درمان اختلالات عصبي با توسعه
با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی در حال انجام است؛

درمان اختلالات عصبي با توسعه "واسط‌های مغز رایانه"


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 35489
محققان آزمایشگاه فناوری اعصاب دانشگاه اصفهان با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی می‌کوشند، با توسعه واسط‌های مغز رایانه به درمان افراد مبتلا به اختلالات عصبی کمک کرده يا کيفيت زندگي را براي اين افراد در سطح کشور ارتقا دهند.


محققان آزمایشگاه فناوری اعصاب دانشگاه اصفهان با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی می‌کوشند، با توسعه واسط‌های مغز رایانه به درمان افراد مبتلا به اختلالات عصبی کمک کرده يا کيفيت زندگي را براي اين افراد در سطح کشور ارتقا دهند.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، امین مهنام مجری طرح پژوهشی "واسط مغز و رايانه کاربردي" درباره انجام این طرح پژوهشی اظهار کرد: فناوري اعصاب جنبه اي از مهندسي پزشکي است که با استفاده از ابزارها و رويکرد مهندسي، به دنبال درک سيستم عصبي يا بهبود عملکرد آن، جايگزين کردن يا تصحيح عملکرد بخشي از سيستم اعصاب است. ابزارهايي که حاصل تحقيقات در اين حوزه هستند، ممکن است بصورت تهاجمي يا غير تهاجمي بر روي مغز تاثير بگذارند و اطلاعاتي را با مغز رد و بدل کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان ادامه داد: با افزايش درک انسان از مکانيزم هاي پيچيده سيستم عصبي، اين حوزه به سرعت در سطح دنيا در حال پيشرفت است، بطوری که در سال هاي نه چندان دور مي توان تحولي بزرگ را در توانبخشي و درمان اختلالات عصبي انتظار داشت.
مهنام با اشاره به اینکه  گروهي از افراد در جامعه به شکلي دچار مشکلات عصبي يا عضلاني هستند که قادر به حرکت اندام هاي خود و حتي صحبت کردن نيستند، عنوان کرد: محدوديت حرکت و ناتواني در صحبت کردن منجر به کيفيت بسيار پايين زندگي براي اين افراد مي شود و سختي¬ها و محدوديت¬هاي زيادي را نيز براي اطرافيان و دوستان آنها به دنبال دارد.
وي همچنین ابراز کرد: واسط هاي مغز رايانه يک مسير جايگزين براي ارتباط با ديگران و کنترل وسايل، در اختيار اين افراد قرار مي دهد تا بتوانند نيازها و مشکلات خود را با ديگران در ميان بگذارند و با دوستان خود ارتباط برقرار کرده و استقلال بيشتري در زندگي داشته باشند.
محقق طرح پژوهشی "واسط مغز و رايانه " که با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی در حال اجرا است گفت: در آزمايشگاه فناوري اعصاب دانشگاه اصفهان، يک سيستم کمک ارتباطي مبتني بر پتانسيل¬هاي برانگيخته حالت دايمي بصورت کاربردي و کامل توسعه يافته است که امکان تايپ و بيان منظور را براي افراد با ناتواني حرکتي و گفتاري فراهم مي کند، در اين سيستم کافي است که کاربر به گزينه هايي نگاه کند تا براساس سيگنال الکتريکي مغز وي، انتخاب او در بيان حروف و کلمات تشخيص داده شود. این فناوری در آينده براي افراد عادي نيز به شکل کارآمدي در دسترس خواهد بود تا با بهره گيري از يک سربند الکترونيکي، به سرعت و راحتي وسايل اطراف خود را کنترل کنند.
مهنام همچنین بیان کرد: توسعه سيستم هايي کارآمد مبتني بر بازخورد زيستي از دیگر حوزه های مورد بررسی در اين آزمايشگاه است، که به درمان اختلالات روحي و شناختي کمک می¬کند. اين سيستم ها با ارزيابي شناختي مبتني بر سيگنال الکتريکي مغز، بازخوردي را به خود مغز ارايه مي¬کنند و مغز با بهره گيري از اين بازخورد مي تواند عملکرد خود را به سمت بهبودي تغيير و ارتقا دهد.
محقق دانشگاه اصفهان که عضو گروه مهندسي پزشکي این دانشگاه است، گفت: تحقيقات انجام شده در آزمايشگاه فناوري اعصاب، بصورت بين رشته اي و با همکاري شماری از اساتيد رشته هاي روانشناسي، علوم اعصاب، توانبخشي و مرکز بازي هاي رايانه اي دانشگاه اصفهان انجام مي¬شود.
انتهای پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم