توسعه فناوری‌های ژئوماتیک با سندی ملی شتاب می‌گیرد

توسعه فناوری‌های ژئوماتیک با سندی ملی شتاب می‌گیرد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 70225
ژئوماتیک جزء آن دسته از فناوری‌هایی است که به عنوان یک ابزار توانمند و دانش‌بنیان در دسته ابرفناوری‌های نوظهور در قرن 21 رشد شتابانی تجربه کرده است. در ایران هم با تدوین سندی ملی توسعه این فناوری کاربردی شتاب بیشتری می‌گیرد.

اوایل دهه 80 بود که در کشور تدوین اسناد ملی توسعه فناوری‌های راهبردی مورد توجه دولتمردان قرار گرفت. اسنادی که به علوم و فناوری‌ها مجال توسعه‌ای مدون و استفاده از همه ظرفیت‌های ملی را داد. در این میان برخی فناوری‌ها از تدوین چنین برنامه‌هایی جا ماندند. یکی از این فناوری‌ها که در عین کاربردی و راهبردی بودن هنوز سندی ملی برای آن تعریف نشده فناوری‌های ژئوماتیک است.

اما این اتفاق توسط ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تشکیل گروه توسعه فناوری‌های ژئوماتیک کلید خورد. این گروه هم در سال جاری مهم‌ترین اولویت کاری خود را تدوین سند راهبردی فناوری‌های ژئوماتیک قرار داده است و تا پایان سال جاری این برنامه تدوین می‌شود.

البته که در دنیا تدوین سند راهبردی فناوری‌های ژئوماتیک به عنوان یک ابرفناوری پرکاربرد در علوم مختلفی مانند نقشه‌برداری، جغرافیا، سنجش از راه دور و غیره را آغاز شده است. تجربه جهانی نشان داده نسبت سود به هزینه استفاده از این فناوری‌ها حداقل چهار به یک است و پیشرفت در این فناوری‌ها توسعه تکنولوژی‌های دیگر را به همراه دارد.

اسناد ملی با تدوین اهداف، راهبردها، اقدام‌ها و سیاست‌های کلان و اجرایی، به هدایت توسعه زیرساخت‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی می‌انجامد. بنابراین تدوین اسناد ملی برای فناوری‌های راهبردی، شرایط خوبی برای توسعه این حوزه در سطح ملی فراهم می‌کند. این کار مداخله هدفمند بخش‌های مرتبط در توسعه فناوری‌ها و صنعتی و تجاری‌سازی آنها را در پی دارد. علاوه بر آن، اسناد ملی توسعه فناوری با حمایت از نوآوری‌ها و خلاقیت‌ها، زمینه را برای افزایش توانمندی فناورانه یک کشور فراهم می‌کند.

یاسر ابراهیمیان قاجاری، رئیس گروه ژئوماتیک ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در باره این موضوع، می‌گوید: امسال سند راهبردی توسعه فناوری‌های ژئوماتیک در ستاد تدوین می‌شود. تلاش می‌کنیم این سند را بر مبنای ظرفیت‌های موجود در کشور آماده کنیم.

او می‌افزاید: در این سند سعی می‌کنیم آینده‌ای مطلوب برای توسعه فناوری‌های ژئوماتیک در کشور ترسیم کنیم و از پیش‌بینی‌های غیر قابل اتکا بپرهیزیم.

رئیس گروه ژئوماتیک ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین بیان می‌کند: این سند با همکاری و هم‌افزایی همه بازیگران این حوزه تدوین می‌شود تلاشمان این است که همه ظرفیت‌های ملی را به میدان بیاوریم.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/23

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
توسعه فناوری‌های ژئوماتیک؛ رسانه‌ ملی به میدان می‌آید
توسعه فناوری‌های ژئوماتیک؛ رسانه‌ ملی به میدان می‌آید
99/06/23 - 11:36
برنامه‌نویسان مهندسی نقشه‌برداری با هم رقابت می‌کنند
برنامه‌نویسان مهندسی نقشه‌برداری با هم رقابت می‌کنند
98/10/10 - 08:27
مدیریت بحران با فناوری مکان محور سرعت می‌گیرد
مدیریت بحران با فناوری مکان محور سرعت می‌گیرد
98/04/01 - 10:36
بیشتر بخوانیم