ایران یکی از تولیدکنندگان درآمد 8 درصدی بازار جهانی مواد پیشرفته است
شکریه بیان کرد:

ایران یکی از تولیدکنندگان درآمد 8 درصدی بازار جهانی مواد پیشرفته است


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 34530
دبیر ستاد توسعه فناوری مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی گفت: 8 درصد از درآمد بازار جهاني مواد پيشرفته به منطقه خاورميانه اختصاص دارد كه به‌طور تقريبي 5/3 ميليارد دلار است.



دبیر ستاد توسعه فناوری مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی گفت: 8 درصد از درآمد بازار جهاني مواد پيشرفته به منطقه خاورميانه اختصاص دارد كه به‌طور تقريبي 5/3 ميليارد دلار است.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمود مهرداد شکریه دبیر ستاد توسعه فناوری مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی درباره سهم مواد پیشرفته در اقتصاد و اشتغال جهان اظهار کرد: با توجه به گستردگي و تنوع بخش‌هاي صنعتي كه در حوزه مواد پيشرفته فعال هستند ارائه آمارهاي مستقلي تحت عنوان اشتغال يا اقتصاد مواد پيشرفته بسيار سخت و چالش‌برانگيز است. البته اين دغدغه طي سال‌هاي اخير به‌ويژه با بحث‌هايي كه راجع به اقتصاد دانش‌بنيان در دنيا مطرح شده، در حال پيگيري است.
شکریه ادامه داد: چراكه بدون ترديد يكي از اركان اقتصاد دانش‌بنيان مواد پيشرفته است. موادي كه در آن‌ها سهم دانش و فناوري افزايش يافته است. بنابراين انتظار مي‌رود طي سال‌هاي آتي با نگاه ويژه به جايگاه مواد پيشرفته در اقتصادهاي ملي، شاهد تمايز اين بخش به‌عنوان يك سكتور مستقل با آمارهاي مشخص باشيم.
دبیر ستاد توسعه فناوری های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی همچنین عنوان کرد: اما با این وجود، برخي از آمارهاي بين‌المللي جالبي درباره اهميت اقتصادي مواد پيشرفته و تأثيرات آن بر ساير بخش‌ها گزارش شده است. مثلاً در ايالات متحده تأثير مواد پيشرفته بر رشد عملكرد اقتصادي بخش فناوري اطلاعات و ارتباطات در سال 1980 معادل 25 درصد بوده، در 2000 اين شاخص به 60 درصد رسيده و چشم‌انداز 75 درصدي در 2050 دارد. همين‌طور، اين شاخص در بخش بهداشت و سلامت از 10 درصد در 1980 به 15 درصد در 2010 رسيده و پيش‌بيني مي‌شود در 2050 به 65 درصد بالغ شود.
وی با اشاره به اینکه گستره تعريف مواد پيشرفته يكي از محل‌هاي اختلاف است كه خود باعث تناقض در برخي از آمارها مي‌شود، گفت: اما به ناچار براي ترسيم يك ابعاد تقريبي از اقتصاد مواد پيشرفته بايد به آمارهاي موجود تكيه کرد. بر اساس گزارش يكي از سايت‌های معتبر تحقيقات بازار، بازار جهانی مواد پیشرفته در سال 2015 به میزان 76/42  میلیارد دلار آمریکا برآورد و پیش‌بینی شده است که با نرخ رشد ترکیبی سالانه 4/10 درصد، به رقم 48/102  میلیارد دلار در سال 2024 میلادی افزایش یابد. بر اساس همين گزارش 8 درصد از درآمد بازار جهاني مواد پيشرفته به منطقه خاورميانه اختصاص دارد كه به‌طور تقريبي 5/3 ميليارد دلار است. عمده اين بازار مربوط به ايران، تركيه و عربستان است.
انتهای پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم