تشخیص غلظت آلاینده‌های زیستی با کمک حسگرهای لیزر امکان‌پذیر شد
توسعه حسگرهای لیزر؛

تشخیص غلظت آلاینده‌های زیستی با کمک حسگرهای لیزر امکان‌پذیر شد


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 29979
با تلاش محققان حسگرهای تشخیص غلظت آلاینده‌های زیستی، باقابلیت تشخیص باقدرت بالا برای آلودگی‌های زیست‌محیطی ساخته شد.

 

 

با تلاش محققان حسگرهای تشخیص غلظت آلاینده‌های زیستی، باقابلیت تشخیص باقدرت بالا برای آلودگی‌های زیست‌محیطی ساخته شد. 

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در بخش شناسایی آلاینده‌های زیست‌محیطی نیاز به ابزار و تجهیزات پیشرفته‌ای است تا بتواند حتی مقادیر کم آلاینده را در محیط‌های آب‌وهوا شناسایی کنند، به همین منظور محققان درصدد آن برآمدند به توسعه حسگرهای لیزر دست یابند تا با تشخیص غلظت آلاینده‌های زیستی به رفع مشکلات در زمینه آلودگی‌های زیست‌محیطی دست یابند. 

طرح توسعه فناوری‌های نوین به‌ویژه نانو و بیوتکنولوژی برای حذف و کنترل آلاینده‌ها و بومی‌سازی و توسعه فناوری‌های پیشرفته برای ساخت سنسورهای شناسایی آلاینده‌های زیست‌محیطی پیش‌بینی شد، اولین گام در این طرح این بود که فناوری‌هایی عرضه شود که قابل‌ارائه در سیستم‌های بین‌المللی باشد،‌ ازاین‌رو در گام نخست برنامه و نقشه راهی برای دستیابی و بومی‌سازی سنسورهای تشخیص آلاینده‌ها تدوین شد.

گروه تحقیقاتی این طرح، در بخش هوا اقدام به تولید حسگرهایی برای تشخیص و شناسایی بنزن، تولوئن، اتیل بنزن،‌ زایلن، متان، گازهای C1 تا C4 وCO2 و NO2،  SO2، گازهای اسیدی گوگرد و گازهای فرار آلاینده مواد نفتی شد. همچنین در بخش آب، سنسورهایی برای تشخیص و ارزیابی فلزات سنگین، لکه‌های نفتی و ترکیبات هیدروکربنی و فنول ساخته شد و در حوزه خاک نیز سنسورهایی برای تشخیص و اندازه‌گیری ترکیبات هیدروکربنیPAH  و TPH ساخته‌شده است. 

بر اساس این  گزارش، این طرح، با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت، دانشگاه مالک اشتر و دانشگاه شریف آغاز شد و با توجه به ضرورت استفاده از فناوری‌های خاص، در حال حاضر موضوع توسعه فناوری‌های لیزر در حال بررسی است. 

ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی، با رویکرد به‌کارگیری و توسعه در صنعت لیزر و همچنین روشن‌سازی این حوزه در کشور در حال حاضر در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مشغول به کار است. 

پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم