بهینه‌سازی مصرف انرژی کاهش آلودگی‌های زیست‎محیطی را به دنبال دارد
دبیر ستاد بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست معاونت علمی؛

بهینه‌سازی مصرف انرژی کاهش آلودگی‌های زیست‎محیطی را به دنبال دارد


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 19461
سبوحی گفت: ارتقاي موضوع بهینه سـازي انرژي و محیطزیست به مطالبه اجتماعی یک چالش بزرگ و یک الزام است که با دستیابی به آن میتوان آلودگی های زیست محیطی را کاهش داد.

 سبوحی گفت: ارتقاي موضوع بهینه سـازي انرژي و محیطزیست به مطالبه اجتماعی یک چالش بزرگ و یک الزام است که با دستیابی به آن میتوان آلودگی های زیست محیطی را کاهش داد.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یدالله سبوحی دبیر  ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست معاونت علمی، با اشاره به اینکه هم افزایی منابع اقتصادي و توان فنی کشور یک ضرورت براي اجراي برنامه بهینه سازي انرژي و کاهش آلودگی محیط زیست بشمار می¬آید بیان کرد: اجراي برنامه هاي بهینه سازي انرژي و محیط زیست یک اقدام عمومی اسـت کـه بـا مشـارکت  مصرف کنندگان حاملهاي انرژي از یک سو و  نهادهاي تخصصی از طرف دیگر صورت مـی پـذیرد، پیگیـري اقدامات بهینه سازي و اصلاحی مستلزم تخصیص منابع و کاربرد فناوري کارآمد و سیستمهاي بازیافت انـرژي است و تحقق آن بر پایه امکان پذیري اقتصادي و دسترسی به فناوري اسـتوار اسـت. 
وی در ادامه گفت: بهینه سازي انرژي و محیط زیست فرایندي است براي اصلاح سیستمها و به انجام رساندن  این مهم مجموعه ساز و کارهاي بهم پیوسته و منسجم و اقدامات لازم براي افزایش بـازده انـرژي و کـاهش تخریـب منـابع و محـیط  زیسـت را شامل می شود.
ارتقاي موضوع بهینه سـازي انرژي و محیطزیست به مطالبه اجتماعی یک چالش بزرگ و یک الزام است
دبیر ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست معاونت علمی با بیان اینکه  مجري بهینه سازي انرژي و محیط زیست،  شرکتهاي خدمات انرژي و دانش بنیان هستند بیان کرد:    مسئولیت تامین منابع اقتصادي و فناوري براي اجراي برنامه هاي بهینه سازي انرژي و محیط زیست در جامعه  بر عهده شرکت های خدمانت انرژی است .
وی افزود: تشریک مساعی و تعامل شرکتهاي خدمات انرژي و دانش بنیان و توسعه فعالیت آنهـا مـی تواند امکان تامین منابع مالی و دسترسی به فناوري را فراهم آورد،  از این رو توسعه شبکه شرکتهاي خـدمات انرژي و دانش بنیان و گسترش فعالیت خدمات انرژي موضوع اصلی برنامه ستاد بهینه سازي انـرژي و محـیط زیست بوده است.
سبوحی موضوع فعالیت شرکتهاي خدمات انرژي را مبتنی بر مسئله خواند و گفت:  شکل گیري شبکه  شرکتهاي خدمات انـرژي بر محور مسایل بهینه سازي انرژي در حوزه مشخص ممکن است.
دبیر ستاد توسعه بهینه سازی انرژی و محیط زیست معاونت علمی گفت: شناسایی مسئله اساسی بهینه سازي انـرژي و محیطزیست موضوع مباحث بخش انرژي در دو دهه گذشته بـوده و جمـع بنـدي نظـر عمـومی حـاکی از آن است که پیگیري برنامه مشخص براي حل مسئله معین می تواند نتیجه قابـل درك را در پـی داشـته باشـد کـه دستاورد آن اجماع عمومی و ارتقاي بهینه سازي به مطالبات اجتماعی خواهد بود.
سبوحی با بیان اینکه مصرف حاملهاي انرژي در بخش خانگی سهم قابل توجه در مصرف انـرژي نهـایی دارد گفت: و بخـش عمـده مصارف انرژی در منازل  براي تامین دماي آسایش و تهیه آب گرم مورد استفاده قرار می گیرد. مقـدار انـرژي نهـایی لازم بـراي تـامین خدمات مورد نیاز تابعی از عملکرد سیستم تبدیل انرژي نهایی به حرارت است و مشعلها اجزاي مهـم سیسـتم تبدیل بشمار میآیند.
سبوحی در ادامه با اشاره به فناوري مشعل و سیستم کنترل آن، گفت: مدیریت کارکرد مشعل تاثیر بسزایی بر بازده تبـدیل انرژي در بخش خانگی دارد ساماندهی مدیریت کارکرد مشعل و توسعه سیستهاي کنترل و مشـعل بـا بـازده بالا از اقدامات مهم براي بهینه سازي سیستم انرژي بخش خانگی محسوب میشود.
وی در ادامه بیان کرد: انجام این امور مهم ایجـاب میکند از یک طرف شرکتهاي خدمات انرژي حول محور مدیریت کارکرد مشعلها و بکارگیري سیستمهاي کارآمد سازماندهی شوند و از طرف دیگر، شرکتهاي دانش بنیان به توسعه سیستمهاي کنترل و فناوري مشعل با بازده بالا ترغیب شوند.
پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم