تقویت ‌نقش زنان در توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین کشورهای اسلامی ‎
در بیانیه پایانی پنجمین نشست تبادل تجربیات علم‌ و فناوری در کشورهای اسلامی تاکید شد؛

تقویت ‌نقش زنان در توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین کشورهای اسلامی ‎


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 42678
دانشمندان مسلمان در گام پنجم پنجمین نشست تبادل تجربیات علم‌ و فناوری در کشورهای اسلامی(استپ) در بیانیه ای اعلام کردند که باید نقش زنان در توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین کشورهای اسلامی تقویت شود.

دانشمندان مسلمان در گام پنجم پنجمین نشست تبادل تجربیات علم‌ و فناوری در کشورهای اسلامی(استپ) در بیانیه ای اعلام کردند که باید نقش زنان در توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین کشورهای اسلامی تقویت شود.

به گزارش مرکز ارتباطات و طالاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پنجمین نشست تبادل تجربیات علم‌ و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی با حضور بیش از ۶۰ هیات علمی از ۱۹ کشور جهان به میزبانی دانشگاه کراچی و به همت بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) ۸ تا ۱۱ اسفند در پاکستان برگزار شد.

پنجمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP ) در کشورهای اسلامی در زیر شاخه های بیماری های واگیر و غیرواگیر در حوزه سلامت با موضوعات پیشگیری، تشخیص و درمان چالش‌ها و راه حل‌های مناسب آن‌ ها و همچنین نقش زنان درتوسعه علم و فناوری میزبان علاقمندان بود.

در روز پایانی این نشست، بیانیه ای خطاب به جایزه مصطفی منتشر شد. در این بیانیه بر ترغیب زنان دانشمند برای مشارکت و تعامل در مدیریت و هدایت گری جامعه به عنوان الگویی برای دیگران تاکید شده است. همچنین در این بیانیه ایجاد محیطی آزاد و مشوق توانمندی برای تقویت آزادی عقیده و تفکر انتقادی نیز ضروری خوانده شده است.

همچنین در این بیانیه موضوعاتی چون، «تقویت مشارکت زنان در نهادها و رویدادهای علمی»، «تاسیس قطب مجازی علم و فناوری برای تسهیل ارتباط و شبکه سازی»، « تقویت همکاری بین سازمان های مختلف فعال در زمینه علم و فناوری و نوآوری»، «تعیین و شناخت خلاء و کاستن از آنها برای توسعه هدف راهبردی بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص)» و «تشویق مشارکت بیشتر دانشمندان جوان در حوزه علم، فناوری و نوآوری» مطرح شده است.

«تسهیل طرح های محققان برجسته»، «فراهم سازی زمینه برای همکاری با بخش خصوصی با شناخت و ارتقای بهترین روش ها»، «ترغیب و حمایت از ائتلاف های علمی و ظرفیت سازی در حوزه های اولویت دار»، «ارتقای موقعیت گیاه پزشکی، محصولات طبیعی و دانش بومی»، «شناخت زنان مطرح دانشمند به عنوان الگو»، «افزایش آگاهی عمومی در مورد فعالیت ها و ماموریت‌های بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص)» و «اولویت بندی فعالیت های علمی در جهان اسلام برای اهدای جایزه یا تاسیس جایزه ای جدید برای این دسته از دانشمندان»، از دیگر موضوعات تاکید شده در این بیانیه است.

 

جایزه مصطفی (ص)، نشان عالی علم و فناوری جهان اسلام است که هر دو سال یک‌بار به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا می‌شود. جایزه مصطفی (ص) با شناسایی، معرفی و تقدیر شایسته از  برترین‌های علم و فناوری در جهان اسلام، علم‌آموزی و پژوهش را در جوامع اسلامی ترویج و تشویق می‌کند.
بر اساس سند اجرایی جایزه پیامبر اعظم، سورنا ستاری (معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری) رییس شورای سیاست‌گذاری و مهدی صفاری نیا (رییس پارک فناوری پردیس معاونت علمی) دبیر شورای سیاست‌گذاری این جایزه است. 

پایان پیام/23

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم