بیواتانول؛ امیدوارکننده‌ترین سوخت زیستی

بیواتانول؛ امیدوارکننده‌ترین سوخت زیستی


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 38918
*میثم طباطبایی

اتانول چه زیستی باشد چه شیمیایی، به عنوان یک ماده آلی کاربردهای فراوانی مانند نوشیدنیهای الکلی، حلال، ماده اولیه در سنتز مواد شیمیایی، سلولهای سوختی و سوخت دارد.

کاربردهای تجاری اصلی اتانول به عنوان حلال در ساخت مواد آرایشی و بهداشتی، محصولات شوینده، مواد ضدعفونی کننده، دارو، پوشش سطح و در فرآیندهای غذایی است. استفاده از اتانول به عنوان ماده اولیه در سنتز مواد شیمیایی اتانول جهت ساخت مواد مختلفی مانند استالدهید، بوتادیان،دیاتیلاتر، اتیلاستات، اتیلن، گلیکولاتر، سرکه و ... استفاده می شود. در برخی کشورها مانند برزیل، تولید بسیاری از مواد شیمیایی از اتانول صورت می گیرد.

سلولهای سوختی از جمله مواردی هستند که در آنها از اتانول برای تولید گرما و قدرت استفاده می شود. سلولهای سوختی توسط ترکیبی از سوخت هیدروژن و اکسیژن از هوا برای تولید انرژی الکتریکی، بخار آب و حرارت به عنوان محصولات جانبی، عمل می کند. تعدادی از سلولهای سوختی می تواند از بیواتانول مانند سوختهای فسیلی استفاده کند که ممکن است برای تبدیل آن به هیدروژن به یک اصلاح کننده نیاز باشد. استفاده از اتانول به عنوان سوخت در سالهای اخیر، به طور عمده در واکنش به تولید متغیر سوخت و تلاش برای کاهش انتشار کربن دی اکسید، بیواتانول به یکی از امیدوارکننده ترین سوختهای زیستی و تنها جایگزین قابل استفاده برای سوختهای فسیلی تبدیل شده است. برای مثال تعهد اتحادیه اروپا بر اساس سندهای موجود در زمینه ارتقاء سوختهای زیستی برای حمل و نقل تا سال 2010 ،75.5 درصد از کل سوخت حمل و نقل بوده است که تا سال 2020 این میزان را به 10 درصد افزایش داده است.

وجه تمایز اصلی اتانول تولیدی به روش پتروشیمیایی یا به اصطلاح، اتانول سنتزی با بیواتانول این است که مورد اول جزو مواد و انرژی های تجدید ناپذیر با منشأ فسیلی به شمار می آید؛ درصورتی که بیواتانول، سوختی تجدید پذیر با منشأ غیر فسیلی محسوب می شود. اتانول سنتزی که از مواد نفتی تولید می شود، محدود به یک بازار بسیار کوچک است و به دلیل تجدید پذیر نبودن، کمتر مورد توجه قرار می گیرد. به همین دلیل در سالهای اخیر تمرکز محققان و همچنین دولت ها بر تولید اتانول زیستی و استفاده از آن در موارد مختلف، افزایش یافته است.

رئیس کمیته سوخت‌های زیستی ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/23

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم