برگزاری جشنواره گیاهان دارویی حلقه اتصال تولید، اشتغال، اقتصاد و سلامت است
عصاره در افتتاحیه سومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی:

برگزاری جشنواره گیاهان دارویی حلقه اتصال تولید، اشتغال، اقتصاد و سلامت است


زمان مطالعه : 5 دقیقه
کد خبر : 17465
دبیر علمی سومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی در مراسم افتتاحیه این رویداد گفت: این جشنواره و نمایشگاه در حال اتصال حلقه های تولید، اشتغال، اقتصاد و سلامت به یکدیگر است.

دبیر علمی سومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی در مراسم افتتاحیه این رویداد گفت: این جشنواره و نمایشگاه در حال اتصال حلقه های تولید، اشتغال، اقتصاد و سلامت به یکدیگر است.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمدحسن عصاره، دبیر ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی، در مراسم افتتاحیه سومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی، گفت: «اقدام وعمل دانش‌بنیان، پیشران اقتصاد مقاومتی» به عنوان شعار این جشنواره برگزیده شده چرا که اقتصاد مقاومتی از مسیر اقتصاد دانش بنیان عبور می کند.

وی همچنین بیان کرد: برگزاری سومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی تبلور و تجلی اقدام، عمل و اقتصاد مقاومتی است و نتیجه اقدامات انجام شده در این راستا در این جشنواره و نمایشگاه عرضه می شود تا مردم با دستاوردهای آن آشنا شوند .

دبیر علمی سومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی با ابراز امیدواری از نقش این جشنواره در اتصال حلقه های تولید، اشتغال، اقتصاد و سلامت به یکدیگر، افزود: با ایجاد این اتصال می توانیم یک ارتقا درحوزه گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی داشته باشیم.

وی با اشاره به این که موضوع سلامت، در دنیای امروز امیدها و چالش هایی را برای بشر ایجاد کرده است، گفت: پیشرفت های علمی شگرف در علم پزشکی نوین، سنتز داروهای نوترکیب با فناورهای مدرن، ساخت تجهیزات پیچیده برای تشخیص بیماری ها و همچنین استفاده از تکنولوژی ویژه از جمله سلول درمانی، پیوند اعضا، شیمی درمانی، بهره گیری از علوم شناختی، زیست مولکولی، فناوری نانو در داروسازی و دارو رسانی از جمله پیشرفت هایی است که می توان از آن ها به عنوان توسعه امید بخش یاد کرد .

عصاره چالش های این حوزه را نیز پیدایش بیماری های نوظهور، عدم درمان قطعی در برخی بیماری های مزمن، حجم بسیار گسترده استفاده بشر از ترکیبات شیمیایی و بعضا ناشناخته و نوین مداوم داروها و ترکیبات سنتتیک به دلیل عوارض آنها است.

 وی همچنین افزود: افزایش محدودیت قانونی مشخص شدن مضرات ترکیبات شیمیایی و افزایش سرسام آور هزینه های تشخیص و درمان برای دولت ها و ملت ها از جمله دیگر چاش های حوزه سلامت است.

قدیمی ترین مکتب پزشکی دنیا طب سنتی است
دبیر ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی، قدیمی ترین مکتب پزشکی شناخته شده در دنیا را طب سنتی عنوان کرد و گفت: با توجه به تغییر رویکرد در سالیان اخیر نسبت به این حوزه، سطح زیر کشت گیاهان دارویی در کشورهای چین، آمریکا  و کانادا،ارزشش افتصادی واردات گیاهان دارویی و فرآورده های وابسته به آن در کشورهای توسعه یافته، واردات مواد خام گیاهان دارویی به اروپا و همچنین رشد اقتصادی صنایع مرتبط با ترکیبات وابسته این حوزه رشد پیدا کرده است.
وی با بیان این که کشور ما مزیت های بالایی از نظر اقلیم و شرایط مورد نیاز را دارا است. اما تا کنون کمتر به آن توجه شده بود، علت این اتفاق را وجود دیگر منابع دیگری که به آسانی از آن بهره مند بوده ایم دانست.
عصاره توضیح داد: اقلیم های متعددی در کشور داریم که موجب ایجاد تنوع گیاهی گوناگون شده است، گیاهانی که هزار و 730 گونه آن انحصاری کشور ما هستند و تا کنون دو هزار و سیصد گونه از آن شناسایی شده و می تواند یک فایل اقتصادی تازه ای را برای کشور ما با کند. در این میان حدود 730 گونه مشترک بین فلور ایران و جهان وجود دارد.

کشور به صنعت گیاهان دارویی و طب سنتی ورود پیدا کرده است
دبیر علمی سومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی با بیان این نکته که چهار هزار نسخه مکتوب در کشور وجود دارد، افزود: خوشبختانه در سال های گذشته نظام کشور برای توجه به این صنعت ورود پیدا کرده است.
وی بیان کرد: ابلاغ سیاست های کلی برای دستیابی به اهداف در سال 1404 تکیه گاهی است که در صدر آن گیاهان دارویی و طب سنتی قرار گرفته است.
عصاره ادامه داد: ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی این سیاست کلی را به یک نقشه جامع کمی تبدیل کرد تا مسیر تمامی وزارتخانه هایی که در این مسیر همراهی می کنند مشخص باشد.
وی ابراز کرد: صدها شاخص در این نقشه پیش بینی شده است که از جمله آنها می توان به سطح زیر کشت دیم و آبی، تعداد سلامتده طب سنتی، تعداد محصولات دانش بنیان تایید شده و غیره اشاره کرد.
دبیر ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی در آخر با توجه به اهمیت زعفران در کشور، این گیاه را تم اصلی جشنواره امسال معرفی کرد.


گفتنی است در مراسم افتتاحیه سومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی ایران که با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، محمود حجتی، وزیر کشاورزی، محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، محمود شیخ زین الدین، معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی، علی وطنی، معاون توسعه فناوری معاونت علمی،  علیرضا دلیری، معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی، پرویز کرمی، مشاور معاون علمی و فناوری رئیس‌ جمهور و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، حجت الاسلام حسن عالمی، نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی و جمعی از فعالان این حوزه برگزارشد از «نقشه راه توسعه گیاهان دارویی و طب سنتی» رونمایی شد.


سومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی ایران به همت ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری 15 الی 18 شهریورماه 95 در مصلی تهران در حال برگزاری است.
پایان پیام/29


 

 

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم