اشتیاقی تازه در فناوری‌های فوتونیکی پدیدار می‌شود

اشتیاقی تازه در فناوری‌های فوتونیکی پدیدار می‌شود


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 36805
محققان توانسته‌اند با به‌کارگیری فناوری passion" "پروژه خلاقانه اروپا برای توسعه فناوری‌های فوتونیکی در شبکه شهری قدم بردارند تا درنهایت از یک جامعه مرتبط و متصل‌به‌هم پشتیبانی می‌کند.


محققان توانسته‌اند با به‌کارگیری فناوری passion" "پروژه خلاقانه اروپا برای توسعه فناوری‌های فوتونیکی در شبکه شهری قدم بردارند تا درنهایت از یک جامعه مرتبط و متصل‌به‌هم پشتیبانی می‌کند.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ passion یک پروژه سه‌ساله است، که  از برنامه افق اروپایی 202 تأمین می‌شود این پروژه در خصوص فناوری‌های فوتونیکی برای دستگاه‌های قابل‌برنامه‌ریزی انتقال و کلید زنی بر اساس تجمیع فضایی طیف برای شبکه‌های آینده با ظرفیت بالا است.
Passion  یک زیرساخت مبتنی بر فناوری‌های فوتونیکی است، که از توسعه شبکه ارتباطاتی کلان‌شهرهای آینده که مشخصه آن انتقال با ظرفیت بالا، هزینه پایین و کاهش مصرف انرژی است، پشتیبانی می‌کند. این پروژه انتقال، آشکارسازی و راه‌حل‌های جدید مسیریابی در یک ساختار جدید شبکه‌ای، آهنگ انتقال بیش‌تر از 1000 ترابیت بر ثانیه در هر لینک و ظرفیت کلید زنی بیش‌تر از 1 پتا بیت بر ثانیه در هر گره را فراهم می‌سازد.
Passion از یک زیرساخت تکنولوژیکی مبتنی بر منابع لیزری با گسیل سطحی و کاواک‌های عمودی با تنظیم مستقیم "vcsels" و گیرنده‌های چندکاناله همدوس که در فناوری‌های سیلیکون فوتونیکی مجتمع می‌شوند، استفاده کرده و مدولاسیون بالا و انبوهش سیگنال با ظرفیت 16 ترابیت بر ثانیه در هر کانال و 112 ترابیت بر ثانیه در هر لینک با استفاده از یک فیبر 7 هسته‌ای را فراهم می‌کند.
انتظار می‌رود در ساختار جدید، 10 برابر کاهش مصرف برق نسبت به ماژول‌های تجاری موجود مبتنی بر چشمه‌های سنتی به دست بیایند. ابعاد ماژول‌های passion حتی سه برابر کوچک‌تر از روندهای فعلی wdm خواهد بود. برای بهینه کردن ساختار انعطاف‌پذیر شبکه و کاربردهای شهری از شارش سیگنال مجتمع بهره گرفته می‌شود، این کار با بهره‌برداری از طیف کامل طول‌موج و بعد فضا در فیبر چندهسته‌ای امکان‌پذیر می‌شود. دستگاه‌های فوتونی که قادر به جمع‌آوری، تجزیه‌وتحلیل و یا مسیریابی جریان داده در طیف و یا در فضا هستند، ظرفیت کلید زنی 1 پتا بیت گره بر ثانیه را ایجاد می‌کنند. ساختار شبکه شهری  که در پروژه passion توسعه‌یافته است، برنامه‌ریزی کامل را برای تطبیق رشد ترافیک با نیازهای ارتباطی روزافزون جامعه ارائه می‌دهد.
محققان این پروژه امیدوارند به نتایج بسیار خوبی در سال 2018 میلادی دست یابند، جوز پوزو، مدیر فناوری و نوآوری در کنسرسیوم صنعت فوتونیک اروپا epic بروکسل، بلژیک) میگویند؛ استفاده بیشتر از فوتونیک سیلیکونی برای اتصالات با سرعت‌بالا می‌تواند مهم‌ترین دستاوردی باشد که صنعت ارتباطات داده‌ای در انتظار آن است.
بر اساس این گزارش؛ ستاد توسعه فناوری لیزر فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی، به‌منظور توسعه و گسترش فناوری‌های نوین در حوزه لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی در معاونت علمی و فناوری‌های ریاست جمهوری مشغول به کار است.
پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم