توسعه اقتصاد دانش‌بنيان محور توسعه ديپلماسي فناوري است
ستاری در همايش سفرا وروساي نمايندگي هاي ايران در خارج از كشور:

توسعه اقتصاد دانش‌بنيان محور توسعه ديپلماسي فناوري است


زمان مطالعه : 5 دقیقه
کد خبر : 36349
معاون علمي و فناوري رييس‌جمهور در همايش سفرا وروساي نمايندگي هاي ايران در خارج از كشور حمايت از اكوسيستم نوآوري و كارآفريني را مهمترين وظيفه دولت دانست.

معاون علمي و فناوري رييس‌جمهور در همايش سفرا وروساي نمايندگي هاي ايران در خارج از كشور حمايت از اكوسيستم نوآوري و كارآفريني را مهمترين وظيفه دولت دانست.

به گزارش مركز روابط عمومي و اطلاع‌رساني معاونت علمي و فناوري، سورنا ستاري، معاون علمي و فناوري رييس‌جمهور و رييس بنياد ملي نخبگان، بعدازظهر شنبه‌ 6 مرداد 97 در اجلاس سالانه روساي نمايندگي‌هاي جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور حضور و به ايراد سخنراني پرداخت. 

معاون علمي و فناوري رييس‌جمهور در اين اجلاس ابتدا به ارائه گزارشي از پيشرفتهاي اخير كشور در حوزه علمي و فناوري پرداخت. اشاره به بهبود چشمگير جايگاه كشورمان در شاخص‌هاي جهاني نوآوري در سالهاي اخير و نيز نرخ توسعه علمي كشور، محور بخشي از سخنان ستاري بود. 

وي با اشاره به ظرفيت عظيم ايجاد شده در حوزه شركت‌هاي استارتاپی در كمتر از چهار سال گذشته حمايت از اكوسيستم نوآوري و كارآفريني را مهمترين وظيفه دولت دانست. 

ستاری در ادامه به شاخص‌هاي اشتغال عمومي، اشتغال متخصصين و حل معضلات اجتماعي و ظرفيت‌هاي ایجاد شده توسط برخي از استارتاپ‌ها اشاره كرد و تداوم حمايت دستگاه‌هاي اجرايي و بخصوص وزارت امور خارجه در راستاي كمك به توان صادراتي اين شركتها را خواستار شد.

 وي تاكيد كرد كه عدم توجه به اين ساختارها باعث تداوم مشكلات ناشي از اقتصاد منبع‌محور و مبتني بر نفت خواهد بود كه نتيجه آن مواجهه بخش خصوصي ضعيف با بخش دولتي بزرگ و ناكارآمد است. 

معاون علمي و فناوري رييس‌جمهور با تاکید بر ظرفيت صادراتي شركت‌هاي دانش‌بنيان گفت: تنها راه‌حل نجات كشور از اقتصاد مبتني بر نفت  توسعه شركتهاي دانش‌بنيان و تقويت ظرفيت صادراتي آنها است. 

وي افزود: برنامه معاونت علمي در خصوص حمايت از صادرات شركتهاي دانش‌بنيان، مبتني بر ظرفيت‌سازي با محوريت بخش خصوصي و پرهیز از گسترش ساختارهاي دولتي است. 

ستاری به كريدور توسعه صادرات و تبادل فناوري، كارگزاران صادراتي و بخشي ديگر از اقدامات توانمندساز مركز تعاملات بين‌المللي علم و فناوري معاونت علمي براي تقويت شركتهاي دانش‌بنيان براي ورود به عرصه بين‌المللي اشاره كرد.

رييس بنياد ملي نخبگان همچنین به ظرفيت ايرانيان متخصص خارج از كشور اشاره كرد و افزود: در اين خصوص، لازم است تاكيد شود كه بسياري از آمار و اطلاعات ارائه شده در خصوص مهاجرت متخصصين از كشور، نادرست و غيرواقعي است. ميزان دانشجويان ايراني مشغول به تحصيل در خارج از كشور در مقايسه با سالهاي آغازين انقلاب اسلامي كاهش چشمگير يافته و به نصف رسيده است. اين در حالي است كه با ظرفيت ايجاد شده در حوزه تحصيلات عالي در داخل كشور، در حال حاضر تنها 1 درصد دانشجويان ايراني در خارج از كشور تحصيل مي‌كنند كه در مقايسه با شاخص ميانگين بين‌المللي 3 برابر كمتر است. 

ستاری با تاکید بر اینکه واقعيت این است كه عليرغم كاهش كمي تعداد دانشجويان ايراني در خارج از كشور، شاهد ارتقاي سطح كيفي آنها هستيم عنوان كرد: برنامه معاونت علمي و فناوري در اين خصوص، ايجاد فضايي براي استفاده از ظرفيت اين متخصصين در داخل است كه اين مهم از طريق مركز تعاملات بين‌المللي علم و فناوري در حال انجام است و در قالب سامانه همكاري با متخصصان و كارآفرينان ايراني خارج از كشور، تاكنون زمينه براي استفاده از ظرفيت بيش از يكهزار نفر از اين متخصصين فراهم آمده است.

 

تمهیدات معاونت علمی برای بازگشت کارآفرینان خارج از کشور

در ادامه اجلاس، علی مرتضی بي‌رنگ، قائم‌مقام معاون علمي و فناوري رييس‌جمهور در امور بین الملل با تشريح برنامه همكاري با متخصصان و كارآفرينان ايراني خارج از كشور افزود: نگاه معاونت علمي به موضوع خروج متخصصين از كشور براي كسب تجربه و فعاليت در كشورهاي ديگر، منفي نيست، اما به دنبال آن هستيم كه با ايجاد يك چرخه در كنار پديده طبيعي خروج متخصصين، زمينه را براي بازگشت آنان به كشور فراهم كنيم. 

وي ادامه داد: در اين خصوص، مهمترين برنامه معاونت علمي و فناوري، كاهش ريسك و هزينه فرصت متقاضيان همكاري با داخل در يكسال اول بازگشت به كشور از طريق ايجاد راه حل براي چالش‌هايي مانند يافتن سازمان متقاضي استفاده از ظرفيت آنها، حل مشكل سربازي، كمك به تاسيس شركت و ... در حداقل زمان ممكن است.

در بخش سوم برنامه، سعید سركار دبير ستاد توسعه فناوري نانو معاونت علمی به بيان پيشرفت‌هاي كشور در حوزه نانو و ظرفيت‌هاي موجود براي تقويت تعاملات بين‌المللي برمبناي سند راهبرد ده‌ساله دوم ستاد پرداخت.

 

سهم 6 درصدی ایران از شاخص تولید علم در  دنیا

 وي با بيان اينكه ستاد نانو كار خود را از سال 82 شروع كرده است، با استناد به آمارهاي بين‌المللي به نرخ چشمگير توسعه علمي كشور در حوزه نانو ظرف 15 سال اشاره کرد و افزود: در حال حاضر در رتبه چهارم بين‌المللي به لحاظ توليد علم قرار داريم و سهم ايران در اين شاخص، 6 درصد كل دنيا است. وي در ادامه به ظرفيت عظيم ايجاد شده در زمينه نيروي انساني متخصص در حوزه نانو اشاره كرد و افزود: در موقعيتي قرار داريم كه مي‌توانيم دستاوردهاي خود را در مقياس وسيع در عرصه بين‌المللي عرضه كنيم و اين كار از سالهاي پيش با صادرات محصولات نانويي و خدمات فني و مهندسي در كشورهاي مختلف از جمله چين، كوبا و ... آغاز شده است و خوشبختانه سابقه خوبي از ورود محصولات و تجهيزات نانويي ايراني به اين كشورها بر جاي مانده است. 

سرکار در ادامه با تشكر از ظرفيت وزارت امور خارجه براي ارائه برنامه‌هاي بين‌المللي اين ستاد در سطح كشورهاي متعدد، پيشنهادات اجرايي خود را براي توسعه همكاري‌هاي بين‌المللي به روساي نمايندگي‌هاي ايران ارائه داد.

پايان بخش برنامه 2 ساعته مذكور، طرح پرسش از سوي 14 تن از سفراي محترم و ارائه پاسخ از سوي نمايندگان معاونت علمي و فناوري بود.

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم