اندازه‌گیر تشعشعات هسته‌ای به یاری کادر درمان آمد

اندازه‌گیر تشعشعات هسته‌ای به یاری کادر درمان آمد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 71068
تجهیزات بسیاری در عرصه پزشکی هستند که از تجهیزات دارای پرتوهای رادیواکتیو کارآمدی می‌گیرند. تشعشعات نشر یافته از این تجهیزات می‌تواند در طولانی مدت آسیب‌زا و حتی مرگ‌بار باشد. کارکنان بخش سلامت و درمان که به طور پیوسته با چنین تجهیزاتی سرو کار دارند باید به طور مداوم و دقیق، از حیث تماس و دریافت این تابش‌ها پایش و بررسی شود.

تا پیش از این سنجش میزان پرتوهای رادیواکتیو با صرف زمان طولانی و دقتی نه چندان بالا انجام می‌شد، اما فناوری به کمک حل این چالش آمد و تجهیزات اندازه‌گیری تشعشعات پیشرفته که پاسخ را با دقتی بالا و در لحظه نمایش دهند به بازار آمد. این محصول اکنون توسط پارسیان شرق با دقتی بالا و ویژگی قابل حمل بودن عرضه شده است.

 

ایمان حضرت حسینی مدیرعامل این شرکت با اشاره به کارایی دوزیمتر‌ها در سنجش تشعشعات هسته ای گفت: این محصول در صنایع و به ویژه پزشکی کاربردهای بسیار زیادی دارد. بسیاری از تجهیزات پزشکی که به کار می رود تشعشعاتی دارند که برای حفظ سلامت پزشکان و کادر درمان لازم است میزان این تشعشعات به طور مداوم اندازه گیری و پایش شود.

 

این فعال فناور با بیان این‌که دستگاه دوزیمتر ارائه شده توسط این شرکت قابل حمل است و می‌تواند هر لحظه میزان تشعشعات را اندازه‌گیری کند، ادامه داد: دستگاه‌ها دوزیمتر به دو دسته فعال (Active) و غیرفعال (passive) تقسیم می‌شوند. دوزیمترهای اکتیو در همان لحظه میزان تشعشعات را به نمایش می‌گذارد. در حالی‌که دوزیمترهای پسیو با استفاده از عناصر حساس به تشعشع، واکنش نشان می‌دهند و دریافت میزان آن نیازمند صرف زمان است.

 

مدیرعامل شرکت پارسیان شرق با بیان این‌که حداقل بیش از 4هزار دوزیمتر از انواع قدیمی‌تر یعنی منفعل و گازی مورد استفاده قرار دارد که ظرفیت را برای ارتقا به اندازه‌گیرهای نوع جدید فراهم می‌کند افزود: در گام نخست باید برای توسعه استفاده از این محصول، زیرساخت‌ها و زمینه های استفاده فراهم شود. به طوری‌که مصرف‌کنندگان با کارایی و دقت بالای نوع جدید به خوبی آشنا شوند.

 

وی با اشاره به به استفاده از حسگرهای دیودی ساخت داخل در این دستگاه گفت: دستگاه‌های دوزیمتر از حیث حسگرهای به کار رفته، به دو دسته گازی و دیودی تقسیم بندی می شود. حسگرهای دیودی نسبت به نوع گازی حسگرها، کارایی و دقت بیش‌تری دارند. در ساخت و تجاری‌سازی این دستگاه و حسگرهای دیودی که مقاومت، عمر طولانی‌تر، دقت بالاتر و فناوری پیشرفته‌تری دارند پیشگام هستیم.

 

حضرت حسینی با اشاره به این‌که نسل جدیدتری از این اندازه‌گیرها که ترانزیستوری و بسیار پیشرفته‌تر هستند در این شرکت در مرحله ساخت قرار دارد ادامه داد: با استفاده از محصول فعلی که از حسگر دیودی بهره می‌برد، فرد می توانددر لحظه، متوجه میزان دوز دریافت شده شود. همچنین تمامی این دستگاه‌ها قابل حمل و نگهداری شارژ برای مدت نسبتاً طولانی هستند.

 

وی با بیان این‌که تولیدات پارسیان شرق با فعالیت 6 نیروی انسانی دانش‌آموخته در حوزه‌های هسته‌ای، الکترونیک و مکانیک به صنعت ارائه می‌شود، گفت: این محصول از لحاظ قیمتی به مراتب به صرف‌تر است و زمنه‌ساز جلوگیری از خروج ارز می‌شود زیرا با قیمتی حدود یک سوم قیمت خارجی در اختیار مشتری قرار می‌گیرد.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/24

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
تجهیزات «ایران‌ساخت» تصویربرداری پیشرفته به یاری سلامت آمد
تجهیزات «ایران‌ساخت» تصویربرداری پیشرفته به یاری سلامت آمد
99/06/24 - 13:04
مقابله دانش‌بنیان‌ها با کرونا؛ لباس محافظتی راحت برای کادر درمان تولید شد
مقابله دانش‌بنیان‌ها با کرونا؛ لباس محافظتی راحت برای کادر درمان تولید شد
99/03/31 - 09:49
تولید ماسک‌های نانو برای کادر درمان شتاب گرفت
تولید ماسک‌های نانو برای کادر درمان شتاب گرفت
98/12/25 - 12:48
بیشتر بخوانیم