تدوین بسته زنجیره ارزش ذخایر ژنتیکی
توسط کارگروه زیست‌بانک و ذخایر ژنتیکی ستاد توسعه زیست‌فناوری صورت می گیرد؛

تدوین بسته زنجیره ارزش ذخایر ژنتیکی


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 14462
بسته زنجیره ارزش ذخایر ژنتیکی توسط کارگروه زیست‌بانک و ذخایر ژنتیکی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی تدوین می‌شود.

بسته زنجیره ارزش ذخایر ژنتیکی توسط کارگروه زیست‌بانک و ذخایر ژنتیکی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی تدوین می‌شود.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در بازدید از بانک ژن گیاهی ملی ایران و آشنایی با بخش‌های مختلف این مجموعه، گفت: بهترین راهکار برای توسعه و حفظ ذخایر ژنتیکی کشور، از بین بردن مشکلات اقتصادی بانک‌های ژن در داشتن برنامه و زنجیره ارزش برای اقتصادی کردن حفاظت از این منابع ارزشمند است.

وی افزود: این کارگروه باید بسته‌ای ارائه دهد مبنی بر اینکه چگونه ذخایر ژنتیکی قادر به خلق ثروت، فقرزدایی و تحول اقتصادی خواهند بود.

به گفته قانعی، با همکاری کارگروه زیست‌بانک و ذخایر ژنتیکی، تا سه ماه آینده این برنامه تدوین خواهد شد و پیگیری‌های آتی توسط ستاد توسعه زیست‌فناوری در دولت صورت خواهد گرفت.

بهزاد سرخی، رئیس بانک ژن گاهی ملی ایران و رئیس کارگروه زیست‌بانک و ذخایر ژنتیکی ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی بعد از معرفی بخش های مختلف بانک ژن به ارائه گوشه‌ای از پتانسیل های موجود که می توانند به عنوان سرمایه‌های اقتصادی کشور در تعریف زنجیره ارزش مورد استفاده قرار گیرند، پرداخت.

وی با اشاره به وظایف حاکمیتی دولت‌ها در مدیریت حفاظت از منابع ژنتیکی، وضعیت بانک‌های ژن بزرگ ژاپن (موسسه NIAS) و آلمان (موسسه IPK) و مجموعه Svalbard_seed_vault که با صرف هزینه‌های هنگفت اداره می شوند را تشریح کرد.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه تنوع گونه های گیاهی ایران از تنوع تمامی قاره اروپا بیشتر است و با در نظر گرفتن اهمیت بانک ژن گیاهی ملی ایران بدلیل رتبه یک منطقه CWANA از حیث گیاهان زراعی و قرار گرفتن بانک ژن ایران به عنوان یکی از ده بانک ژن برتر دنیا از نقطه نظر اهمیت و تعداد نمونه‌های کلکسیون، باید تا تمامی دست اندر کاران برای حفاظت و بهره برداری از این مجموعه بی نظیر دست یاری بهم دهند.

 وی افزود: همه مسوولان در این حوزه باید برای اعتلای این مجموعه که نقش خطیری را در اجرا و پایبندی به سیستم اقتصاد مقاومتی دارد، گام های موثری بردارند.

وی تصریح کرد: ایران از نظر نمونه‌های زعفران، پسته و انار بزرگترین کلکسیون های دنیا را دارد و در مورد محصولاتی نظیر خویشاوندان گندم، نخود و برخی از درختان میوه رتبه‌های بالای جهانی رو به خود اختصاص داده است.

وی در خصوص مشکلات موجود در این حوزه گفت: نداشتن سردخانه‌های کافی برای حفاظت از مواد ژنتیکی و نداشتن نسخه امنیتی ذخایر ژنتیکی کشور به عنوان عمده مشکلات مربوط به حفظ ذخایر ژنتیکی است که امیدوار هستیم مرتفع شود.

سرخی ارائه برنامه زنجیره ارزش توسط کارگروه زیست‌بانک و ذخایر ژنتیکی از اهم موارد قابل پیگیری عنوان کرد و گفت: راهکار های کمک به توسعه زیرساخت بانک ژن گیاهی ملی ایران و مشکلات زیست بانک های کشور از جمله عدم پذیرش اولویت حفاظت و بهره برداری ذخایر ژنتیک و پرداختن و تخصیص بودجه مرتبط از دگر مواردی است که نیاز به پیگیری دارد.

رئیس بانک ژن گاهی ملی ایران و رئیس کارگروه زیست‌بانک و ذخایر ژنتیکی ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی گفت: ارائه بسته‌ای مبنی بر چگونگی امکان خلق ثروت، فقرزدایی و تحول اقتصادی از ذخایر ژنتیکی می تواند در بستر سازی بهره برداری مناسب از ذخایر ژنتیکی چاره ساز باشد.

 

پایان پیام/23

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم