تراشه زیستی میکروسیالی برای شمارش سلول‌های خونی
با تلاش محققان صورت گرفت؛

تراشه زیستی میکروسیالی برای شمارش سلول‌های خونی


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 12073
تیمی از محققین دانشگاه ایلینویز یک حسگر زیستی ارائه نمودند که از روش الکتریکی و تنها با استفاده از یک قطره خون قادر به شمارش سلول‌های خونی است.

تیمی از محققین دانشگاه ایلینویز یک حسگر زیستی ارائه نمودند که از روش الکتریکی و تنها با استفاده از یک قطره خون قادر به شمارش سلول‌های خونی است. این تراشه میکروسیالی می‌تواند برای شناسایی بیماری های مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی معاونت علمی وفناوری رئیس جمهوری بخش فناوری های همگرا(Enbics)؛ شمارش سلول‌های خونی یکی از فراگیرترین روش‌ها در حوزه خدمات بهداشتی است. پیش از این، از تحلیل‌گر هماتولوژی (hematology analyzer) در بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌ها استفاده می‌شده است. برای انجام این روش به تجهیزات بزرگ و گران قیمت، متخصصان آموزش دیده و انتقال فیزیکی نمونه‌ها نیاز است. استفاده از آن نیز زمان انجام آزمایش را افزایش داده و میزان دسترسی به منابع را در محیط‌هایی با منابع محدود کاهش می‌کند.

حسگر زیستی می‌تواند گلبول‌های قرمز، پلاکت و گلبول‌های سفید خون را تنها با استفاده از 11 میکرولیتر خون شمارش نماید.
این تجهیز میکروسیالی می‌تواند گونه‌های مختلف سلول‌های خونی را بر اساس اندازه و خواص غشایی آن‌ها به صورت الکتریکی بشمارد. زمان کلی اندازه‌گیری با استفاده از این دستگاه نیز کمتر از 20 دقیقه است.
طبق گفته رشید بشیر ، استاد دانشگاه ایلینویز (University of Illinois)، یکی از مزایای این روش استفاده از آن در محیط‌هایی با منابع محدود است. در چنین محیط‌هایی به علت هزینه بالا، نبود امکانات و مشکلات ناشی از طولانی بودن فرآیند حصول نتایج، آزمایش‌های تشخیصی غیر قابل انجام است.
عمر حسن ، دانشجوی دکتری این مقاله، می‌گوید: «این حسگر قابلیت تجاری‌شدن بالایی دارد. با استفاده از این تجهیز حتی خود بیماران قادر به انجام آزمایش بوده و می‌توانند با استفاده از روش‌های الکترونیکی، نتایج را با پزشک متخصص خود به اشتراک بگذارند.» هدف بعدی این گروه استفاده از این تجهیز در حوزه تشخیصی حیوانات و شمارش سلول‌های خونی در فرآیند شیمی درمانی است. آزمایشات بالینی این زیست‌حسگر نیز با همکاری بیمارستان بنیاد کارل (Carle Foundation Hospital) انجام گرفته است.
همچنین این گروه در حال توسعه یک ابزار شمارش سلول قابل حمل است که در اندازه یک کارت اعتباری بوده و می‌توان پس از استفاده آن را دور انداخت. پیش‌بینی می‌شود با این دستگاه هزینه آزمایش از 100 دلار به 10 دلار کاهش یابد.
این تحقیق در مجله TECHNOLOGY به چاپ رسیده است.

منبع : http://www.nanowerk.com/nanotechnology-news/newsid=42168.php

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم