ثبت اختراع بین‌المللی بر مدار صعودی؛ راهکارهای جدید مشکلات فنی را رفع می‌کند

ثبت اختراع بین‌المللی بر مدار صعودی؛ راهکارهای جدید مشکلات فنی را رفع می‌کند


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 77891
کانون پتنت با حمایت بیش از 90 درصدی خود برای ثبت اختراع در دفاتر معتبر خارجی گامی تاثیرگذار در زمینه توسعه زیست بوم اختراع در کشور برداشته است.

کانون در دو مرحله اولیه و محتوایی درخواست های ارسالی برای ثبت اختراع را بررسی می کند. خودافشایی مخترع، رعایت حق تقدم، الزام بر ارائه تنها یک اختراع در هر درخواست ارسالی و قابل ثبت بودن موضوع اختراع برخی مواردی است که در مرحله اولیه بررسی می شود. پس از آن نیز در مرحله محتوایی مواردی همچون نوآوری، قابلیت پیاده سازی اختراع مورد ارزیابی قرار می گیرد. البته امکان درآمدزایی نیز یکی از معیارهایی است که کانون آن را بررسی می کند.

اما چه موضوعاتی مورد حمایت برای ثبت اختراع قرار می‌گیرد. نخست موضوعاتی که از نظر قانون ثبت اختراع قابلیت ثبت شدن داشته باشند. همچنین این موضوعات نباید محدود به جغرافیای ایران یا یک منطقه جغرافیایی خاص باشند. البته روش های درمانی، نظریه‌­های روانشناسی و روش‌­های درمان در این حوزه، امور هنری، فرمول­‌های علمی و طرح‌­های صنعتی، مورد حمایت قرار نمی‌گیرند. به‌طور کلی پروتکلهای جدید پیچیده انتقال داده، موارد مربوط به معماری سیستم و کدنویسی، شامل حمایت نمی شوند.

بسیاری از مخترعان برای ارسال درخواست خود به کانون پتنت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با این سوال مواجه می شوند که تایید اختراع در داخل کشور به منزله تایید در کانون است. کانون قابلیت پتنت شدن یک اختراع را با روش های استاندارد ادارات معتبر ثبت اختراع خارجی ارزیابی می کند. پس تایید اختراع در داخل به معنای تایید آن در ادارات خارج از کشور نیست. زیرا نحوه ارزیابی و شرایط احراز پتنت متفاوت است.

پس داشتن اظهارنامه یا گواهی اختراع تایید شده در ایران شرط بررسی درخواست در کانون پتنت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیست.

اختراع ها راهکاری نو و جدید برای یک مشکل فنی هستند. پس افزایش تعداد آنها گامی موثر برای حل مشکلات و رفع نیازها با راه حل فناورانه است. اقدامات و حمایت های کانون نیز منجر به گسترش ثبت اختراع خارجی شده است. زیرا در این مسیر حمایتی پیچیدگی های ثبت اختراع برای مخترع کم رنگ شده است.

 

مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
2 حمایتی که مسیر ثبت اختراع بین‌المللی را هموار می‌کند بشناسیم
2 حمایتی که مسیر ثبت اختراع بین‌المللی را هموار می‌کند بشناسیم
00/06/21 - 08:49
ثبت بین‌المللی| 300 اختراع بیش از 90 درصد حمایت دریافت می‌کند
ثبت بین‌المللی| 300 اختراع بیش از 90 درصد حمایت دریافت می‌کند
99/05/11 - 09:58
96 اختراع ایرانی ثبت بین‌المللی شد
96 اختراع ایرانی ثبت بین‌المللی شد
99/02/27 - 09:31
بیشتر بخوانیم