تولید قطعات صنعت نفت و گاز بومی اشتغال‌زایی کرد

تولید قطعات صنعت نفت و گاز بومی اشتغال‌زایی کرد


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 49267
صنعت نفت‌و‌گاز از بزرگ‌ترین صنایع مهم در دنیا و به ویژه ایران است. صنعت نفت به مانند دیگر صنعت‌های تولید محور بر تجهیزات عملیاتی استوار است، این نوع صنایع برای این که ظرفیت و توان تولید را حفظ کنند ناگزیر از به کارگیری و تعمیرات پیشرفته تجهیزات هستند.

در کشور نیز شرکت‌های بسیاری هستند که در زمینه طراحی و تولید و نیز تعمیر و نگهداری این گونه تجهیزات مشغول به فعالیت هستند. یکی از این مجموعه‌ها، شرکت‌ دانش‌بنیان «کوشا توربوکمپرسور سپاهان» است که با به‌کارگیری توان و دانش بومی توانسته به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کند.

داود نقی‌ها مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «کوشا توربوکمپرسور سپاهان» درباره تولیدات این شرکت گفت: این مجموعه در زمینه تولید قطعات کمپرسورهای گریز از مرکز، قطعات توربین‌های گازی، قطعات پمپ‌های گریز از مرکز و طراحی و تولید بیرینگ‌های بابیتی مشغول به فعالیت است.

این فعال فناور درباره محصول « نشت بند خشک»(Dry Gas Seal)  گفت: این محصول نوعي سيستم آبندي است كه آبندی آن با گاز پروسس است درحالي كه سيستم آن مكانيكي است بدون هيچ گونه تماسي، آبندي بين دو سطح آبند شامل رينگ متحرك و رينگ ثابت انجام مي‌شود.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «کوشا توربوکمپرسور سپاهان» ادامه داد: در هر نشت بند خشک نيروهاي هيدرواستاتيكي و هيدروديناميكي عمل مي‌كنند كه موقعيت رينگ Stationary را كنترل  مي‌كند. نيروهاي هيدرواستاتيكي در لحظه‌اي كه سيل تحت فشار قرار مي‌گيرد بوجود مي‌آيند و نيروهاي هيدروديناميكي زماني بوجود مي‌آيند كه Mating ring شروع به چرخش مي‌كند. این نيروها تابعي از فشار گاز، نيروي فنرها و اصطكاك وارد بر رينگ Stationary است. اين نيرو را مي‌توان از معادلات خاص محاسبه کرد.

وی به مزایای این محصول اشاره و بیان کرد: این نوع seal تا محدوده فشار 200 bar کاربرد دارد و از مزایای عمده آن می‌توان به عدم اتلاف انرژی، عدم نیاز به سیستم seal oil، سادگی و نصب آسان، عدم آلودگی گاز با روغن، قابلیت اطمینان بالا و قیمت کلی کمتر نسبت به انواع دیگر نشت بندها اشاره کرد.

این فعال فناور درباره مکانیکال سیل‌ها که از قطعات پمپ‌های گریز از مرکز است توضیح داد: یکی از مهم‌‌ترین و حساس ترین قطعات پمپ‌های گریز از مرکز مکانیکال سیل‌ها هستند که اگر درست انتخاب و نصب صحیح  آن می‌توانند در مدت زمان کارکرد، کمترین هزینه تعمیراتی را داشته باشند.

وظیفه مکانیکال سیل‌ها جلوگیری از نشت سیال پمپ شونده از درون محفظه پمپ به فضای بیرون آن است. در یک سیستم مکانیکال سیل به طور کلی با تشکیل یک لایه نازک از سیالی که قرار است پمپ گردد در بین رینگ‌ها آب بندی اولیه و حفظ فاصله رینگ‌های آب بندی در یک مقدار مشخص فرآیند نشت بندی انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «کوشا توربوکمپرسور سپاهان» درباره تعداد شغل ایجاد شده در این شرکت گفت: به صورت مستقیم برای 100 نفر شغل ایجاد شده است.

نقی‌ها تاکید کرد، محصولات این شرکت به لحاظ کیفیت کاملا قابل رقابت با نمونه مشابه خارجی آن است و  قیمت محصولات این شرکت چیزی در حدود یک دوم تا یک سوم قیمت نمونه مشابه خارجی آن است.

 

 

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

 

پایان پیام/

 


اخبار مرتبط

 

*حمایت همه‌جانبه دولت از شرکت‌های دانش‌بنیان

*علم و فناوری و رشد و توسعه ایران به نفع همسایگان و کشورهای منطقه است

*کرسی "گداخت هسته‌ای" دسترسی به انرژی پاک برای آینده ایران است

*پیشرفته‌ترین فناوری‌ روز دنیا برای تامین آب بخش صنعت در اصفهان افتتاح می‌شود

*سال آینده فناوری پلاسما در امحای ضایعات صنعتی کاربردی می‌شود

 


تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم