توسعه معماری اسلامی- ایرانی؛ دیدگاه قرآن درباره اصول طراحی مسکن چیست

توسعه معماری اسلامی- ایرانی؛ دیدگاه قرآن درباره اصول طراحی مسکن چیست


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 69084
محققان در دانشگاه تهران یک طرح پژوهشی درباره «تبیین اصول طراحی مسکن از دیدگاه قرآن کریم» انجام دادند. اصولی که می‌تواند مقدماتی برای توسعه و طرح موضوع معماری اسلامی- ایرانی باشد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مسکن جایی است که در آن هرکس خودش را از عوامل آزاردهنده محیطی و اقلیمی محافظت و آدمی را از فشارهای روانی و عصبی دور می‌کند. مسکن مکانی برای استراحت بدنی و آرامش روحی است. این تعریف از مسکن یادآور بسیاری از آیه‌های قرآن، مانند آیه 80 سوره نحل است که اینگونه بیان شده است: و خدا برای سکونت دائم شما، منزل‌هایتان را و از پوست چهارپایان خیمه‌ها را برای شما قرار داد تا وقت سکون و حرکت سبک وزن و قابل انتقال باشد و از پشم، کرک و مو اثاثیه منزل و متاع برای شما خلق کرد تا در حیات دنیا از آن استفاده کنید.

در دین اسلام، مسکن به عنوان مکانی برای ارتباط با اعضای خانواده و قوی کردن روابط خانوادگی معرفی شده است. پیامبر اکرم (ص) نیز داشتن خانه را سهم یا نشانه‌ای از شادی و خوشبختی مرد می‌دانند و می‌فرمایند: خوشبختی مرد داشتن سه چیز است:  داشتن همسری خوب، داشتن مرکب خوب (وسیله حمل و نقل) و داشتن خانه خوب و فراخ.

بهره‌گیری از کلام الهی

پس برای بهره‌گیری از کلام الهی و بیانات گهربار معصومین (ع) در ارتباط با آیات قرآن، اصول طراحی مسکن از دیدگاه این کتاب الهی با انجام طرحی پژوهشی توسط پژوهشگران دانشگاه تهران بررسی شد.

 صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از این محققان پشتیبانی کرد. عنوان طرح «تبیین اصول طراحی مسکن از دیدگاه قرآن کریم» است.

به گفته محمدرضا بمانیان مجری این طرح پژوهشی، با انجام این طرح چارچوب و شاخص‌های کلانی در حوزه مسکن از دیدگاه قرآن ارائه شد. البته متناسب با موقعیت جغرافیایی، معیشت، اقتصاد و شرایط اجتماعی این شاخص‌ها برای هر منطقه متفاوت است.

وی ادامه داد: طرح بر اساس پایه‌ها، مقدمات نیازهای واقعی کشور و الزامات در سند چشم‌انداز بيست ساله‌ کشور در افق 1404 هجری شمسی تدوین شده است. بر اساس این سند پیش بینی شده که ایران کشوری، توسعه يافته، متناسب با مقتضيات فرهنگی، جغرافيايی و تاريخی خود، متکی بر اصول اخلاقی و ارزش‌های اسلامی، ملی و انقلابی، با تاکيد بر مردم سالاری دينی، عدالت اجتماعی، آزادی‌های مشروع، حفظ کرامت و حقوق انسان‌ها و بهره‌مندی از امنيت اجتماعی و قضايی شود.

تحقق این اهداف در حوزه معماری، نیازمند درک صحیح و اصولی از پایه های معماری اسلامی ایرانی و الگوی مبتنی بر آن است. دستاورد اصلی اين تحقيق اصول طراحی مسکن از دیدگاه قرآن کریم را تبیین کرد.

 بر اين اساس می‌توان دستاورد تحقيق را مورد نياز اصلی محققان و پژوهشگران در امر مسکن، شهرداری‌های كشور در حوزه طراحی مسكن شهری، وزارت مسكن وشهرسازی در رابطه با يكپارچه سازی طراحی معماری مسكن و در عين حال معاونت عمرانی وزارت كشور و ساير ارگان‌ها و نهادهای وابسته به مديريت شهری و مقوله مسكن دانست.

افزایش تقاضا برای مسکن و نیاز جامعه، از طرفی شناخت هویت معنوی مسکن با دیدگاه الهی ایجاب می‌کند تا با شناخت اصول طراحی مسکن از دیدگاه قرآن کریم بتوان از این تنها کتاب ضامن سعادت انسان‌ها بهره برد و بتوانیم به اصولی راهگشا در زمینه طراحی مسکن دست یابیم. این اصول می تواند مقدماتی برای طرح موضوع معماری اسلامی- ایرانی (مورد هدف در برنامه های پنج ساله نظام جمهوری اسلامی) باشد. و مورد استفاده جامعه معماران و متخصصان قرار گیرد.

آنها این اقدام را با جستجو در تفاسیر و روایت متعدد انجام دادند و سپس آن را به تایید مجتهدین در این حوزه رساندند. شاخص‌هایی مانند ارتباط با همسایگان، هم جواری، محرمیت از مواردی است که قرآن در آن نظر دارد.

 

پایان پیام/25

اخبار مرتبط:

* صندوق حمایت از پژوهشگران از نوآوری‌های سبز حمایت‌ می‌کند

* پذیرش ۱۰۷ طرح پژوهشی برای حمایت توسط صندوق حمایت از پژوهشگران

* حمایت از دانش‌آموختگان دانشگاه‌های برتر سرعت گرفت

* حمایت از فعالیت‌های پژوهشی مشترک محققان ایران و چین

 

 

 

 

 

 

 

 

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم