توسعه داروهای جدید با داده‌های ژنومی

توسعه داروهای جدید با داده‌های ژنومی


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 34532
در قرن بیست ویکم داده‌ها همان نقش حیاتی را دارند که در قرن بیستم نفت بازی می‌کرد. داده‌ها در این قرن، همانند نفت خام در قرن قبلی، پیشران رشد و تغییرات هستند.

 


در قرن بیست ویکم داده‌ها همان نقش حیاتی را دارند که در قرن بیستم نفت بازی می‌کرد. داده‌ها در این قرن، همانند نفت خام در قرن قبلی، پیشران رشد و تغییرات هستند.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، جریان های داده موجب ایجاد زیرساخت های جدید، کسب وکارهای جدید، انحصارهای جدید، سیاست های جدید و از همه مهمتر اقتصادهای جدید می شوند. اطلاعات دیجیتال مانند هیچ کدام از منابع قبلی نیستند. نحوه استخراج، فرآوری، ارزش گذاری و خرید و فروش آن ها متفاوت است. این اطلاعات، قوانین بازارها را تغییر خواهند داد و نیازمند اتخاذ رویکردهای جدیدی توسط قانونگذاران هستند.  جنگ های زیادی بر سر مالکیت داده ها و سود آن ها در خواهد گرفت.

مسائل بسیار زیادی حول داده های دیجیتال وجود دارد. شرکت تحقیقات بازار IDC جهان پیش بینی کرده است که جهان دیجیتال

(یعنی مجموعه داده هایی که هرساله تولید و کپی می شوند) به 180 زتا بایت )برابر با 180 میلیارد گیگابایت(  درسال 2025 برسد. امروزه، برای تحلیل داده ها، شرکت ها به سرعت در حال ساخت ساختارهای فرآوری اطلاعات هستند.

همچنین داده های نجوم و داده های فضای وب، جزء دسته های اصلی کلان داده ها محسوب می شوند. اما امروزه داده های ژنومی یکی از دسته های نوظهور کلان داده ها به شمار می آیند و تولید آن ها روز به روز در حال افزایش است.

پیش بینی می شود که حجم این داده ها در مقایسه با سایر داده ها رشد بسیاری خواهد داشت. بر اساس روند تولید این داده ها در سال های اخیر، حجم این داده ها به طور میانگین هر 7 ماه یعنی در مدت زمانی بسیار کمتر از پیش بینی قانون مور، دو برابر می شود.

چالش های اصلی در رابطه با داده های ژنومی در چهار حوزه تولید، ذخیره سازی و نگهداری، توزیع و تحلیل مطرح است. با پیشرفت سریع فناوری های توالی یابی در سال های اخیر، تولید داده های نسل جدید توالی یابی ) NGS ( رشد بسیاری یافته است، به طوری که در حال حاضر ذخیره، نگهداری، توزیع )انتقال( و تحلیل این داده ها اهمیت بیشتری از تولید آن ها پیدا کرده است.

 

کاربرد داده های ژنومی

حوزه کاربرد داده های ژنومی بسیار وسیع است، استفاده کنندگان نهایی این فناوری تحقیقات دانشگاهی، تحقیقات بالینی  پزشکی، بیمارستان ها، کلینیک ها، شرکت های دارویی، شرکت های بیوتکنولوژی، کشاورزی و محیط زیست هستند. این داده ها همراه با سایر داده های امیکس  در پزشکی فردمحور، رفاه، تغذیه و سلامتی فردمحور مبنای تصمیم گیری خواهند بود. داده های ژنومی را می توان برای توسعه داروهای جدید به کار برد.

به علاوه، آزمایشگاه هایی که حجم های بسیار زیادی از چنین داده هایی را در اختیار دارند، میتوانند آن ها را به صورت دقیق به اطلاعات و اسناد جمعیت شناختی، تغذیهای، سلامت و سبک زندگی تبدیل کنند. ابررایانه ها میتوانند از طریق جستجوی الگوها، عملکردهای ناصحیح ژنتیکی را شناسایی و داروهای جدیدی ارائه کنند. به همین منظور، کشورهای مختلف و شرکت های بزرگ دنیا برای این موضوع سرمایه گذاری می کنند و شرکت های نوپای زیادی شکل گرفته یا در حال شکل گیری است.

داده های ژنومی یکی از مباحث مد نظر در مرکز راهبردی فناوری های همگرا معاونت علمی است البته فناوری‌های همگرا نیز به عنوان یکی از اولویت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مطرح است.

پایان پیام /25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم