بسترسازی راهکار مناسب برای حل بحران خاکی کشور بررسی شد
با مشارکت ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی؛

بسترسازی راهکار مناسب برای حل بحران خاکی کشور بررسی شد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 27244
در پانزدهمین کنگره علوم خاک ایران، با مشارکت ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشک‌سالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نقش خاک در حفاظت آب و تأمین امنیت غذایی و راهکارهای مناسب جلوگیری از گسترش مشکلات مرتبط با خاک بررسی شد.

 
در پانزدهمین کنگره علوم خاک ایران، با مشارکت ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشک‌سالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نقش خاک در حفاظت آب و تأمین امنیت غذایی و راهکارهای مناسب جلوگیری از گسترش مشکلات مرتبط با خاک بررسی شد.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، خاک به‌عنوان پناه کلیه موجودات زنده کره زمین در هر کشور نیازمند توجه، محافظت و مدیریت ویژه‌ای است و در این راستا بسیاری از معضلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست‌محیطی می‌تواند حل شود.
ایران ما اگرچه دارای وسعت نسبتاً زیادی است ولی فقط درصد کمی از خاک شرایط کشت و کار مطلوب را دارا است و از طرفی قرار گرفتن در اقلیم خشک و نیمه‌خشک می‌طلبد برای انجام فعالیت‌های کشاورزی و تولید محصول برنامه‌ریزی منحصربه‌فردی روی این خاک انجام پذیرد تا بتواند غذای سالم مردم را تأمین کند.
تولیدات کشاورزی برای حفظ استقلال کشور یک اولویت اجتناب‌ناپذیر است. مشکلاتی مانند گازهای گلخانه‌ای و کاهش نزولات جوی و معضلات کنونی کشورهای همسایه مزید بر علت بوده و باعث بروز تخریب‌های بیش از پیش خاک گردیده و مشکلاتی را مانند بحران گرد و غبار فراهم کرده است که ضروری است در نشست‌های علمی و همه‌جانبه موردتوجه قرار گیرد.
جامع‌نگری و همگرایی بخش‌های علمی و اجرایی کشور در زمینه‌های محیط زیست مخصوصاً خاک، از طریق گفتمان تخصصی در همایش‌های علمی میسراست و این می‌تواند منجر به ارائه راهکارهای مطمئن، دقیق و پایدار برای مواجه با چالش‌های جهانی و مخصوصاً کشور ما باشد.
دانشگاه صنعتی اصفهان با همکاری انجمن علوم خاک ایران و مشارکت ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشک‌سالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری و متخصصان بخش خاک کشور، پانزدهمین کنگره علوم خاک ایران را با هدف بررسی مشکلات و بحران‌های ناشی از بی¬توجهی به مدیریت خاک کشور و بسترسازی برای ارائه راهکارهای اجرایی برگزار کرد.
این کنگره شامل همایش‌های مستقل، نشست‌های تخصصی بخش‌های علمی و ارائه مقالات و میزگردها، نمایشگاه‌ها، کارگاه‌های علمی- اجرائی- حرفه‌ای، فعالیت‌های هنری و بازدیدهای علمی- تفریحی، مسابقات دانشجوئی و برگزاری مجمع عمومی انجمن علوم خاک ایران بود.
اهداف و محورهای این کنگره شامل گردهم‌آوری متخصصین جهت ارائه مقالات و تبادل نظر پیرامون یافته‌های جدید علمی‌پژوهشی، ارائه دغدعه های مرتبطین با خاک و مسئولین اجرائی کشور، ارائه فناوری‌های نوین اخیر خاکشناسی در قالب کارگاه‌های آموزشی  است.
پانزدهمین کنگره علوم خاک ایران توسط دانشگاه صنعتی اصفهان با همکاری انجمن علوم خاک ایران و با مشارکت ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط¬زیست معاونت علمی و متخصصان بخش خاک کشور برگزار شد.
دکتر بهرامی دبیر ستاد توسعه فناوری های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست در این همایش در خصوص نقش خاک در عبور از بحران آب و ضرورت توجه به ابعاد مختلف مدیریت خاک در پروژه¬های تأمین آب سخنرانی نمودند. وی یکی از دلایل اصلی تخریب اراضی و عدم اقبال کشاورزان به سیستم¬های نوین آبیاری را ناشی از فرهنگ¬سازی نامناسب به واسطه مشکلات ناشی از بی¬توجهی به مدیریت خاک در پروژه-های آبیاری دانست.
پایان پیام/29

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم