با استفاده از فیبر نوری دستگاه تولید گرمای میکروسکوپی تولید شد
مروری بر حسگرهای نوظهور؛

با استفاده از فیبر نوری دستگاه تولید گرمای میکروسکوپی تولید شد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 36500
با تلاش محققان در بخش لیزر؛ دستگاه تولید گرمای میکروسکوپی، برای کنترل دقیق دما در درجه حرارت های بالا تولید شده است، این دستگاه کوچک شده دماسنج قدرت بالا است

 

 

با تلاش محققان در بخش لیزر؛ دستگاه تولید گرمای میکروسکوپی، برای کنترل دقیق دما در درجه حرارت های بالا تولید شده است، این دستگاه کوچک شده دماسنج قدرت بالا است، که تا دمای هزار درجه سلسیوس و حتی بالای هزار و 900 درجه را نیز میتواند تحمل کند. 

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جهوری؛ محققان در بخش لیزر؛ یک فیبر نوری با سر سیلیکونی ابداع کرده اند که با لیزر گرم میشود؛ دمای این وسیله میتواند تا دمای بیش از هزار درجه سانتیگراد تجاوز کند و یا در کسری از ثانیه میتواند از دمای اتاق به 150 درجه سانتیگراد برسد. قطر نوک این دستگاه 100 کیلومتر است و بسته به ورژن آن ممکن است از 10 تا 200 میکرون بلند تر هم شود. 

بر اساس این گزارش، قابلیت گرمایش  دستگاه میتواند در زمینه های تحقیقاتی وسیعی مورد استفاده قرار گیرد که گستره ی آن از رصد گازهای گلخانه ای تا آماده کردن نمونه های تحقیقات بیولوژیکی و تولید حباب های میکرو متری با کاربرد در پزشکی و صنعت کشیده شده است. سر فیبر نوری با نور یک لیزر دیودی با طول موج نهصدو هشتاد نانو متر، گرم میشود. دستگاه فیبر نوری با سر سیلیکونی دما را از دمای اتاق به گرمای سفید میبرد. 

با توجه به تحقیقات مینگ هان، پژوهشگر دانشگاه نبر اسکا: عملکرد این دستگاه در گرمای شدید مانند دما سنجی است که اجازه نظارت بر دما در محیط های سخت موتورها و دستگاه های تولید نیرو را میدهد. 

این طراحی تکامل یافته کار قبلی ( پژوهشگر هان) بر رو یک حس گر دمایی فیبر نوری با کاربردهای اقیانوس شناسی است. حس گر قبی هم مانند طراحی جدید از یک میله سیلیکونی میکروسکوپی متصل به انتهای فیبر نوری تشکیل شده بود، اما چسب به کار رفته در آن که موجب پیوند بین سیلیکون و فیبر نوری میشود، در دمای حدود 90 درجه سانتیگراد سست شده و استفاده از آن را در دماهای بالاتر محدود میکند. 

بر اساس این گزارش ستاد توسعه لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی؛ به منمنظور رشد و پیشرفت در حوزه فناوریهای نوین در بخش لیزر و فوتونیک در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مشغول به کار است. 

پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم