افزایش خاصیت مواد با خردکردن نانویی

افزایش خاصیت مواد با خردکردن نانویی


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 36382
یکی از مهم‌ترین دلایل تغییــر خواص مواد در مقیاس نانو، افزایش سطح آنها است. مادهای که سطح آن بیشتر است، فعال‌تر است، پس برای انجام یک کار مشــخص مقدار کمتری از آن مصرف می‌شود.


یکی از مهم‌ترین دلایل تغییــر خواص مواد در مقیاس نانو، افزایش سطح آنها است. مادهای که سطح آن بیشتر است، فعال‌تر است، پس برای انجام یک کار مشــخص مقدار کمتری از آن مصرف می‌شود.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مواد از اتم‌ها و مولکول‌ها تشــکیل شده‌اند و خواصشان وابســته به نوع و چیدمان آنها اســت. زمانیکه توده‌های بــزرگ مواد بــه ذراتی بــا اندازههای کوچک تبدیل می‌شوند، تعدادی از این اتمها و مولکولها بر روی سطح خارجی قرار می‌گیرند. اتم‌های سطحی از اهمیت بالایی برخوردارند، زیــرا نماینده‌ی آن ذره برای برخورد با ذرات و مواد دیگر هســتند.
این اتم‌های سطحی هستند که در واکنش‌ها شرکت می‌کنند، با اتم‌ها و مولکول‌های دیگر پیوند برقرار کرده و با آنها در تماس هستند. هر چه سطح یک ماده بیشتر باشد، سریع‌تر با مواد دیگر واکنش می‌دهد، زودتر ذوب می‌شود، مولکول‌های بیشتری را جذب می‌کند و به‌راحتی مشــتعل می‌شود.
یکی از مهمترین دلایل تغییــر خواص مواد در مقیاس نانو، افزایش سطح آنها است. ماده‌ای که سطح آن بیشتر است، فعالتر است. پس برای انجام یک کار مشــخص مقدار کمتری از آن مصرف میشود. داروهایی که اندازه ذرات آنها نانومتری اســت، اثربخشــی بیشتری دارنــد و بــرای درمــان بیماری‌ها به مقدار بســیار کمتری از آنها نیاز است.
رنگ‌هایی کــه از نانوذرات تشــکیل شــده‌اند، پوشــش‌دهی بهتری دارند. انــدازه ذرات رنگ‌هــای فعلــی در بهترین حالت در حد میکرومتر اســت. اگــر بتوانیم دیوارهای یــک خانه را با رنگدانه‌های نانومتری پوشــش دهیم، میزان رنگ مورد نیاز ما یک میلیون بار کمتر می‌شود.
ما با کوچک کــردن ذرات، اتم‌ها و مولکول‌هایی که در تــوده مواد حبس هســتند را بیرون می‌کشــیم و از تک تک آنها اســتفاده می‌کنیــم. این اتم‌ها و مولکول‌هــای محبوس همــواره در اطراف ما وجود داشته‌اند، ما برای آنها هزینه و انرژی مصرف کرده‌ایم، اما در دسترس نبوده‌اند و در توده‌ای از اتم‌ها و مولکول‌هــای دیگر پنهان شــده‌اند.
فنــاوری نانو به دنبال آن اســت که با افزایش دقت روش‌های تولید و کوچک کردن ذرات، اثربخشی مواد را بیشتر و میزان مصــرف آنها را تــا حد قابل توجهی کاهش دهد. در همین راستا ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به‌منظور هرچه بیشتر فناوری‌های نانویی در ایران فعالیت دارد.
پایان پیام/29

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم