی که دولت ها در هر کشوری، تنها نقش حمایت گر را دارند و این گونه نیستند که بخواهند از صفر تا صد راه اندازی و بهره برداری یک صنعت خرده پا تا کلان را پوشش دهند.این طوری که تمام اقتصادها و صنایع دنیا دولتی می شود پس تکلیف بخش خصوصی چه می شود؟
به نظر من ابتدا باید این شکل نگاه عوض شود.گرچه معتقدم دولت هم در همان شکل حمایتی خود کاستی هایی را داشته اما خیلی بی انصافی است که نقش دولت را در توان تولیدات داخلی تا این اندازه پائین بدانیم.

این خودباوری باید در کارخانه دار ما و حتی بخش خصوصی وجود داشته باشد که روی پای خودشان بایستند و در مقابل، انتظارات معقولی از دولت در شکل حمایتی داشته باشند.اگر کار به همین منوال پیش رفت، ذوق و هنر فردی و مهندسی وارد می شود و شاهد یک شکوفایی کلان ملی خواهیم بود ولی وقتی همه نگاه ها به دست دولت باشد کاملا طبیعی است که وضعیت اقتصاد به این شکل درمی آید چون یک، دو یا ده کارخانه و صنعت نیستند که دولت بخواهد به تمام اینها پول و وام تزریق کند و سوبسیدهایی را برایشان در نظر بگیرد بنابراین به این وضعی می افتیم که الان هستیم.

از طرف دیگر اشکال عدم رونق تولید ملی این است که خودمان از خودمان استفاده نمی کنیم.وقتی می گوئیم دغدغه حمایت از صنعت خودمان را داریم، وقتی تا اسم ایران می آید، بند بند وجودمان به حرکت درمی آید پس چرا منتظر کسی نشسته ایم؟ خودمان باید این کار را انجام دهیم کسی که به ما زور نکرده، خودمان باید از تولیدات ملی استقبال کنیم.کار خودمان است.دیگر تمام محصولاتی که روانه بازار می شود یا پشتش تولید ایران خورده که جنس بی کیفیتی نیست.این القای دوستان ما نیست که می گویند جنس ایرانی خوب نیست.الان شرایط تغییر کرده یعنی خود کارخانه دار نیز می داند که مردم با وجود تمامی مضیقه های مالی که دارند باز ترجیح می دهند جنس باکیفیت بخرند و اگر آنها جنس باکیفیت تولید کنند، قطعا با استقبال مردم مواجه می¬ شوند.

یک چیز دیگر را هم بگویم و آن اینکه در تمام دنیا، مردم آزادانه به دنبال سلیقه خود هستند. ملی و غیرملی ندارد. بستگی به سلیقه آدم ها دارد. چون یک عده دوست دارند که جنس خارجی که متعلق به فلان برند است بپوشند و مصرف کنند؛ نباید به این دسته ایراد گرفت؛ سلیقه اش آن گونه است.یک عده هم دوست دارند خارجی استفاده کنند اما توان خریدش را ندارند.مهم آن است که در یک شرایط برابر میان محصولات باکیفیت ملی و غیرملی، دست مشتری را در استفاده باز بگذاریم.

پس در این میان برگزاری رویدادهای مختلف با هدف حمایت از تولید ملی اقدامی شایسته است و جشنواره «ایران ساخت» نیز باید هر چه در توان دارد برای معرفی محصولات باکیفیت داخلی به کار بگیرد. چندان نباید روی مردم سرمایه گذاری کند چون مردم راه خودشان را بلد هستند و مطمئن باشید اگر محصول باکیفیتی ببینند بدون اینکه کسی به آنها خط بدهد، خودشان به استقبال از آن محصول می روند. مهم این است که آن هزینه ای که فلان کارخانه  دار بابت تبلیغ می کند به خود کارخانه برگردد و این جشنواره تا حدودی مسیر تبلیغات آن کارخانجات را هموار کند.

*دوبلور و پیشکسوت عرصه گویندگی

منبع: ستاد خبری دومین جشنواره فرهنگی ، هنری و ملی ایران‌ساخت

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم