از زمین تا آسمان با فناوری نانو

از زمین تا آسمان با فناوری نانو


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 46918
پر از جنبش و حرکت هستند. حرکت آنها به سوی قله های پیشرفت است و در این مسیر در حال اوج گرفتن هستند. می خواهند با فعالیتشان از اقتصاد نفتی رها و آزادمان کنند.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این روزها در نمایشگاه بین المللی بخشی کوچکی از این توانمندی های جوانان ایرانی در حال نمایش است. بله، محفل فعالان و دانش بنیان های حوزه نانو این روزها در این مکان گرم است. از بخش های مختلف کشور آمده اند تا بخشی از  زیست بوم فناوری و نوآوری را نشان دهند.

 

فناوری نانو حوزه ای گسترده با کاربردهای فراوان است که در مقیاس بسیار کوچک خواص را بررسی می کند. بعضی وقت ها این فناوری کمک می کند تا با ایجاد تغییراتی،پارچه را نسبت به نفوذ آب مقاوم کند یا داروهایی ساخت که تاثیر بهتری در بدن داشته باشند. فعالیت این حوزه گسترده تر از آن است که در تصورتان بگنجد.

شاید جالب باشد که بدونید یکی از شرکت های دانش بنیان حاضر در دوازدهمین نمایشگاه فناوری نانو برای حل مشکل فرسایش کف آشیانه هواپیما کفپوشی نانویی ارائه کرده است. این کف پوش مقاومت بالایی در آشیانه هواپیما ایجاد می کند و در برابر یخ زدگی و شوک حرارتی مقاوم است. همچنین استحکام بالایی در برابر ترک و فرسایش دارد. با این دستاورد کف آشیانه هواپیماها از این پس می تواند با محصولی «ایران ساخت» مقاوم شود.

همچنین در همین حوزه شرکت دانش بنیان گوهر فام موفق به تولید رنگ های هوایی با تاییدیه سازمان هواپیمایی کشور شده است. با توجه به تحریم‌ها و محدودیت‌های پیش‌‌‌آمده در صنعت هوایی، این حوزه با مشکلات متعددی در تامین نیازهای خود از جمله انواع رنگ مورد استفاده در بخش‌های هواپیما روبرو بوده است. این اقدام گامی برای رفع این نیاز است. استفاده از نانوذرات به منظور بهبود ویسکوزیته و عدم شره شدن رنگ اعمالی بر روی بدنه، راهکاری مهم در افزایش کیفیت پوشش‌دهی هواپیما است.

 

البته فناوری نانو در حوزه های مختلفی رسوخ کرده است. یکی از محصولاتی که برای نخستین بار آن هم در این نمایشگاه رونمایی شد، نانو کربنات کلسیم است. شرکت دانش بنیان هومان شیمی پارس این نانو کربنات  را تولید می کند. این محصول برای تولید کاغذهای سنگی کاربرد دارد و 85 درصد این کاغذ را تشکیل می دهد. البته این محصول در صنایع دیگر همچون هوا فضا، نفت‌وگاز، لاستیک‌سازی، لوله‌های پلیمری و پلی‌اتیلن، رنگ‌سازی، داروسازی و بسیاری صنایع نیز کاربرد دارد. به عنوان مثال در صنعت لاستیک سازی با کاربرد آن قدرت لاستیک را می توان تا 5 برابر افزایش داد.

 

این روزها نانو رنگ های ضد خوردگی طرفداران زیادی دارد. یک شرکت دانش بنیان برای نخستین بار موفق به تولید این رنگ ها در کشور شده است. فناوران در این شرکت نانو، رنگ ها و پوشش های صنعتی، ساختمانی و دریایی را تولید می کنند تا شاهد ورود محصولاتی نوین و کارآمد به بازار باشیم. استفاده از فناوری نانو در تولید این رنگ ها باعث شده تا ماندگاری آنها بر روی سطوح تا یک و نیم برابر افزایش داشته باشد. کاربرد شاخص این رنگ ها در صنعت ساختمان، صنایع کشتی سازی، نفت، گاز و پتروشیمی و صنایع خودروسازی است.

ساخت لنزهای حرارتی مجهز به پوشش حرارتی دستاورد دیگری است که توسط دانش بنیان ها در این نمایشگاه ارائه شده است. اقدامی که نیازمان به واردات این محصول را رفع کرد. محصولی که توسط استارت‌آپ‌های صنایع الکترواپتیک صاایران تولید و عرضه شده‌اند و صنایعی همچون دفاعی و حفاظت کننده از مراکز و مجتمع ها مشتری آن هستند.

هر گوشه ای از سالن خلیج فارس یا ملل نمایشگاه بین المللی را که نگاه می کنید با یک نوآوری و خلاقیت مواجه می شوید که با دستان توانا، تفکر و همت جوانان این سرزمین شکل گرفته است. 125 شرکت دانش بنیان در این نمایشگاه در 12 بخش صنعتی دستاوردهای خود را در معرض نمایش قرار داده اند.محصولاتی که نیازمان به سایر کشورها را برای تامین رفع کرده اند. آنها که با اقدامات خود آینده ای امیدوار را برایمان رقم می زنند و نشان دادند که با دانش و فناوری آینده روشنی در انتظار فرزندان این سرزمین است.

دوازدهمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو که  در نمایشگاه بین المللی در حال برگزاری است. امروز به کار خود پایان می دهد.

پایان پیام/25

 

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم