توسعه دانش فوتونیک در زمینه اثرات فوتوولتائیک
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی بیان کرد؛

توسعه دانش فوتونیک در زمینه اثرات فوتوولتائیک


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 19904
انرژی و صرفه‌جویی آن همواره با هزینه و تلاش بسیاری همراه بوده که با استفاده از اثرات فوتوولتاییک می‌توان از در صرفه جویی انرژی در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر بهره بیشتری برد.

انرژی و صرفه‌جویی آن همواره با هزینه و تلاش بسیاری همراه بوده که با استفاده از اثرات فوتوولتاییک می‌توان از در صرفه جویی انرژی در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر بهره بیشتری برد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، فوتو ولتاییک از برهمکنش فوتون‌ها با ماده (نیم‌رسانا) و آزادسازی الکترون از باند ظرفیت و رسیدن به نوار رسانش ایجاد می‌شود.
تحقیق، توسعه و تجاری‌سازی در حوزه ادوات فوتو ولتاییک نیازمند شناخت و بررسی همه‌جانبه‌ی ترازهای اتمی و نحوه‌ی برهمکنش فوتون‌های با مواد نیم‌رسانا است و این مقوله را می‌توان یکی از کاربردهای بسیار استراتژیک علم فوتونیک در حوزه انرژی دانست.
بنابراین، نظر به موقعیت جغرافیایی کشورمان ضروری است گام‌های بلندی برای توسعه‌ی دانش فوتونیک در زمینه‌ی اثرات فوتوولتاییک و مواد فوتونیکی برداشته شود.


محمدصادق ذبیحی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در پنل فوتوولتائیک نخستین کنفرانس بین المللی انرژی های تجدید پذیر ایران  گفت: از 25 سال پیش فناوری‌های مربوط به انرژی خورشیدی به ایران وارد شده‌اند. در این سال‌ها با توجه به تغییر انتظارات از میزان بهره‌وری و بهبود عملکرد سلول‌های خورشیدی فتوولتاییک مواد و روش‌های جدید و متنوعی معرفی شده‌اند.
وی بیان کرد: 27 درصد از هزینه‌ی ساخت یک ماژول سلول خورشیدی و 70 درصد از هزینه مربوط به ساخت یک ویفر سیلیکونی مربوط به مصرف ماده‌ی سیلیکون در آن است که در کشور ما نیز منابع فراوانی از آن وجود دارد اما متاسفانه سیلیکون با خلوص لازم برای ساخت سولار در ایران تولید نمی‌شود و این ماده هم‌پایه و اساس ساخت ماژول ها و پنل‌ها به شمار می‌رود.


ذبیحی این مسئله را یک حلقه مفقوده در میان چرخه‌ی ساخت و تولید سلول‌های فتوولتاییک دانست و افزود: برای پاسخ به این چالش به کمک تحقیقات دانشگاهی و مؤسسات علمی نیاز است.
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی تاکید کرد: برای دستیابی به یک بهره‌وری مناسب می‌توان تغییراتی را در زمینه‌ی ساخت‌وساز ساختمانی انجام داد به‌نحوی‌که با استفاده از فناوری‌های جدید از پنجره‌های شیشه‌ای استفاده کنیم که همچون پنل خورشیدی عمل می‌کنند و علاوه بر تأمین انرژی در ساختمان زیباییان را نیز تضمین خواهند کرد.
پایان پیام/29

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم